Režie:
Danny BoyleVidea (2)
Recenze (67)
Ať žije projekt NT Live! Po zjištění, že se na plátno Světozoru dostane záznam Boyleova Frankensteina jsem naklusala na první možný termín a ani v nejmenším jsem nelitovala... (snad jen představa, jaké to musí být naživo trochu ubírá plátnu na působivosti). Viděla jsem verzi s Millerem v roli monstra a rozhodně bych moc ráda viděla i alternaci s Cumberbatchem - oba jsou výborní a jejich výkony se vám zaryjí pod kůži. Za zmínku stojí i nápaditá výprava (nejen u Cimrmanů na jevišti prší!! :). Nemalou roli tu hrají i skvělí Underworld... jejich hudební doprovod chvílemi mrazí, chvílemi hřeje a dotváří tak atmosféru momentů k dokonalosti, až si říkám, že množstvím hudebního podkresu tvůrci nemuseli tak šetřit. Jednoduše řečeno - divadlo roku - přestože na filmovém plátně... (4.9.2012 Světozor) ()
Konečně jsem se dočkala a mohla jsem v pražském bio Oko vidět tuto strhující úžasnou záležitost. Herci byli naprosto fantastičtí, obzvláště Benedict Cumberbatch v roli monstra - to bylo prostě fenomenální. Sledovat, jak se postupně učí a potom jeho zoufalství a samotu. Je to vážně jedinečný a talentovaný herec! Hudba od Underworld - dokonalost, Boylova lokomotiva :), prostředí divadla,...doufám, že budu mít ještě možnost opakovaného shlédnutí. You make sport with my life! In a cause of science. ()
Ukázka toho, jak může být divadlo strhující, když se do toho herci nebojí šlápnout. Je vidět, že Britové jsou fakt hodně daleko; už jen úvodní zrození monstra (viděl jsem verzi, kde ho hrál Cumberbatch) je z hlediska hereckého nasazení dechberoucí - a to bych nikdy neřekl, že takové slovo použiju ke komentování scény, kde se skoro nahý zjizvený muž zhruba čtvrt hodiny jen snaží postavit. Ale už jen z tohoto prologu je jasné, že hlavních dvou rolí se ujali herci neobyčejně technicky zdatní. Režisér Danny Boyle je především filmař a to se nezapře, vypráví poněkud filmově, snad až hollywoodsky. Na scénu třeba za doprovodu techna náhle přijede jakési steam-punkové vozidlo nebo se z točny vynoří kompletně vybavená ložnice... To ale nevadí, aspoň to není nuda. Překvapením také je, kolik se dá z tématu Frankensteina vytěžit zajímavých myšlenek. Rozhodně to není jenom taková srandička typu šílený vědec si uplácá panáčka, jak se tato látka často interpretuje, ale drsný filosofický komentář k debatě o vztahu autor-dílo, o klonování, o odpovědnosti vědců za své objevy a tak dále. V neposlední řadě je ale při sledování Frankensteina český divák trochu smutný. Proč? Představte si, že tento kus dává naše Národní a v hlavních rolích vědce a jeho monstra se alternují Donutil s Postráneckým... ()
Děkuji za existenci National Theatre Live, díky které jsem měla možnost již podruhé zažít Benedicta Cumberbatche i na divadle. I když jsem viděla variantu, kde měl méně prostoru a byl Frankensteinem, i tak si dokázal ukrást svůj prostor pro sebe. Johny Lee Miller byl jako Monstrum geniální. Co mě ale vždy fascinuje, jak může vypadat divadlo, jak velkolepě působí velká scéna, a co vše se dá použít v kulisách. Skvělé. Brilantní. Spektakulární. ()
Danny Boyle použil spoustu moderních hraček a známý námět. S nepřeberného množství možností jak uchopit klasickou látku si bohužel vybral to nejméně zajímavé a stokrát použité interpretační hledisko - tvůrce stvořil monstrum, monstrum je však lidštější než tvůrce. Těšil jsem se na sofistikovanou moderní hru na motivy Frankensteina s hudbou Underworld a s Bededictem Cumberbatchem v roli monstra (verzi, kde hraje monstrum Johny Lee Miller jsem samozřejmě neviděl), místo toho jsem dostal předvídatelnou konzervativní a ne příliš nápaditou divadelní adaptaci s místy opulentní a místy minimalistickou výpravou. Cumberbatch a Lee Miller jsou bezpochyby skvělí herci, Underworld vyrábí zajímavý zvuk, ale dalo se z toho vytáhnout mnohem víc. Mám pocit, že Boyle jako režisér spíš zklamal - kvality hry stojí na ostatních. Nejprve uvede celé představení fyzicky-divadelním vstupem Cumberbatche zpodobňujícím zrození monstra, poté pokračuje místy zábavnými fragmenty jeho duševního vývoje za spolupráce dalších postav, přičemž si dost nesmyslně střihne téměř muzikálovou scénu s polovinou hereckého ansáblu jejíž hlubší smysl mi zcela uniká (lacině efektní záležitost). Setkání monstra a jeho stvořitele doktora Frankensteina stanovuje jejich vztah a motivickou rovinu celého vyprávění, tedy onu dualitu lidskost nelidského a vice versa, načež se toto téma až do konce místo dalšího rozvíjení pouze do omrzení opakuje a neustále vysvětluje, jako by na tak jednoduché struktuře šlo postavit moderní adaptaci v 21. století a čekat velkolepé ovace. Dost odbytá záležitost, což je škoda už jen pro ten vysoký herecký potenciál, za který dávám tři hvězdičky. ()
Galerie (11)
Zajímavosti (4)
- Hry se od sebe sice neliší scénářem, ale v závislosti na tom, zda monstrum/Frankensteina zrovna hraje Benedict Cumberbatch či Jonny Lee Miller se lehce mění prostředí i pojetí charakterů. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
- Danny Boyle si s myšlenkou na zadaptování Frankensteina na divadelních prknech pohrával již před 15 lety. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
- V hlavních rolích se pravidelně střídají Benedict Cumberbatch a Jonny Lee Miller. Oba se představí jak v roli monstra, tak i Frankensteina. Režisér si od tohoto nevšedního principu slibuje, že to hercům umožní mnohem lepší vcítění do obou rolí. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
Reklama