poster

Muži, kteří nenávidí ženy

  • USA

    The Girl with the Dragon Tattoo

  • Německo

    Verblendung

  • Slovensko

    Muži, ktorí nenávidia ženy

Krimi / Drama / Mysteriózní / Thriller

USA / Švédsko / Velká Británie / Německo, 2011, 158 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    ****

    Udělat přesné srovnání obou verzí, tedy té evropské a severoamerické, by znamenalo zhlédnout oba filmy naráz, resp. krátce po sobě. První zpracování jsem viděl už téměř před dvěma lety, a tak se neodvažuji udělat kategorický závěr. Nicméně právě porovnání obou verzí a jejich kvalit je na celé věci to nejzajímavější. Jedná se totiž o zásadní rozdíl mezi evropským a americkým velkofilmem. U toho zámořského se zjevně pohybujeme v úplně jiné rozpočtové kategorii, takže už úvodní titulky vás přibíjí do sedadel audiovizuální smrští, když vidíte působivé proměny těl obou hlavních hrdinů v oceánu tekutého latexu. Oceníte špičkovou kameru a skvělý hudební doprovod. Ať už na exteriérech nebo interiérech se nemuselo šetřit, hlavní mužskou postavu obstaral patrně jeden z nejlépe placených herců současnosti, který si tak vyplnil mezeru mezi natáčením bondovek. Celé to zaštítil jeden z nejuznávanějších režisérů posledních dvou dekád. Místo neznámých evropských herců vidíte celosvětově známé tváře hollywoodských hvězd. Vznikl film, který pravděpodobně zasáhne do udílení oscarových cen a který se úspěšně bude distribuovat v celém světě. Mezi americkou a evropskou verzí nejsou zásadní rozdíly v ději, oba snímky se snaží celkem věrně a v rámci možností daných stopáží přenést na plátno knižní verzi. Ta americká je snad poněkud polopatističtější, platí tady, že se snaží o univerzální oslovení publika různých kultur a zemí, takže moc nenechá diváka přemýšlet nad nevyřčeným - je zkrátka doslovnější. Někde je to na škodu věci, vztah Blomkvista a Lisbeth bych rozhodně neredukoval na sexuální rovinu, právě naopak. I při té velkorysé stopáži je až s podivem, jak málo se film dokáže vnořit do psychologie jednotlivých aktérů, ukázat jejich motivaci, ty démony, které vedou k sérii zločinů a k tahům jednotlivých protihráčů. Jak už jsem napsal, americká verze je výpravnější, filmařsky nejspíš i kvalitnější, on je přece jen rozdíl mezi Fincherem a Oplevem, ale když o tom tak přemýšlím, přece jen je mi sympatičtější Oplevova verze. Co si budem namlouvat, z celé řady švédských kvalitních detektivek se stala série Milénium šlágrem nikoliv pro postavu investigativního novináře - těch se na stránkách knih prohání celé tucty - ale kvůli ujeté pankerce s poněkud sociopatickým chováním a špičkovými hackerskými schopnostmi. A tady přece jen v mých očích jednoznačně vede Noomi Rapace, která má zvláštní charisma, je neokoukaná, takže si ji člověk snadno s Lisbeth ztotožní a je schopný jí fandit. Roony Mara je podle mě schopná herečka, ale chemie mezi ní a mnou jako divákem prostě nefungovala tak, jak měla. Byla mi dokonce trošku nesympatická a to je potom těžké někomu držet palce. Napadá mě pár jiných jmen, které bych v té roli viděl radši. Každopádně za návštěvu kina tenhle kousek určitě stojí, už kvůli skvělému soundtracku a profesionálnímu provedení. Jen málokterý blockbuster si udrží úroveň, aby neurážel filmové fajnšmekry, ale musím říct, že po emoční stránce mě americká verze tak nějak minula. Znovu už ten film vidět nemusím. Celkový dojem: 75 %.(17.1.2012)

  • choze
    ****

    Fincher zřejmě definitivně vyrostl ze své zábavné filmařské puberty plné exhibování, které jsme měli tak rádi. MUŽI jsou až na pár brutálních chuťovek (koťátko, znásilnění) tlumení a úspěšně se soustředí na tíživou atmosféru, postavy (Craig a Mara k sobě perfektně pásnou) a hutně podaný děj bez kulometných dialogů SOCIAL NETWORK, jen se stejně zbytečnou ilustrační sekvencí pod úvodními titulky. Samozřejmě je ho na to škoda, stejně jako bylo škoda Nolana na INSOMNII.(13.1.2012)

  • ORIN
    ****

    S možným přehodnocením na 5, protože Rooney Mara...(15.1.2012)

  • Flipper
    ***

    Ak si položíme otázku "prečo preboha to isté len s anglickým dabingom" musíme v prvom rade brať do úvahy fakt, že pojem "európsky film" je pre priemerného Američana niečo ako hamburger bez kravského mäsa. Nepoznajú ho. No prečo práve Fincher (inak bezpochyby skvelý režisér) musel zdvihnúť vlajku zbytočnosti, ktorá sa podpísala hroznými miliónmi? Čert vie... No zrejme tento ťah biznisu neznevážil okuliare s ktorými ste chceli oba filmy porovnávať (čo sa podľa hodnotení istotne nestalo). A Fincher síce dokáže vliať charakter aj takému mumákovi ako D. Craig, no záverom naťahuje film (a v podstate do bodky vypĺňa moju prognózu) pofidérnou "love story", keď už dávno vieme, že vrahom je záhradník... Multimiliónová zbytočnosť natočená zo všetkými poctami.(9.3.2012)

  • Houdini

    Oscar 1 : Střih + 4 nominace: Herečka HR - Rooney Mara, Kamera, Zvuk, Zvukové efekty(24.1.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace