Režie:
František VláčilScénář:
Kamil PixaKamera:
František UldrichHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Michal Vavruša, Jana Hlaváčková, Karel Chromík, Vladimír Jedenáctík, Karel Hábl, Bořivoj Navrátil, Petr Holcer, George Pokrovskij, Miroslav Pechar (více)VOD (1)
Obsahy(1)
František Vláčil si na úsvitu normalizace jen obtížně hledal témata. která by mu prošla. Dokonce se musel smířit se středometrážními filmy, natáčenými mimo Barrandov a navíc s dětskými hrdiny. Lyricky pojednaný "Sirius" se odehrává za nacistické okupace a líčí, jak dvanáctiletý venkovský chlapec se odmítá smířit s nařízením, aby svého milovaného psa Siria odevzdal německé armádě. Na černobíle natočeném snímku je pozoruhodná graficky strohá kamera Františka Uldricha. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (18)
Velmi slabý příběh, se kterým si ani Vláčil nemohl příliš poradit. Film působí, že byl točen bez nadšení, jakoby za trest. Právem upadl v zapomenutí. Předobraz doby, kdy "domácí mazlíček" má větší cenu než člověk. ()
Trochu méně úderný snímek než by jistě mohl být, navíc působící trošku všedně. Poetika je prima, cítil jsem ji tam, vztah psa a chlapce byl taky pěkně natočen. Ale otcův příběh mohl být dořešen. A co se týče osudu Sira...no, lásku k psovi si představuju trochu jinak, každopádně čistý průměr. ()
Vláčilovský nádech a rukopis se ve snímku nezapře od samotného začátku. Stejně tak hudební stopa génia Zdeňka Lišky je od prvních tónů typická a dotváří vynikající atmosféru filmu. Sirius mě oslovil i svým příběhem, tedy přátelstvím mezi chlapcem a vlčákem, kterého musí po nařízení SS odevzdat. Závěr snímku je poměrně silný a osobně řadím tento krátký Vláčilův počin mezi jeho nejlepší filmy, jež jsem měl dosud možnost vidět. ()
Mistr Vláčil zanechá v divákovi vždy a v každém svém díle jistý odkaz, hloubku, sílu daného příběhu, který zaujme a může i prospět. Neuvěřitelná poetičnost tohoto člověka zůstane i v jeho nerealističějších kusech, a proto jej zbožňuji a vyhledávám... V malém srdci chlapce byla velká láska k jeho krásnému vlčákovi, musel jej však obětovat, aby zabránil strašlivostem, které s ním plánovali Němci, válka je krutá hlavně a především k nevinným dětským duším.!!!!!!!! ()
For Me 77% ()
Tragika měkčená poetikou. Musí to být hrozné, když první dospělý čin musí být zradou, byť zradou konanou ve jménu lásky. Pozn. oficiální distributor asi snímek viděl na černobílé televizi, našinec jej viděl barevný. ()
První půlka filmu působí jako dokument o přírodě... ()
"Krásný pes… Němcům ho přeci nedám!" Ty záběry na podzimní Beskydy jsou krásně poetické. Do téhle zdánlivě bezstarostné atmosféry přijíždí vlak vezoucí letecký benzín a člověk začíná cítit, že se schyluje k něčemu tragickému. Závěrečný výstřel z lovecké pušky to jen stvrzuje. Jediné, co zbývá, je naděje, že "na místě zmizelého Oriona a Velkého psa vyjdou souhvězdí nová…." ()
Hezky natocenej, kratsi kousek o psovi Siriovi a jeho kamaradovi. Neni to veselej film. Velmi dobry vykon opet predvedl M. Vavrusa. ()
Takhle uměli točit filmy o dětském pohledu na krutý svět jen Češi. ()
Film je to dobrý a příběh silný, ale přece jen, připadá mi, že se tu staví zráta psa nad ztrátu rodiny a to je poněkud divné a nepřirozené. ()
Hodně silný příběh a výborně zpracovaný. Třebaže s vhodným scénářem by to bylo možná ještě lepší, kdyby to bylo o hodinu delší, tak na druhou stranu takto Vláčil neměl čas na zbytečně zdlouhavé nicneříkající umělecké scény. Pejsek krásný, příroda též. Dokonce se v tomhle skromném filmu objevila scéna, která mě naopak překvapila svou velikostí. Nevím, co bych udělal, být na místě chlapce, ale troufnu si tvrdit, že bych nakonec neudělal to co on. Nebylo by to druhé řešení nakonec lepší? ()
Nádherné melodie nejlepšího skladatele filmové hudby všech dob dovedou diváka až ke smutnému konci. Němci páchali zlo nejen na lidech... / update: Sirius za 6000 let zmizí. Ale po čase se opět objeví - jenom tlachání dobře placených "vědců" příživníků. Otec zvedač závor a šéf neviditelných partizánů v jedné osobě je taky borec. Nejdřív utíká před Němci k lesu a pak se najednou objeví na louce před barákem. To asi oběh tu "zeměkouli", která Siriusu uletí. Kupodivu neměl ani banán, ani boty od sněhu. Čarostřelec stréc hajnej má rovněž sportovního ducha a navíc je férovej. Pálí pouze po běžících terčích. ()
Poetika, Vláčilova najsilnejšia filmová zbraň, je divákovi ponúkaná do prasknutia. Hra s farbami, hlavne po chytení otca, je pôvabná pre zrak ako pre uši opäť raz presná Liškova hudba. Výborná je aj kamera a mrzí akurát zbrklé vypustenie postavy otca bez následného vysvetlenia. ()
Krutá poetika Františka Vláčila vo mne nevyvolala tú katarziu ako som dúfal. Vzhľadom však na normalizačné obdobie, v ktorom tento snímok vznikol, môžeme onen "lov na psov" vnímať v oveľa metaforickejšom zafarbení než by tomu bolo kedykoľvek inak, čím aj Sirius získava na kvalite. ()
Hodně silný snímek, v kterém se však trochu nevyznám, výborná hudba Lišky a kamera, ale děj a scénář mi přijdou trochu slabší. Hodnocení: 65 % ()
Vláčil a Liška - to je kombinace, která mne nikdy nenechá chladným...Nádherné podzimní beskydské exteriéry, silný a jednoduchý příběh a do toho hudba, která by snad i slepému dokázala popsat filmový obraz. Mistrovské dílo, které ve mne zanechalo hlubokou stopu. ()
Vůči psím nebo dětským (v nejhorším případě psím a dětským) hrdinům filmů mám velkou averzi. Filmová láska ke štěkajícím tvorům je pro mě tak sladká jako třeba kostka cukru obalená medem a čokoládou a celá zalitá v karamelu. Tedy až odporně sladká. S o to větším podivem jsem zjistila, že Sirius je docela příjemně pracujícím strojem na atmosféru a emoce. Přesto se z něj dalo vyždímat mnohem víc a (nejen) proto zůstávám s hodnocením na třech hvězdách. ()
Reklama