Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (520)
Naprosto výborné zpracování a hlavně ultra skvělé ztvárnění Alfreda Hitchcocka v podání Anthony Hopkinse!! Opravdu výborný výkon! Také Helen Mirren a Scarlett Johansson podaly skvělé výkony. Nejvíce mě potěšilo, že bylo vybráno zrovna natáčení a vznik Psycha, jelikož je to vtipná podívaná a když člověk vidí, že i vtipně vznikalo, tak to opět pobaví. Paráda. ()
Film o jednej veľkej životnej etape Alfreda Hitchcocka. "Majster napätia" má síce zvláštnu filmovú formu (verím, že maskéri odviedli svoju prácu najlepšie ako vedeli), no oči Anthony Hopkinsa sú tak výrazné, že mi stále pripomínali len jednu osobu, ktorou je on sám. Biografické fakty sú servírované trochu neobvykle, tak, že sa prelíniajú pasáže z rodinného života a z nakrúcania. Celé to príjemne odsýpa. ()
Každý režisér musí něčím začít, že zrovna ale producenti nechají jménem Hitchcock odpanit Sachu Gervasiho....to chce buď hodně odvahy, nebo hlouposti.Hitchcock je považován za jednoho z nejvýznamějších režisérů všech dob, mě ale nikdy ničím neohromil.Jednak prostě nemám rád staré filmy, jednak jsem u Psycha 20x usnul než jsem ho jednou konečně dokoukal a ptáky nesnáším, zbytek tvoří pár opravdu dobrých thrillerů, což je ale bohužel žánr, který mám ze všeho nejméně rád, tudíž jméno Hitchcock u mě vyvolává pouze vzpomínku na jistého korpulentího starého pána, který měl stejně jako já rád blondýnky.I přesto je ale to jméno důležité a natolik významné, že by slušelo za z filmování jmény jako Zemeckis, Spielberg či Scorsese.Na druhou stránku je to možná ale nakonec dobře, jelikož tu nemáme typickou Oscarovou šablonu, ale milý, příjemný a rychle ubýhající film, který je sice v rukou nezkušeného autora dosti nekonzistentní, není přílíš napínavý, sám místy moc neví co chce říct a natáčení Psycha se věnuje až tragicky málo a nakonec vlastně sleduje pouze Hitchcockův vztah k jeho ženě Almě, i přesto dokáže ale bavit a to díky skvělému hereckému obsazení a hlavně každý milovník filmu ocení prostě vše kolem zákulisí jakéhokoliv natáčení.Nebudu zapírat, že 4* je z půlky přidaná za neskutečně, ale neskutečně rozkošnou Scarlett Johansson a druhá půlka 4 hvězdy je za pocit, který ve mě vyvolal Anthony Hopkins a to ten, že nekoukám na jeho skvělý herecký výkon, ale i díky dokonalé práci maskéru jsem 100% stopáže věřil, že sleduju život Alfreda Hitchcocka a přímo jeho osobu a když už tvůrce nedokáže širokou věřejnost uspokojit "aspoň" tímhle, tak se vás kurva ptám tak čím jiným!?!?!?! 75%. ()
Od filmu nelze očekávat dokumentární obsáhlost. Je to spíše hříčka vzdávající hold geniálnímu režisérovi, kterého vystihuje naprosto dokonale. Přesně takhle suverénního a současně nejistého a tápajícího jsem si ho představoval při sledování jeho osobních "předscén" na počátcích jeho krátkých televizních epizod. Je velice příjemné se na to dívat, pohoda, úsměv, nadhled... ()
Půltucet hereckých hvězd, objektem zájmu taková režisérská ikona a přitom neumíme zaujmout, jen zoufale kloužeme po povrchu. Hitchcocka snímek představuje v pokročilém věku, kdy natáčel Psycho (protože chtěl dělat něco jiného, chtěl ještě zažít riskovat, znovu ochutnat tvůrčí svobodu), které kritika nejprve strhala, pak však po diváckém ohlasu svoje unáhlená tvrzení přehodnotila. Scénárista Terminálu Sacha Gervasi v pozici režiséra nepřekvapil, solidními kulisami prochází nezúčastněně, chybí konflikt, chybí napětí mezi postavami, není zvídavý, není dravý. Prostě další životopisné drama, na které nebude obtížné zapomenout. Z plejády slavných jmen bohužel nikdo zvlášť nevyniká. ()
Galerie (142)
Photo © Fox Searchlight Pictures / Suzanne Tenner
Zajímavosti (25)
- Můžete si všimnout, že v celém filmu je Alfred Hitchcock (Anthony Hopkins) oblečen pouze do černobílé kombinace barev, kromě pyžama, které má jednou barvu červenou a podruhé tmavě modrou. (klarika)
- Ve filmu se objevuje, jak je filmována první scénu z filmu Psycho (1960), která se odehrává v motelu. Ve skutečnosti byla první natáčení scéně zmíněného thrilleru ta, ve které Marion (Janet Leigh) mluví s policistou. (ČSFD)
- Keď sir Alfred Hitchcock (Anthony Hopkins) číta noviny vo vani, traja režiséri, ktorí sú vyobrazení ako „noví majstri napätia“, sú Claude Chabrol, Jules Dassin a Henri-Georges Clouzot. (Arsenal83)
Reklama