Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film je inspirovaný italskou kronikou. Vypráví příběh „profesora“ – podvodníka, který z vězení řídí své nelegální aktivity. Za pomoci své věrné sestry prchá z vězení, aby se krok po kroku stal šéfem všech místních podvodníků. Nechává za sebou velkou krvavou stopu, Italské orgány jsou proti němu bezmocné. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Videa (1)

Trailer

Recenze (33)

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Som veľmi príjemne prekvapený. Ten film má toľko vrstiev, toľko dynamiky a akcie, že nemá kedy nudiť. A to sa môže popýšiť pomerne slušnou dĺžkou.  Moje prvé stretnutie s Tornatorem teda nemohlo dopadnúť lepšie. Mafiánske filmy mám rád. Tento sa nebojí krvi, nahoty, násilia, politických intríg ani zastrašovania. Ako keby tvorcovia chceli ukázať v plnej kráse celú prežratú spoločnosť, ktorá stojí na pochybných mantineloch. Piovaniho hlavný motív je nepríjemný. Giuratova kamera popisná a hravá. Scenáristicky a réžijne je to nápadité, svieže a plné nápadov. Len na tom trošku cítiť ten vek. To je jediná subjektívna výčitka. Paradoxne aj napriek veku, aký film má,  mám pocit, že sa toho za tých 40 rokov zase až tak veľa nezmenilo. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Reforma Camorry a její cesta zpět na výsluní skrze jeden z nejlepších mafiánských filmů všech dob. To platí o první sevřené polovině, která stojí na vztazích a odehrává se v prostoru věznice a jednoho města a je především o Profesorovi (fenomenální Ben Gazzara, který tuto roli pojal vlastně stejně jako o třiadvacet let později Toni Servillo roli Andreottiho). Méně pak již o té druhé, která je již o organizaci jako takové a Camorra začne pronikat do globálního obchodu s drogami, začne se zaplétat do vysoké politiky, ovlivňovat státní stavitelské monstr zakázky... Četli-li jste Savianovu Gomoru, tak máte velmi dobrou i přesnou představu, o čem druhá polovina snímku vlastně je. Problém je, že díky tomu je rázem záběr tak široký a ambiciózní, že postavy ustupují do pozadí, začne to být velmi zkratkovité a dochází k mírnému poklesu divákova bezmezného nadšení. To je problém celovečerního sestřihu, věřím že původní televizní pětihodinová verze tímto netrpí, protože ty jednotlivé segmenty dokonalé jsou; jen nedrží moc pohromadě. Každopádně byť "pouhý" debut, tak hned první z mnoha Tornatoreho nadčasových majstrštyků. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodný a velkolepý mafiánský příběh z italské Neapole, kde nechybí napětí. Vzestup a rozmach člověka, odsouzeného na dlouhých třicet let do vězení za vraždu muže, který urazil jeho sestru. Vesuviánský profesor (dobrý Ben Gazzara) má dlouhý čas přemýšlet, jak zlepšit své životní postavení. Má odvahu se postavit starým zavedeným pořádkům a dané hierarchii. Má řečnické nadání, které mu pomáhá získávat na svou stranu stejné zatracence, jako je on sám. Navíc má i sociální cítění a dokáže potřebně pomoci lidem daleko účinněji, než stát, či kdokoliv jiný z původního mafiánského prostředí. Jím vedená reformovaná camorra získává postupem času významnějšího postavení, až zcela ovládne místní prostředí organizovaného zločinu a nelegálního podnikání. Jeho drzost, přemýšlivost a odvaha ho dostávají nejen na svobodu, ale vynáší ho na až na samotné výsluní, kdy se stává seriózním partnerem oficiálních představitelů moci. Ovšem jeho neukojitelná touha po dalších a dalších vrcholech ho sráží znova na zem, do vězení, do izolace, ke ztrátě všech spojenců, ke ztrátě zdravého rozumu. Z dalších rolí: profesorova sestra Rosaria (Laura del Sol), z níž okolnosti udělaly silnou a rozhodnou ženu, která měla rozhodující vliv ve zločinecké organizaci, policejní komisař Iervolino (Leo Gullotta), neúnavně se snažící dopadnout svého osudového muže, starosta Salvatore (Marzio Honorato), úzce spolupracující s reformovanou camorrou, protože byl i jejím členem, profesorův blízký přítel Ciro Perrella (Luciano Bartoli), kterého zločinecká organizace vynesla hodně vysoko, oddaný a všehoschopný Alfredo Canale (Nicola Di Pinto), jehož oddanost ho nakonec stála život, a jeho manželka Anna (Anita Zagaria), volající zoufale po pomstě po smrti svého chotě. Pozoruhodné a kvalitní dílo o vzestupu nebojácného muže ve sféře organizovaného zločinu, který ho dovádí až na samotný vrchol života a prestiže. Prostředí, kde se vše řeší násilnou cestou a kde poslušnost je nedílnou součástí života. Kde pomsta je životní cestou. Navíc se sociální tématikou, kde se zaobírá samou podstatou vzniku a fungování těchto mocných zločineckých uskupení. Zvolená cesta určuje život nejen nám, ale i ostatním. Navíc v daném prostředí je to přirozená cesta, která přeje nebojácným a připraveným. Obzvláště v případě, kdy nemáte už co ztratit, neboť o svobodu už jste dávno přišli. ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

