Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 781)
Burton nevyprávěl, nýbrž prostě odvyprávěl. Nejčastěji kladenou otázkou z mé strany bylo, proč vlastně snímek není animovaný komplet, když je všechno umělé jak interiér čínského auta. V té přehršli ‚burtonovského vizuálu‘, kompletně v CGI, se ztrácí všechno… až na Miu Wasikowsku, která táhne celou tu zmatenou (!!) taškařici ke konci, který je tentokráte doslova vysvobozením. Sterilní, nudné, kýčovité, plastové… dokonalý repelent divácké empatie. ()
Tento film natočil Tim Burton na objednávku ľudí z Walt Disney Pictures. Dostal k dispozícii klasický, všeobecne známy námet a ku tomu veľkú hromadu dolárov. No a vyprodukoval príjemnú, mierne psychedelickú, narkoticky farebnú rozprávku. "Alenka v krajine zázrarov" dozaista nepatrí medzi najlepšiu trojku snímkov tohto úspešného, amerického tvorcu. Tým však vôbec nechcem tvrdiť, že sa jedná o špatný film. Spolupráca zohratého dua Burton - Depp stále funguje, tak ako má. Charizma Johnnyho Deppa je magnetická, neodolateľná. Je to umelec. Jednu z hlavných úloh zveril režisér, už tradične, svojej zákonitej žene. Helena Bohnam Carterová sa stáva pod vedením svojho manžela výbornou herečkou. Tento titul som zhliadol v pohodlnom CineMaxe so svojou priateľkou po boku, stredneveľkým sáčkom popcornu v ruke, fľašou coly a s 3D okuliarmi na očiach. Z kina som odchádzal spokojný. **** ()
[imdb: 6.6/10] | me: Timove Burtonove predstavy o Wonderlande sa vo väčšine zhodujú s tými mojimi a tak som si to po vizuálnej stránke celý čas vychutnával. Celé je to tak akurát pritiahnuté za vlasy, mystifikácia má jemnú úroveň a celkový dojem je rozprávkovo príjemný. Je to ale kombinácia Disneyho a Burtona, kde z obsahovej časti vyčnieva Diesney a teda jednoduchosť, čo je škoda. Chcelo to ešte viac Burtona čo do obsahu a jednalo by sa ozaj o "Ríšu divov", aká tu ešte nebola. ()
Tim Burton navštívil Disney Studios a ani tato živá voda nezpůsobila, že by Disney již více nebyl mrtvý. Scénář od osvědčené studiové harcovnice sice činí Alenku něčím jiným než jen prostým zfilmováním Carrollovy knihy, ale divák nedostane o moc víc než emancipační štulec, který měl možná opodstatnění právě v době sjetého Lewise, ale rozhodně ne dnes, a který je navíc očekávatelný od samého začátku této hodinu a tři čtvrtě trvající přehlídky zcela zbytečného "za každou cenu 3D" pimprlového divadla. Alenka nicméně drží historické prvenství - poprvé mi Johny Depp přišel nesnesitelný, a to jsem viděl i Eda Wooda. Uznání si Šílený Klóbrcmajstr nicméně zaslouží, a stejně tak i ostatní herci, ať už viditelní nebo jenom akustičtí - Mia Wasikowska je zvláštním způsobem křehká a silná zároveň, většinu filmu se jí daří působit správně dospívajícím dojmem, a je rovněž netuctovým způsobem hezká. O Heleně Bonham Carter snad není třeba mluvit (nakecá toho víc než dost, a zase z toho budete tak na větvi jako ve Sweeney Toddovi nebo Fight Clubu...dobře, trochu jinak než ve Fight Clubu, ale fajn rozhodně je:)) a z Bílé Královny Anne Hathaway jsem dostával křeče do bránice, jak mě ta její extrémně pozérská kreace panny ze středověké tapisérie bavila. Pak by se asi slušelo více zmínit ještě Crispina Glovera, který je ještě divnější a úlisnější než v Charlieho Andílcích (ano, JE to možné), a můžeme přejít k tomu jak si Burton ponechal svůj výrazný vizuální styl, díky čemuž občas vidíte záblesky