Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Bezmála „švejkovský“, místy až bizarní příběh židovského mladíka, který musí před celým světem zapírat svou totožnost, se odehrává na řadě míst Evropy a odhaluje v celé hrůze nesmyslnost lidské netolerance, fanatismu, a války vůbec podle autobiografického románu S. Perela.

Salomon Perel se příliš neliší od svých součastníků, vlivem bouřlivé válečné doby jeho životní cesty dostávají nečekaný spád. Nejdříve s rodiči patřícími k německo-židovské komunitě utíká před hrozbami nacistů, pak se za letního táborového soustředění sám stává podezřelým politickým živlem. Po nečekaném útočném vpádu Němců na polské a ruské území je jejich zajatcem a tlumočníkem. Ironií osudu se ocitá v centru německé říše, kde prožívá první milostné vzplanutí k mladé Němce, ale vzápětí pocítí na vlastní kůži život obyvatel židovského gheta... (pstp)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (150)

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Vrhla jsem se na dílo polské režisérky Agnieszky Holland, která vystudovala českou FAMU. Evropa, Evropa se pro mě stala vstupním filmem mezi její tvorbu a musím říct, na začátek jsem si nevybrala špatně. Oceňuji inspiraci skutečnými událostmi, což na snímek hned vrhne jiné světlo. Ony ty události totiž působí absurdně jako celá válka, což lze vnímat jako dobrý tah tvůrce, ale na druhou stranu to takhle nějak bylo - a hle, máme tady další rovinu filmu. Ve filmu uvidíme vtipné scény, ale především je tu skoro pořád přítomno, pro diváka příjemné, napětí. Střídání prostředí a jazyků je osvěžující a vítám ho taky proto, že je to autentické. A abych nezapomněla, pohled na válku a holocaust z jiného úhlu pohledu je také fajn. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Tak trochu jiný válečný film. Měl by být mnohem známější, než je, protože veškeré patetické vojíny Ryany strká s přehledem do kapsy. Agnieszce Holland se podařilo senzačně odlehčit ono šílené téma, ale zároveň ho nezlehčit, ba naopak - zapůsobit zdrcujícím způsobem na divákovy city. Napadá mě srovnání jen s jedním filmem - Život je krásný Roberta Benigniho. U něj mě taky střídavě mrazilo a střídavě jsem se musel smát. Zobrazené události jsou tak paradoxní, bizarní, groteskní, že se člověku skoro nechce věřit, že jsou založeny na realitě. A co musím speciálně ocenit, je výkon Marca Hofschneidera. Na svůj věk a vzhledem k tomu, co je nucen před kamerou dělat (výbuchy pláče, úplná nahota) je zcela suverénní a přesvědčivý. ()

Reklama

simbaslon 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavý snímek o židovském chlapci, který se ve WWII dostává nejprve do stalinistické převýchovné školy a následně jako válečný hrdina fronty wehrmachtu do nacistických Hitlerjugend. Absurdní příběh překypující nečekanými zvraty a plný propagandistického vymývání mozků mládeže v obou táborech největších totalitních mocností. Kdybych měl něco vyzdvihnout, zmínil bych scény, ve kterých má hlavní hrdina Sally sny, jak se s nacistickou uniformou skrývá s Hitlerem ve skříni před svojí rodinou, nebo také tancujícího Stalina s Hitlerem. 4,5* ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Už v úvodu, kde zazněl můj nejoblíbenější valčík Na krásném modrém Dunaji, jsem vytušil, že tenhle film se mi bude líbit. A taky že ano. Navíc Evropa, Evropa na nic nečekala a hned v prvních 10 minutách přišla tragédie, která odstartovala tento neskutečný příběh Salomona Perela. Bylo více než zajímavé sledovat přesuny hlavního hrdiny z Německa přes zrovna zaniknuvší Polsko do Ruska, tam a nazpátek a hlavně perfektní schopnost Salomona se z každé nepříznivé situace vykecat. A tak ho chvíli převychovávali Rusové, pak zase Němci a já si stále říkal, kde pořád bere to štěstí (samozřejmě v neštěstí) a jak je možné, že ho tolik neuvěřitelných náhod dokázalo zachránit. A to je právě jediný problém tohoto filmu. Jejich tam tolik, že i když byl prý inspirován knihou napsané podle skutečné události (na konci vidíme i pravého Salomona Perela), dikákovi (nebo alespoň mně) se to prostě nějak nezdá. Proto "jen" ty 4*, jinak jsem byl moc spokojen a některé scény mě i pobavily (ať už to byl taneček 2 dikátorů, braní Žida jako vzor pravého árijce, nebo "obsazení" nepřátelské pozice). "Jezte správně s vidličkou a nožem. Nůž do pravé ruky, vidličku do levé. Žádné mlaskání! Žádné drobení! Mějte úctu k německému chlebu!" ()

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Tento film som nepoznal aj keď už je malo filmov o holokauste, ktoré som nevidel, tento mi unikal až dodnes. Je celkom iný, ako filmy, ktoré som doteraz videl. Tu je prežitie synonymum skrývania, zatajovania a aj odriekania. Takto blízko sa dostáť k fašistom a byť židom sa len tak nevití a preto je film neobyčajný a aj zaujímavý. Hlavná postava si toho preslaď veľa od rýchleho odchodu z Nemecka cez poľské Getto až po elitnú fašistickú školu. Bal sa odhalenia a tak robil veci, na ktoré nebol hrdý , ale zachránilo mu to život až po oslobodenie Ruska, tam mu už išlo naozaj o život. Tato postava mala veľké šťastie, ale to k tomu patrí. Ale otázka je tá, že ci to stalo za to, že stratil identitu, ako keby stratil dušu, niekto by bol radšej mŕtvy, ako keby sa mal prispôsobíte takejto situácii. Úžasný film, pri ktorom tuhne krv v žilách, či sa hlavná postava z toho srabu aj dostane. Silné 4*. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (6)

  • Skutečný Salomon Perel se objevuje na konci filmu. (Kulmon)
  • Film byl natočen podle skutečné události. (Kulmon)
  • Ve filmu se říká, že se Salomon Perel narodil ve stejný den jako Hitler, tedy 20. dubna. Ve skutečnosti se narodil o den později 21. dubna. (Kulmon)

Reklama

Reklama