Režie:
Paul GreengrassKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
Matt Damon, Julia Stiles, David Strathairn, Scott Glenn, Paddy Considine, Édgar Ramírez, Albert Finney, Joan Allen, Tom Gallop, Corey Johnson, Daniel Brühl (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Jason Bourne se opět vydává na cestu za pravdou a svojí minulostí, ale tajná sekce CIA po něm stále pátrá. Na scéně se objevuje novinář Simon Ross, který pátrá po informacích o projektech Treadstone a Blackbriar. Využívá při tom zdroj z řad CIA a dostává se blízko k důležitým informacím. Neunikne tak pozornosti Jasona Bournea, lačnícího po informacích o své minulosti, ale především pozornosti Národní bezpečností agentury, pro kterou je případný únik informací naprosto nepřijatelný a je připravena mu zabránit za každou cenu. Nikdo tak není v bezpečí. Na mušce je nejen Simon Ross, ale i Jason Bourne, který chce definitivně odhalit pravdu o své minulosti. (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (1 461)
No to je mi ale "překvapení". Kdo by to byl čekal, že? Znovu špičková podívaná napínavá od první do poslední minuty. Greengrass se drží linie nastolené Bourneovým mýtem, jen zrychluje, přitvrzuje a definitivně mění akční film v jednu dlouhou nekonečnou honičku o několika vrcholech. Auta, motorky, bitka ve sprše a Moby na konec... a z Bournea je finálně agentský "motherfucker" numero uno. Jenom jsme to už jednou viděli, potřetí už musí Greengrass alespoň trochu pozměnit koncept. Mimochodem, herce tak srostlého se svou postavou jsem snad nikde jinde neviděl, napodruhé už mi ale trochu víc vadilo, že se Bourne mění v úplně strojové monstrum, které prakticky nedělá chyby. Až na Deshovu fintu se mu všechno daří, všude včas doběhne, každou havárku rozdýchá. Emocionálně mě to právě kvůli téhle "bezchybnosti" začíná tochu míjet. ()
Plynulé navázání na předchozí Bourne Supremacy, stejný trend dynamické kamery, úzkostné atmosféry a hlavně nonstop syrové, dechberoucí akce. Bourne Ultimatum nepřináší ani tak tolik nového, jako spíš to staré dotahuje k dokonalosti. Veškeré scény mají svůj náboj "pohybu", může za to promyšlená režie a po hlubším zamyšlení, si troufám tvrdit, že hlavně střih, neboť právě střihem jsou záběry/scény k sobě poskládány tak, aby z nich nevyprchala rychlost, i když Bourne právě "neběží"... Scénář, ač se jedná o čistou akci, bych také neupozaďoval, neboť hlavně po opakovaném zhlédnutí se ukazuje, jak Bourne geniálně uvažuje, jak je bystrý, schopný, ale přitom stále smrtelný člověk a to je radost sledovat a identifikovat se s tím. Celkově nelze dodat než, že dokonalost akčního filmu vykrystalizovala právě zde. 10/10 ()
No, nač to sáhodlouze okecávat, tak dynamický a inteligentní akční nátěr tady nebyl už dlouhá léta. Jestliže se v případě ´Die Hard 4´ mluvilo o "vynalézavé akci", tak ve srovnání se závěrečným dílem Bourneovy trilogie vypadá Len Wiseman jak Franta Vomáčka z Horní-Dolní, bádající nad perpetuum mobile s pohonem na bázi králičích bobků, zatímco Paul Greengrass je elegantní a sofistikovaný Thomas Alva Edison. Sice mi možná chyběl propracovanější scenář, jako u prvních 2 dílů, ale ta fascinace z toho, jak je Bourne svým promyšlením jednáním stále o krok napřed před svými pronásledovateli, i tady byla velmi silná. Nepochybuju o tom, že bourneovská trilogie se zapíše nesmazatelným písmem do "zlaté knihy" historie kinematografie. ()