Sleepy Hollow nebo Velké Ryby, a jak je scénář opentlen docela povedenými vtípky, kterých je možná (skoro jistě) daleko víc, než jsem mohl postřehnout, protože jsem četl všeho všudy první polovinu Říše Divů. To, zda máte načteno či nikoliv, je dost zásadní problém - já jsem třeba až do poloviny filmu (kdy se Alenka dostane na hrad Srdcové Královny) absolutně nechápal, co se to hergot děje, a jak spolu jednotlivé scény souvisí. Moje hodnocení tak je téměř jistě zkreslené - jediné řešení je zas o něco doplnit literární vzdělání a pak se podívat znovu. Jakkoliv mi ovšem repríza není proti mysli, jak se znám, zabere to dlouhý čas:) Nechť je tedy těch 60%, které teď dávám, bráno s rezervou. ()
Nejslabší Burton, po němž dost možná zauvažuji o přehodnocení Planety opic. Co s dobrým castingem a pár burtonovskými pomrknutími, když přirozeně pohledná i půvabná Mia Wasikowska (a kdyby jen ona) nemá navzdory probleskujícím schopnostem takřka žádný herecký prostor (opakuje se tak situace Worthington/Avatar) a Burton namísto o vyzkoušení volajícím experimentování s látkou vsadil na jistotu. Unylé vyprávění, v kterém vizionář Burton rezignoval na jakékoliv režijní kočírování, vlastní nápady i poetiku a nekompromisně odškrtává scénu za scénou, přičemž kromě letmého míjení postav dochází k absolutní neujasněnosti, o čem film vypráví, jaká je jeho hlavní výpověď a kdo a jací jsou, byli nebo hodlají být jeho hrdinové, resp. hrdinka. Sen nebo realita? Pomohlo Alence toto bizarní dobrodružství dospět či se jen rozhodovat samu za sebe (a jak, když je celý její úděl v příběhu předem nastavený a všemi je do něj postrkována?) nebo si snad navždy uchovat dětskou duši a provázející vzpomínky na pouti dospělosti? Burtona bohužel více než pokládání těchto a souvisejících zásadních otázek (jež by za řádného provedení znamenaly zřejmě původně zamýšlený osudový, neopakovatelný a v závěru tesklivý příběh á la Cesta do fantazie), které se mu spíše mimoděk do vyprávění připletly, zajímá prvoplánové fantaskní tajtrlíkování a vskutku náročná a obdivuhodná, i když možná až příliš neživá, resp. neskutečná výprava a naprosto zbytečné 3D, které se v potenciálně zajímavých momentech (pád do nory) mění v koncepčně zbrklý vizuální bordel, jindy zas umocňuje slabší dojem z digitálních postav v jejich interakci s herci (prostorový efekt je např. takový, že herec je v popředí, zatímco dig. postava „přilepena“ za ním a nejednou tak vyvstane na mysli přes 20 let stará Falešná hra s králíkem Rogerem) a dává jasně najevo nevýhody postprodukčního 3D (viz. rozmazané objekty v popředí atd.). 5/10 ()
Galerie (309)
Photo © Falcon
Zajímavosti (60)
- Stephen Fry (Šklíba), Alan Rickman (houseňák), Barbara Windsor (myšák), Christopher Lee (tlachapoud), Michael Gough (blboun), Imelda Staunton (mluvící květiny), a Jim Carter (kat) nahráli své dialogy během jednoho dne. (Elbarto08)
- Díky filmu vznikly dvě hudební CD. Jedno obsahuje soundtrack s hudbou skladatele Dannyho Elfmana. Druhé CD „Almost Alice" ("Skoro Alenka“) je kompilací šestnácti písní včetně písně k závěrečným titulkům filmu „Alice (Underground)"/"Alenka (v Podzemí)”, napsané a zpívané Avril Lavigne. Ostatní písně se nechaly filmem inspirovat. (Kroup4)
- Film nie je len adaptáciou Carrollových textov, ale aj akýmsi pokračovaním "Alice v krajine zázrakov" (1865) a "Alice v krajine zrkadiel" (1872). (Hystory)
Reklama