Biografie
"Když máte uměleckou svobodu, touha zobrazovat detaily skutečnosti slábne” (z knihy "W poszukiwaniu siebie: twórczosc filmowa Agnieszki Holland”, 2001)
Agnieszka Holland, prominentní polská filmová a televizní režisérka a scénáristka, významná představitelka polské "nové vlny”, se narodila ve Varšavě. Prarodiče ze strany otce byli Židé a zahynuli v ghettu, matka, katolička, se zase v roce 1944 zúčastnila Varšavského povstání, byla novinářkou a členkou polského undergroundu. Později se znovu provdala, tentokrát za novináře Stanislawa Brodzkého. Hollandová byla vychovávána v katolické víře a její vlastní dcera, Katarzyna Adamiková, rovněž režíruje.
Hollandová je absolventkou pražské FAMU (1971). Začínala jako asistent režie u Krzysztofa Zanussiho: ILUMINACE (1973), pracovala u studií “X Film”, které řídil Andrzej Wajda, podílela se na Wajdově dramatu DANTON (1982) a napsala pro něj také pár scénářů. Jejím televizním filmovým debutem byl krátkometrážní WIECZÓR U ABDONA (Večer u Abdona, 1975), jejím prvním celovečerním filmem pak AKTORZY PROWINCJONALNI (Venkovští herci, 1980), jedna z vlajkových lodí filmové tvorby "morálního neklidu”, vyprávění o napjatých vztazích mezi členy jedné maloměstské divadelní společnosti, která měla být metaforou na tehdejší politickou situaci v Polsku. Na Filmovém festivalu v Cannes v roce 1980 získal film Cenu mezinárodní kritiky.
Režírovala divadelní hry, některé i se svým manželem Laco Adamikem. Před emigrací do Francie stihla Hollandová v Polsku zrežírovat pouze dva větší filmy: úspěšná HOREČKA (1980) a k režimu kritická KOBIETA SAMOTNA (Osamocená žena, 1981) – poslední těsně před vyhlášením výjimečného stavu v prosinci 1981 (oba filmy byly oceněny na polském filmovém festivalu v Gdaňsku, projekce druhého byla však na nátlak “shora” brzy zastavena a k vidění pak byla pouze na ilegálních kopiích). Další filmy už vytvořila v zahraničí. Brzy opustila poetický a poněkud surrealistický styl svých prvních filmů. Její ZDJECIA PRÓBNE (Kamerové zkoušky, 1977) bylo zřetelně ovlivněno Formanovým snímkem KONKURS (1963).
Hollandová získala nominaci na cenu Akademie pro “nejlepší zahraniční film” a cenu z festivalu v kanadském Montrealu za západoněmecké válečné drama o prchající Židovce BITTERE ENTRE (Angry Harvest, 1985.) Jejím zřejmě nejznámějším a nejoceňovanějším filmem je EVROPA, EVROPA (1991) podle románu “Byl jsem Hitlerjunge Salomon” Solomona Perela, který jako židovský mladík uprchl s rodiči po nástupu nacistů k moci z Německa do Polska a po vypuknutí války a německém vpádu pak s bratrem do Sověty okupovaného východu země. Po napadení Sovětského svazu v roce 1941 byl zajat, německého důstojníka však (svojí perfektní němčinou) přesvědčil, že je etnický Němec a později byl poslán do školy pro Hitlerjugend. V Německu se filmu dostalo pouze vlažného přijetí a tamní výbor ani nenapadlo ho v roce 1991 navrhnout na Oskara pro “nejlepší cizojazyčný film.” V USA se však snímek stal jedním z vůbec nejúspěšnějších německých titulů, získal Zlatý glóbus a nominaci na Oskara pro “nejlepší scénář” a ocenila ho i BAFTA.
Její filmy z emigrace užívají jiné vyjadřovací prostředky a jiný filmový jazyk (podle kritiků se staly "dějově atraktivnější” a současně odtažitější od skutečnosti): vidění světa jako pasti, ve které člověk, pouhá hračka v rukou krutého osudu nebo náladového Boha, usiluje o to dát svojí existenci nějaký smysl. Filmoví historici tuto “past bez možnosti úniku” nazvali “kunderovskou”, poukazují tím na vazbu mezi filmy Hollandové a prózou Milana Kundery, se kterým se seznámila během svých pražských studií (přeložila například do polštiny jeho “Nesnesitelnou lehkost bytí” a měla v úmyslu rovněž zadaptovat pro film jeho “Valčík na rozloučenou.”)
Vidění světa jako pasti se objevuje už v její poetické diplomové práci GRZECH BOGA (Boží hřích, 1970) a snadno stopovatelné je v její tvorbě "morálního neklidu.” Její filmy vytvořené na Západě pokračují ve vykreslování lidí hledajících východiska, snažících se o seberealizaci a o štěstí. Většinou však končí - respektive jsou přinuceni se smířit - s pochybným výsledkem jako ve “Washingtonově náměstí” nebo ve velmi ceněné “Evropě, Evropě.” Hollandová setrvává ve své psychologické sondě a existenciálním podobenství (“jak moc jsme těmi, kterými skutečně jsme a jak moc existujeme pouze skrze oči druhých.”) Její poslední filmy, jako třeba JULIE NA CESTĚ DOMŮ / LÉČITEL (2002, nominace na Zlatého lva) nám také odhalují její zaujetí metafyzičnem, vyznačují se fascinací náboženskou stránkou a nadpřirozenem.
