Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Uvidíme sedm vypjatých příběhů o touhách, posedlostech a sobectví Inspirací filmu byla sbírka balad českého autora 19. století K. J. Erbena, jehož tvorba je paralelou k poezii E. A. Poea, plná vášní a přízraků. "Kytice" poprvé vyšla v roce 1853 a patří k základním dílům národní literární klasiky. Spoluscenárista, kameraman a režisér filmu F. A. Brabec natočil dílo vycházející z originální výtvarné stylizace a akcentující vytříbenost jeho obrazového vidění. Vedle strhující vizuální složky je další dominantou této filmové básně o básních hudba J. Jiráska. Výjimečnou kameru, hudbu a zvuk (J. Klenka) ocenila ČFTA Českým lvem. Film byl nominován ČFTA v sedmi kategoriích včetně nejprestižnější nejlepší film. Producentkou filmu a spoluautorkou scénáře, ve spolupráci s M. Macourkem, je úspěšná herečka Deana Jakubisková-Horváthová, manželka významného česko-slovenského režiséra Juraje Jakubiska. Jeho plakát ke Kytici byl oceněn jako nejlepší v roce 2000. Kytice se zařadila k divácky nejúspěšnějším domácím filmům posledních let. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (586)

Vančura odpad!

všechny recenze uživatele

Na Kytici jsme byli s gymplem, když to šlo premiérově v kinech (asi jako většina škol v té době), a pamatuju si doteď, že jsem se tehdy platonicky zamiloval do Lindy Rybové, a že naše učitelka výtvarky kritizovala samoúčelnou nahotu Geislerové - což měla samozřejmě pravdu, jak jsem si teď ověřil, když jsem si to po letech pustil znovu, podobně jako jsem opět propadl kouzlu Rybové, která je zde skutečně úchvatná. Pokud jde ale o ten film jako takový, skoro jsem se zhrozil, jak strašná sračka to je, a jak šokujícím způsobem je to filmařsky neinvenční (viz např. tupě doslovné záběry na ubíhající ručičky hodin "od klekání do klekání" či pospojování všech příběhů záběrem postupně zhasínajících svíček a postavou chlapce hrajícího na flétnu), bezděčně směšné (fejkový vodopád v lese, Polívka coby Polednice, prosekávání ledu někde na potoce, ačkoli postavy výslovně citují Erbena, že jde o jezero, mrtvé dítě položené na jídelním stole namísto v posteli, mrtvá matka pohřbená někde ve svahu namísto na hřbitově... člověk se u toho všeho musí jen ptát zoufalé proč?!), a překrucující Erbena tam, kde to nedává vůbec smysl (jako např. přidáním druhé vodníkovy partnerky nebo skonem Zázvorkové v kostele). Myslím, že ten film je dobrým dokladem toho, že když je někdo dobrý kameraman, tak to ještě neznamená, že bude i dobrý režisér, což Brabec jen po letech potvrdil děsivým Májem, který mi tehdy v kině připravil naprosto hrůzný zážitek, který si pamatuji doteď. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoci, chybí mi zde pokora vůči Erbenovi. Kdyby si F.A. Brabec vzal jeho sbírku jako inspirační zdroj, a natočil své sebeuspokojující ekvilibristiky pod jiným názvem a "na motivy", připustil bych, že by se mohlo jednat o zajímavý film. Řeknu-li však, že točím Erbenovu Kytici, pak by tam z toho Erbena mělo snad něco zůstat. ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Cože? Tohle má být Erben? TEN Erben, muž řádu, muž přísných trestů za každou vinu? Erben, muž strohých a děsivých balad? No dovolte abych se zasmál. Toto je F.A. Brabec, člověk, který si myslím, že filmová báseň rovná se barevné orgii se známými herci, kteří často recitují Erbenovy texty tak mizerně, až se mi střeva uzlí. Tam, kde je Erben děsivý, je Brabec komický, tam, kde je Erben zásadový, je Brabec chaotický a poplatný publiku (čili plitký). Pokud poruším pravidla fikčního světa přelohy, měl bych je alespoň nahradit svými, ale Kytice, toť veselá anarchie přežvýkaných erbenovských syžetů. Krom Dceřiny kletby se jedná o kolekci kýčovitých říkanek, které tu připomínají červenou knihovnu (Vodník), tu porno (Zlatý kolovrat), tu naprosto nelogickou slátaninu (Štědrý večer), tu crazy komedii (Polednice !!!! ježišmarjá !!!!, Svatební košile - ten Roden, to má být parodie na Frankensteina???). Nezaštiťovat se to jménem jedné z nejvýznamnějších českých literárních památek 19. století, neschovávat se to do škatulky filmová báseň a vyzradit to na plnou hubu: jsem barevným filmem pro celou rodinu, který chce jen ukázat, že F.A. Brabec je Pan kameraman, bral bych to... Ale takhle? Adaptace literárního díla by se měla snažit zachovat jeho smysl, event. interpretovat ho po svém a dát mu smysl nový. Brabec neudělal ani jedno, ani druhé. Prostě spojil dohromady pestré obrázky s hudbou... Je to jako číst Erbena po slovech a nehledat mezi nimi žádný smysl. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

