Režie:
Petr ZelenkaScénář:
Petr ZelenkaKamera:
Miro GáborHudba:
Karel HolasHrají:
Ivan Trojan, Zuzana Šulajová, Miroslav Krobot, Nina Divíšková, Karel Heřmánek, Petra Lustigová, Jiří Bartoška, Zuzana Bydžovská, Jana Hubinská, Jiří Bábek (více)Obsahy(1)
Co to znamená „být normální“ ve světě plném bláznů? Petr (I. Trojan) je třiatřicetiletý letištní skladník, co žije ve světě, kde se v každém člověku ukrývá kousek toho bláznovství, nebo se každý vykazuje jistou odlišností, co někomu nemusí připadat úplně normální. Jemu samotnému občas doma ožívá nábytek a přivydělává si jako „voyer“ soulože svých sousedů Jiřího (J. Bartoška) a Alice (Z. Bydžovská), kteří by jinak nedošli uspokojení. Petrův otec (M. Krobot) je zase vyhaslý hlasatel týdeníků ze sedmdesátých let, pro něhož je jedinou životní zábavou pozorování objevujících se bublin na hrdle láhve piva. A matka (N. Divíšková), co z těchto důvodů neustále analyzuje duševní stav svého manžela, posílá přes Petra s patologickou touhou všemožné balíky humanitární pomoci do katastrofami postiženého světa. Petrovi o nic nejde, jen žít normálním životem a být šťastný. A byl by jím, kdyby se mohl opět vrátit ke své bývalé přítelkyni Janě (Z. Šulajová). Ale aby ji získal zpět, přichází se zcela ztřeštěnými nápady, kvůli kterým se pak dostává do jedné absurdní situace za druhou… Za vznikem snímku stála stejnojmenná divadelní hra Petra Zelenky, která měla premiéru na prknech Dejvického divadla v roce 2001 a byla přeložena do pěti jazyků. Režisér se ji poté rozhodl s téměř totožnou hereckou sestavou převést do filmové podoby a v roce 2005 vznikla divácky úspěšná hořká komedie oceněná dvěma Českými lvy – za zvuk a za vedlejší roli pro Miroslava Krobota. Autoři pak o díle, v němž se rozdíly mezi normálními lidmi a blázny stírají, říkají: „Skutečné šílenství je stejně vzácné jako genialita nebo absolutní sluch.“ (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (495)
Zelenka s nami hraje hru, ktorá má veľmi svojské pravidlá a v ktorej všetci (hádam s výnimkou jeho postáv) vyhrávajú, záleží len na konkrétnom divákovi, či na túto hru pristúpi alebo ho nechá chladným. Ja si osobne s pánom režisérom jeho hry zahrám vždy rád a všetky postavy a ich absurdné pitvorenie bizarnosťami šialeného života zhltnem aj s navijákom. Zelenkovo špecifické rozprávačské umenie, zručnosť viesť svoje charaktery do situácií, kontrolovať celú "hru", celé to divadlo (a tu treba povedať, že film bol založený na zelenkovej divadelnej hre), mať prehľad a dokonca aj istý nadhľad a odstup a rozprávať príbehy ľudí, ktorích bláznivý osud alebo snáď náhoda zviedli dokopy. Navyše absurdnosti síce šialené ale vo svojej podstate také milé a vtipné a predsa uveriteľné, že človek predsa nestráca pôdu pod nohami a neodcudzuje sa celá plocha príbehu. Zuzka Šulajová je krásna (len škoda, že nemá svoj pôvodný krásny hlások) Ivan Trojan je čudácky génius, všetko klape. Navyše je veľmi dobré pozrieť si vystrihnuté scény na DVD (ktorých je prekvapivo veľa) - tu musím povedať, že mi je ľúto, že sa tam nedostal ten králik na vysokozdvižnom vozíku a scéna s tým zeleným denníčkom, do ktorého si zapisovali mená politikov, ktorých odstrelili tam pán režisér MALA BYŤ !!! Na záver musím spomenúť, že páně Zelenku tvorivý prístup k práci s významovými rovinami, symbolmi a scenáristicko-filmárskymi skratkami a zároveň originalita a vtip pri dialógov ale aj v naračných postupoch sú brilantné. Akurát ten predvídateľný a až príliš (možno neúnosne) bláznivý záver a mierne preťahovanie ku koncu . . . ale na výsledku to v globále nič nezmení ()
