Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (520)
„She won´t be nude, she´ll be wearing a shower cap.“ Nesouhlasím, že filmu chybí konflikt. Byť jsou nepatrné, jsou jich tam tucty a když se za nimi zpětně ohlédneme, uvidíme cyklický proces a jednu historicky ne až tak překvapivou skutečnost, že za kormidlem sarkastického křižníku, střílejícího bonmoty a napětím, stojí žena.. K hercům mám jen to, že Hopkins není Hopkins a Mirren je Mirren, lepší poklonu jim nelze vyseknout. Na čtyři hvězdy to nakonec vytáhly Herrmannovy smyčce, které zapůsobí jako energy drink a samozřejmě závěr (jemně naznačující, že další film bezradného Hitche bude Rumburak). Good evening! ()
Není to ani tak film o Alfredu Hitchcockovi, jako spíš film o filmu. A já tuze rád filmy o filmu. Zde není středobodem žádný menší snímek, než slovutné Psycho, které je dodnes považováno za režisérův tvůrčí vrchol. Mě, jako fanouška Hitche, který má jeho filmografii celkem nakoukanou (především ty slavnější kousky) tento zábavný počin bavil. Vtáhl mě, upoutal a i když jsem se nedozvěděl nic moc extra nového, budu hodnotit vysoko. Hopkins byl skvěle namaskován a svůj předobraz zahrál znamenitě (bylo viděl, že se připravil skutečně poctivě) a trefou bylo i obsazení herce, jenž ztvátnil Anthony Perkinse. Nenašel jsem zde žádné velké kaňky, když pominu ty halucinogenní scény, nad nimiž se ale dají přivřít oči. Ihned po skončení Hitchcocka, jsem si dal sprchu, pustil Psycho a jak tak koukám ven, za okny se shlukují vrány... ()
„Na túto vetu som čakala tridsať rokov.“ Tento film, napriek sebavedomému názvu, nie je životopis. Sústredí sa výlučne na vznik Psycha, na Hitchovu žiarlivosť a na jeho absurdný boj so štúdiom, ktoré filmu neverilo napriek tomu, že Hitchcock bol v tom čase živou legendou. Hoci to trvá len hodinu a pol, pôsobí to únavným, trojhodinovým dojmom. Napriek tomu to bolo povrchné a skratkovité, dokonca skôr niečo ako „pracovná verzia“, než niečo plnohodnotné, čo má ísť do kín. Aspoň ja osobne som z toho mal také dojmy. Mnohé témy sú iba biedne načrtnuté, ale nepokračuje sa v nich, čo je asi dobre, pretože sú nudné, nezáživné a matné a ak by sa v nich pokračovalo, zabilo by ma to. Neviem, či ma viac nudili Hitchcove smiešne žiarlivé prejavy alebo jeho súboje s bizarnými producentmi/cenzormi. Pritom oboje mohlo s trochou scenáristovej a režisérovej snahy pôsobiť monumentálne, ako od Kubricka. Nič také sa ale nekoná. Celé to vyzerá ako nezáživná televízna vec. A Hopkins je o ničom a jeho maska dvojnásobne. ()
Áno, ako uvedomelý a zodpovedný prispievateľ na csfd som si najprv prečítal pár komentárov, ale len zopár, aby som nezblbol alebo nedostal krvácanie do mozgu. Nemohol som uveriť, že tento film je pre niekoho „len“ akási milá historka, ktorá sa zrejme ako parazit na niečom priživuje a preto akosi nemá morálne právo hovoriť sám za seba. Naozaj neviem, kde je napísané, že žánre retro a „making of“ sú automaticky podradné. V Biblii? Sú naozaj tak zaťažené nostalgiou, že o nič iné v nich nejde? Vyvediem z omylu. Podľa mojich skúseností filmy, ktoré reflektujú dejiny kinematografie patria k tým lepším či dokonca vôbec najlepším, pretože ide o dokonalú kulisu alegórie života (toho skutočného). Za všetky uvediem len moje najobľúbenejšie – Sunset Blvd. (1950), Deň kobyliek (1975), Purpurová ruža z Káhiry (1985) a L. A. Utajené skutočnosti (1997). Ak pri nich divák pociťuje ťažkú nostalgiu za nejakou belle époque, fajn, no tá s kvalitou nijak nesúvisí, nostalgia nie je kvalitotvorná. Za tie hviezdičky, čo udeľujeme, môže predovšetkým námet a scenár. Film Hitchcock nie je len o nakrúcaní legendárneho diela, samo osebe to nijakú katarziu nevyvolá. Je o Umelcovi, ktorý realizuje Dielo vo svete Slepých, takže sa cíti ako Alica v ríši divov. Alebo rovno ako Ed Gein. Ak pristanem na zem, tak priznám, že tu skutočne ide aj o to, ako vzniklo Psycho. Ak zároveň poviem, že mi po chrbte behali zimomriavky tak často ako pri prvom pozretí Psycha, tak zbystrite pozornosť. Kedy mávate zimomriavky vy? Keď pozeráte zlý alebo dobrý film? PS: Na rozdiel od tvorcov filmu si nemyslím, že by s obsadením Marion Crane Hitchcock tápal. Určite mal jasno, len čo si spomenul na vetu "Do amerického motelu idem kvôli pohodliu", ktorú Janet Leigh predniesla v čerstvej Wellesovej gangsterke "Dotyk zla". ()
V prvé řadě je důležité si uvědomit, že i když se jmenuje Hitchcock, je film o Psychu. Takže výhrady o slabém životopisném filmu neberu, protože tohle zkrátka žádný životopis není. Jde o malou velkou podívanou pod pokličku něčeho, kvůli čemu si mnozí z nás zřídili účet na ČSFD. Z filmu dýchá příjemná atmosféra a herecké výkony zapáleného tria Anthony-Helen-Scarlett pohladily mou duši daleko víc, než lecjaký monstrózní prezidentský epos. ()
Galerie (142)
Zajímavosti (25)
- Mezi herci, kteří byli zvažováni pro roli Alfreda Hitchcocka (Anthony Hopkins), byli také Oliver Platt, Richard Griffiths, Alfred Molina, Paul Giamatti, Philip Seymour Hoffman, Bill Murray a Johnny Depp. (Morien)
- Anthony Hopkins kvůli roli nepřibíral, po každé se musel obléknout do 130kilového obleku. Filmové masky stály dohromady přibližně 1,5 milionu korun. (Vrata88)
- Scény v Hitchcockově kanceláři v komplexu studia Paramount se natáčely ve skutečné kanceláři, ve které režisér osobně pracoval. (Morien)
Reklama