S Kyticí mám jeden problém. Rozhodně se mi lépe četla a hůře se na ni dívalo. Prostě mi to přijde, že Erbenovo kouzlo či rukopis se někam vytratil a z básní zůstal zachován pouze ten děj a malá trocha té negativní atmosféry kdesi ve vzduchu, která mě uvnitř dost svírala. F.A. Brabce naprosto nenávidím za jeho dokonalé zpznění Krysaře. Bohužel musím moji nenávist k němu alespoň dočasně utlumit, protože tato jeho adaptace slavného díla až takovým průserem rozhodně není. Když se pokusím srovnávat s knihou je zde značná odchylka, ale to je prostě F.A. Brabec. Můžete ho nenávidět. Můžeto ho milovat. A nebo můžete být jako já. Tudíž ho budete tiše nenávidět, ale určité kvality této adaptaci upřít prostě nezvládnete. 3*. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Těšil jsem se strašně moc až shlédnu tyhle zfilmované balady z Erbenovy Kytice. Těšil jsem se zřejmě až moc neboť mé očekávání bylo obrovské a proto jsem ve výsledku spíše zklamán. Některé balady obvzláště Vodník a Polednice jsou povedené, ale takový Štědrý večer či Dceřina kletba jsou opravdu hodně nepovedené. Za pochvalu určitě stojí Brabcova kamera oceněná Českým lvem a také hudba, která dostala stejné ocenění. Z herců mě zaujal hlavně Bolek Polívka coby Polednice a Aňa Geislerová. Ve výsledku mi to vychází na průměrné tři hvězdičky. Jsem moc zvědavý jak se F. A. Brabec vyřádí na Máchově Máji, který má už za pár měsíců premiéru..... ()

Galerie (30)

Zajímavosti (18)

  • Hřbitovní scéna z balady Svatební košile se natáčela na hřbitově řádových sester v Řepích (Praha 17). (Schneefee)
  • Natáčení filmu probíhalo od jara roku 1999 do zimy roku 2000. (Paity)
  • Fantaskní koláž sedmi básní ze slavné sbírky K.J.Erbena, kterou převedl na plátno režisér F.A.Brabec, je založena na barevnosti a unikátních nápadech čtyř ročních období. (M.B)

Související novinky

Zemřela herečka Nina Divíšková

Zemřela herečka Nina Divíšková

21.06.2021

Ve věku 84 let dnes odešla česká filmová, televizní a divadelní herečka Nina Divíšková, již si velké množství diváků vybaví například jako babičku Bětu z populárního rodinného seriálu České televize… (více)

Reklama

Reklama