Jako přítelkyně Krzysztofa Kieślowského, se Hollandová podílela na scénáři k jeho filmu TŘI BARVY: MODRÁ (1993) - stejně jako Kieślowski i Hollandová se ve svých dílech často zaobírá otázkami víry. V jednom interview z roku 1988 uvedla, že ačkoli ženy hrají v jejích filmech důležitou úlohu, není feminismus stěžejním tématem její práce. Je autorkou dramat jako OLIVIER, OLIVIER (1992) nebo TAJEMNÁ ZAHRADA (1993) s Maggie Smithovou. Posledními snímky se Hollandová snaží přitáhnout pozornost širšího publika. Sama přiznává (deník "Rzeczpospolita", červen 2000), že chce točit filmy srozumitelné průměrnému divákovi, stále však "s jistým stupněm složitosti a určitým intelektuálním poselstvím.” Patří sem ÚPLNÉ ZATMĚNÍ (1995) o prokletých francouzských básnících (s Leonardem DiCapriem a Davidem Thewlisem), romantické drama WASHINGTONOVO NÁMĚSTÍ (1997) nebo televizní RÁNA DO SRDCE (2001).
Její zatím poslední filmový počin se jmenuje VE STÍNU BEETHOVENA (2006, cena z festivalu v San Sebastián), hudebně-romantické drama s Edem Harrisem a Diane Krugerovou. Režírovala několik dílů televizních krimiseriálů ”The Wire” (2002) a "Odložené případy” (2003). V roce 2007 spolu se sestrou Magdalenou Łazarkiewiczovou a dcerou Katarzynou Adamikovou režírovala polský politický seriál “Ekipa”. S dcerou už rok předtím pracovala na historické legendě: polsko-slovensko-český JÁNOŠÍK (2006), ve kterém se představil Václav Jiráček a také například Bolek Polívka. V současné době Agnieszka Hollandová působí jako filmař při fakultě Městské univerzity v New Yorku (Brooklyn College, City University of New York).
Za své celoživotní úspěchy byla oceněna na Filmovém festivalu v Las Vegas (1999), v roce 2001 pak za svůj výjimečný přínos polské kultuře obdržela “restituční” Důstojnický kříž a v roce 2002 zvláštní cenu za umělecké úspěchy v Polsku i cizině.
Související novinky
Zlatého lva v Benátkách získal Vedlejší pokoj
V sobotu 7. září proběhlo slavnostní zakončení 81. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách. Jednu z největších evropských filmových událostí roku otevřel 28. srpna nejnovější počin Tima… (více)
31. Český lev - výsledky
Tradičně v pražském Rudolfinu se v sobotní večer 9.3. 2024 odehrál slavnostní ceremoniál, při kterém byli předáni Čeští lvi za ty nejpovedenější bijáky, jež jsme mohli v našich končinách na plátnech… (více)
36. Evropské filmové ceny - nominace
V úterý 7. listopadu byly zveřejněny nominace pro 36. ročník Evropských filmových cen, jež by měly upozornit na nejvýznamnější filmové počiny z Evropy za rok 2023. V kategorii pro nejlepší evropský… (více)
Byly předány ceny na filmovém festivalu v Benátkách
V sobotu 9. září proběhlo slavnostní zakončení jubilejního 80. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, který probíhal od 30. srpna. Během ceremoniálu byly mimo jiné oznámeny i vítězné… (více)
Finále Plzeň začne 22. září
Film-iálový inter-kino-vizní festival. Jen na Finále uvidíte průřez kompletní českou audiovizuální tvorbou – filmy a seriály, které jsou v kině, v televizi nebo na internetu. Kromě projekcí je… (více)
Režisérka
Filmy | |
---|---|
2025 |
Franz |
2023 |
Hranice |
2020 |
Šarlatán |
2019 |
Pan Jones |
2017 |
Přes kosti mrtvých |
2014 |
Rosemary's Baby (TV film) |
2013 |
Hořící keř (TV film) |
2011 |
V temnotě |
2009 |
Jánošík - Pravdivá historie |
2006 |
Holka jako já - příběh Gwen Araujo (TV film) |
Ve stínu Beethovena |
|
2002 |
Julie na cestě domů |
2001 |
Rána do srdce (TV film) |
1999 |
Třetí zázrak |
1997 |
Washingtonovo náměstí |
1995 |
Úplné zatmění |
1993 |
Tajemná zahrada |
1992 |
Oliviére, Oliviére |
1991 |
Largo desolato (TV film) |
1990 |
Evropa, Evropa |
1988 |
Jak zabít kněze |
1985 |
Bittere Ernte |
1982 |