Pokud chcete vidět kořeny mafie, tak toto je ten správný snímek. Jedna hlava a spousta rukou, schopných nemilosrdně zabíjet, unášet či provádět jiné násilí. Velmi dobře je ve filmu zobrazeno prorůstání mafie do různých složek policie, státních orgánů na městské úrovni a státní politiky. Jak už tady bylo zmíněno, největší slabinou filmu je stopáž, kde především druhé polovině notně docházel dech. Asi největší mráz mi po zádech běhal, když u soudního přelíčení bylo soudci naznačeno, jak smutné jsou případy nehod rodinných příslušníků... ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Při dotazu na nejlepší filmy s mafiánskou tématikou si nejspíš tento titul nevybavíte a jméno režiséra jakbysmet. Ostatně spojovat Tornatora s krvavým příběhem o vzestupu outsidera do jedné z nejčelnějších pozic italského organizovaného zločinu může být na první pohled opravdu překvapivé. Bývá totiž obvykle spojován s výrazně komornějšími projekty. Přesto to zvláštním způsobem funguje, navzdory některým teatrálním scénám a nešťastnému castingu. Obsazení poměrně známého amerického herce mělo určitě význam pro producenta, který doufal v příznivé přijetí snímku v zámoří, a mělo konec konců i logiku ve vztahu k námětu. Ben Gazzara se nikdy netajil svým původem a pozitivním vztahem k Sicílii a účast na projektu nepochybně bral jako poctu a životní příležitost. Potíž je v tom, že na tak exponovanou roli potřebujete skutečného hereckého chameleona, kdežto Gazzarův herecký rejstřík byl bohužel omezený. Herecky tento složitý part zkrátka nezvládl. Laura del Sol představující profesorovu sestru byla obsazena kvůli svému typu - na křehce a nevinně vyhlížející dívce se dá dobře demonstrovat, jak prostředí mění její chování a posun hodnot. Mezi věkem Laury del Sol a Bena Gazzary je ale šokujících 31 let - stěží jim uvěříte sourozenecký vztah. Na druhou stranu síla příběhu o vzestupu a pádu mafiánského bosse funguje, intenzivní scény, konfrontace uvnitř vězení a soupeření mezi gangy mají nezanedbatelnou sílu a Tornatore už ve svém raném období předvádí, proč bude o pár let později považován za jednoho z největších italských režisérů. Celkový dojem: 80 %. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (2)

  • Původní televizní verze měla pět hodin! (Kulmon)

Reklama

Reklama