Jedu potemnělými ulicemi městskou hromadnou dopravou do kina, světlomety projíždějících automobilů se mi zanořují do tváře a já přemýšlím o snímku, na který se chystám. Naplní má vysoká očekávání?? Udrží si kvalitu od perfektního předchozího dílu?? Nebudu zklamán?? Vystupuji, vcházím do kina, kupuji zamluvený lístek, mám hodinu čas. Sedám si do nedaleké kavárny, objednám si horké capuccino a neperlivou Bonaquau. Po třičtvrtě hodině projdu veřejemi do promítacího sálu...(o dvě hodiny později)... Jedu tichými nočními ulicemi městskou hromadnou dopravou domů. Jsem lehčí o 130 korun a bohatší o shlédnutí nejlepšího akčního filmu od Bourneova mýtu. Stal jsem se svědkem největší naháněčky v dějinách kinematografie. Režijně dotažené k naprosté dokonalosti, autentičnosti a reálnosti. Příběh je rozehrán a ačkoliv film začíná přímo v centru dění, během několika příštích minut nám formou krátkých flashbacků chytře připomene důležité momenty z dílů předešlých. A pak to je již koncert, kterému diriguje Paul Greengrass a ve kterém hraje první housle skvělý Matt Damon. Evidentně se jeho cesta za mlžnou minulostí blíží k cíli, takže ze sebe mačká to nejlepší. A budete se rozplývat, ať už sledujete jeho navigační schopnosti na železničním nádraží, či se kocháte jeho baletem marockými ulicemi (spíše nad ulicemi), kde se řítí budovami, proskakujíce přitom okny stejně, jako když Odysseův šíp neochvějně prolétával dvanácti sekyrami. Damon se stává strojem, terminátorem, ano, on je živá tkáň na kovové vnitřní kostře, protože jeho výcvik mu neumožňuje v bojích zemřít. Garantuji Vám, že po celou dobu Bourneova souboje s Deshem budete mít zatajený dech. Že se Vám zatočí hlava z automobilové sekvence. A že Vám několikrát přejde mráz po zádech v závěrečných patnácti minutách, ve kterých se dozvíte finální rozuzlení. A ve chvíli, kdy se rozezní Extreme Ways, jsem zažil ten pocit, který jsem si předtím poprvé přinesl ze Shawshanku a podruhé od Bumblebeeho. Pocit, že jsem byl svědkem něčeho, jež je jednou z věcí, kvůli kterým má cenu žít. Děkuju! 110 miliónů dolarů(rozpočet)/438 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/109 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()
Kamera, klapka aaa..... AKCE! Takhle nějak bych shrnul celou Greengrassovu trilogii. Poslední Damonův "Bourec" se asi nejvíce u mě přiblížil k 5 hvězdičkám, už už si na ně i sahal, ale o chloupínek to nevyšlo. Nicméně Matt Damon je fakt dost dobrej akční hrdina, to se musí nechat, zastiňuje i leckteré protřelé veterány, kteří na podobném typu rolí vystavěli svou kariéru (ne, jména po mně nechtějte, a nesviťte mi tou lampou tak do očí!). A abych nezapomněl - pěkný štěk si tady odehrál i nedávný Niki Lauda alias Daniel Brühl. ;-) P.S. Takhle nějak podobně, jako ve filmu možná vypadá ta slavná NSA i po Snowdenově odhalení. Jen se o ní o něco více ví (asi o 1%) a o dost více mluví (asi o 99%). ()
Galerie (107)
Zajímavosti (42)
- Podle časopisu Empire jde o nejlepší film roku 2007. Let číslo 93 – také v režii Paula Greengrasse – získal od Empire stejné ocenění v roce 2006. (HellFire)
- Štáb nemohl uzavřít stanici londýnského metra Waterloo, proto se kolemjdoucí dívají do kamery a někteří na ni dokonce ukazují. (don corleone)
- Natočení dramatické honičky aut v New Yorku trvalo celkem šest týdnů. Při této automobilové honičce jela auta rychlostí maximálně 35 mil za hodinu (56 km/h). NYPD (newyorský policejní sbor) mělo obavy o bezpečnost chodců a vyšší rychlost nepovolilo. (don corleone)
Reklama