Les Cartes postales de Paris (TV film) |
1981 |
Osamělá žena |
1980 |
Horečka |
Proces (TV film) |
|
1979 |
Provinční herci |
1977 |
Něco za něco (TV film) |
1976 |
Konkurs na život |
Nedělňátka (TV film) |
|
1975 |
Obrazki z życia |
Dokumentární | |
---|---|
2001 |
Golden Dreams |
1989 |
Homage for Hubert Bals |
1985 |
'Kultura' |
Krátkometrážní | |
---|---|
1975 |
Večer u Abdona (TV film) |
1969 |
Hřích boha (studentský film) |
Scenáristka
Filmy | |
---|---|
2025 |
Franz |
2023 |
Hranice |
2017 |
Přes kosti mrtvých |
2002 |
Julie na cestě domů |
1992 |
Oliviére, Oliviére |
1990 |
Korczak |
1987 |
Anna |
1983 |
Láska v Německu |
1981 |
Mężczyzna niepotrzebny! |
Osamělá žena |
|
1980 |
Proces (TV film) |
1979 |
Provinční herci |
1978 |
Bez umrtvení |
Okruch lustra (TV film) |
|
1976 |
Konkurs na život |
Nedělňátka (TV film) |
Krátkometrážní | |
---|---|
1969 |
Hřích boha (studentský film) |
Herečka
Filmy | |
---|---|
2020 |
Amatéři |
1982 |
Výslech |
1978 |
Okruch lustra (TV film) |
1976 |
Jizva |
Konkurs na život |
|
1972 |
Iluminace |
Seriály | |
---|---|
2023 |
Naprostí začátečníci |
Epizoda 6 (E06) |
|
2007 |
Ekipa |
Remanent (E14) |
Dokumentární | |
---|---|
2020 |
Film o filmu: Šarlatán (TV film) |
2018 |
CzechMate – Hledání Jiřího Menzela |
2017 |
CineKino: Polsko (TV film) - a.z. |
2016 |
Bratříček Karel |
Droga do mistrzostwa |
|
2014 |
vlna vs. břeh |
2013 |
Návrat Agnieszky H. |
Náš Vašek - O moci bezmocných (TV film) |
|
2006 |
Still Alive: Film o Krzysztofie Kieslowskim |
2005 |
The 100 Greatest War Films (TV film) |
2000 |
In the Shadow of Hollywood |
1997 |
On the Set of 'Washington Square' (TV film) |
1995 |
Total Eclipse (TV film) |
Krátkometrážní | |
---|---|
1997 |
Agnieszka Holland On the Set (TV film) |
Účinkující
Pořady | |
---|---|
2024 |
31. Český lev - Ceny České filmové a televizní akademie za rok 2023 |
2015 |
Evropské filmové ceny 2015 |
2014 |
DVTV |
2008 |
Hvězdný reportér |
2006 |
168 hodin |
2004 |
Uvolněte se, prosím |
1998 |
Na plovárně |
1996 |
Festivalové vteřiny |
1993 |
Události |
1991 |
Z očí do očí |
Producentka
Související novinky
Zlatého lva v Benátkách získal Vedlejší pokoj
V sobotu 7. září proběhlo slavnostní zakončení 81. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách. Jednu z největších evropských filmových událostí roku otevřel 28. srpna nejnovější počin Tima… (více)
31. Český lev - výsledky
Tradičně v pražském Rudolfinu se v sobotní večer 9.3. 2024 odehrál slavnostní ceremoniál, při kterém byli předáni Čeští lvi za ty nejpovedenější bijáky, jež jsme mohli v našich končinách na plátnech… (více)
36. Evropské filmové ceny - nominace
V úterý 7. listopadu byly zveřejněny nominace pro 36. ročník Evropských filmových cen, jež by měly upozornit na nejvýznamnější filmové počiny z Evropy za rok 2023. V kategorii pro nejlepší evropský… (více)
Byly předány ceny na filmovém festivalu v Benátkách
V sobotu 9. září proběhlo slavnostní zakončení jubilejního 80. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, který probíhal od 30. srpna. Během ceremoniálu byly mimo jiné oznámeny i vítězné… (více)
Finále Plzeň začne 22. září
Film-iálový inter-kino-vizní festival. Jen na Finále uvidíte průřez kompletní českou audiovizuální tvorbou – filmy a seriály, které jsou v kině, v televizi nebo na internetu. Kromě projekcí je… (více)
Fanklub
(193)- JANARYBA režisérka
- prkalil režisérka
- Bubble74 režisérka
- EastWicka režisérka
- oondra režisérka
- Lenula4 režisérka
- ibeh režisérka
- Joges režisérka
- Ak.žena režisérka
- dzanda_vi režisérka
- Shiloh režisérka
- j.anek režisérka
- MaMitti režisérka
- AnickaN režisérka
- janik.sk režisérka
- jakeer režisérka
- lisi26 režisérka
- Bells režisérka
- Myshkin režisérka
- luczi režisérka