Scénář: Petr Zelenka .. „To, jak žijeme je jedna věc a většinou se s tím nedá nic dělat ... “ Petr Zelenka, ve snaze splnit obsah názvu, servíruje epizody skutečného lidského pobláznění kolem středobodu daného postavou letištního skladníka, ztvárněného Ivanem Trojanem. Ten opět výborně zahrál další ze svých podivných postaviček, tentokrát byl ale zastíněn Miroslavem Krobotem, který je tak přízemní a rozvážný, až je to dokonalé. Příběh převážně brnká na absurdní strunu hořkého životního humoru, no závěr onu prostupující tragiku silně podtrhne. „ ... ale neměli by jsme ztratit kontakt mezi sebou. Tak ahoj.“ ()
Navzdory všem šílenostem je to nejnormálnější Zelenkův film. Rozpohybování divadelní hry dopadlo nad očekávání dobře a s řadou scén si autor opravdu vyhrál (úžasný rozhovor chodce s řidičem popojíždějícím v zácpě, jízdy s vozíkem), ale stejně mi scénář připadal poněkud nedotažený. Řada hlášek má (podobně jako u předchozích filmů) slušnou šanci na zlidovění. Ivan Trojan je opět dokonalý, ale ještě víc mě zaujal Miroslav Krobot. To se skoro nechce věřit, že to je neherec ve své první roli (na divadle i ve filmu)! ()
Taková divná komedie bez nějakýho výraznějšího příběhu, kterej by dokázal udržet mou pozornost. Celý mi to přišlo, jak když někdo plácá pátý přes devátý. Našlo se tam pár míst, kdy jsem se něčemu zasmál, ale dohromady to nějak nedávalo vůbec smysl a konec jsem teda absolutně nepobral. Postavy byly všechny úplně divný, což sice nemusí bejt na škodu, ale zároveň mi byly dost ukradený. Zaujal mě snad jenom ten fotr, co namlouval filmový týdeníky. Jak už jsem napsal, je to dost divnej film, ale neřikám, že je špatnej. Pro mě je to ovšem pouze průměr. ()
S tímto snímkem mám zásadní problém v tom, že jsem si připadal jako někde v panoptiku. Vše je hrozně tlačeno na sílu a jednotlivé příběhy připomínají všechno ostatní, jen ne skutečný život. Těžko se pak jako divák dovedu do snímku jakkoli ponořit. Pochválit si tak zaslouží snad pouze Miroslav Krobot. Zbytek mi tak trošku lezl na nervy až sral. Humorná linka nefunguje prakticky vůbec - to zkrátka nebyl můj šálek kakaa. Přemýšlím, zda jsem se vůbec zasmál. A ta dramatická mě také nezaujala. Příběh je nudný až místy debilní. [15 %] ()
Galerie (23)
Zajímavosti (29)
- Provozní letiště (Karel Heřmánek) říká: „Myslím, že to byl Einstein nebo Bakelit, kdo říkal, že plasty mají budoucnost.“ Bakelit je ale název plastu, nikoliv jméno vynálezce, za toho je považován Leo Henricus Arthur Baekeland, belgicko-americký chemik, vynálezce a průmyslník. Proslul především vynálezem umělé hmoty, přesněji syntetické pryskyřice z fenolu a formaldehydu, která byla po svém autorovi nazvána bakelit. Byl nazýván otcem plastového průmyslu. (sator)
- „Došel mi krocan,“ vysvětluje Jiří (Jiří Bartoška). Má na mysli bourbon Wild Turkey, který se vyrábí v Kentucky od roku 1869. (sator)
- Natáčení filmu probíhalo v Praze a okolí od června do srpna 2004, a to celkem 49 dní. Bylo natočeno 2 037 záběrů, 30 hodin materiálu, na který se spotřebovalo 35 km filmového pásu. (Cheeker)
Reklama