Reklama

Reklama

Frankenstein

(divadelní záznam)
  • Velká Británie National Theatre Live: Frankenstein
Trailer 2

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (67)

Scylla 

všechny recenze uživatele

Ať žije projekt NT Live! Po zjištění, že se na plátno Světozoru dostane záznam Boyleova Frankensteina jsem naklusala na první možný termín a ani v nejmenším jsem nelitovala... (snad jen představa, jaké to musí být naživo trochu ubírá plátnu na působivosti). Viděla jsem verzi s Millerem v roli monstra a rozhodně bych moc ráda viděla i alternaci s Cumberbatchem - oba jsou výborní a jejich výkony se vám zaryjí pod kůži. Za zmínku stojí i nápaditá výprava (nejen u Cimrmanů na jevišti prší!! :). Nemalou roli tu hrají i skvělí Underworld... jejich hudební doprovod chvílemi mrazí, chvílemi hřeje a dotváří tak atmosféru momentů k dokonalosti, až si říkám, že množstvím hudebního podkresu tvůrci nemuseli tak šetřit. Jednoduše řečeno - divadlo roku - přestože na filmovém plátně... (4.9.2012 Světozor) ()

aniiicka 

všechny recenze uživatele

Konečně jsem se dočkala a mohla jsem v pražském bio Oko vidět tuto strhující úžasnou záležitost. Herci byli naprosto fantastičtí, obzvláště Benedict Cumberbatch v roli monstra - to bylo prostě fenomenální. Sledovat, jak se postupně učí a potom jeho zoufalství a samotu. Je to vážně jedinečný a talentovaný herec! Hudba od Underworld - dokonalost, Boylova lokomotiva :), prostředí divadla,...doufám, že budu mít ještě možnost opakovaného shlédnutí. You make sport with my life! In a cause of science. ()

Reklama

Cimr 

všechny recenze uživatele

Ukázka toho, jak může být divadlo strhující, když se do toho herci nebojí šlápnout. Je vidět, že Britové jsou fakt hodně daleko; už jen úvodní zrození monstra (viděl jsem verzi, kde ho hrál Cumberbatch) je z hlediska hereckého nasazení dechberoucí - a to bych nikdy neřekl, že takové slovo použiju ke komentování scény, kde se skoro nahý zjizvený muž zhruba čtvrt hodiny jen snaží postavit. Ale už jen z tohoto prologu je jasné, že hlavních dvou rolí se ujali herci neobyčejně technicky zdatní. Režisér Danny Boyle je především filmař a to se nezapře, vypráví poněkud filmově, snad až hollywoodsky. Na scénu třeba za doprovodu techna náhle přijede jakési steam-punkové vozidlo nebo se z točny vynoří kompletně vybavená ložnice... To ale nevadí, aspoň to není nuda. Překvapením také je, kolik se dá z tématu Frankensteina vytěžit zajímavých myšlenek. Rozhodně to není jenom taková srandička typu šílený vědec si uplácá panáčka, jak se tato látka často interpretuje, ale drsný filosofický komentář k debatě o vztahu autor-dílo, o klonování, o odpovědnosti vědců za své objevy a tak dále. V neposlední řadě je ale při sledování Frankensteina český divák trochu smutný. Proč? Představte si, že tento kus dává naše Národní a v hlavních rolích vědce a jeho monstra se alternují Donutil s Postráneckým... ()

Mikita 

všechny recenze uživatele

Děkuji za existenci National Theatre Live, díky které jsem měla možnost již podruhé zažít Benedicta Cumberbatche i na divadle. I když jsem viděla variantu, kde měl méně prostoru a byl Frankensteinem, i tak si dokázal ukrást svůj prostor pro sebe. Johny Lee Miller byl jako Monstrum geniální. Co mě ale vždy fascinuje, jak může vypadat divadlo, jak velkolepě působí velká scéna, a co vše se dá použít v kulisách. Skvělé. Brilantní. Spektakulární. ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Danny Boyle použil spoustu moderních hraček a známý námět. S nepřeberného množství možností jak uchopit klasickou látku si bohužel vybral to nejméně zajímavé a stokrát použité interpretační hledisko - tvůrce stvořil monstrum, monstrum je však lidštější než tvůrce. Těšil jsem se na sofistikovanou moderní hru na motivy Frankensteina s hudbou Underworld a s Bededictem Cumberbatchem v roli monstra (verzi, kde hraje monstrum Johny Lee Miller jsem samozřejmě neviděl), místo toho jsem dostal předvídatelnou konzervativní a ne příliš nápaditou divadelní adaptaci s místy opulentní a místy minimalistickou výpravou. Cumberbatch a Lee Miller jsou bezpochyby skvělí herci, Underworld vyrábí zajímavý zvuk, ale dalo se z toho vytáhnout mnohem víc. Mám pocit, že Boyle jako režisér spíš zklamal - kvality hry stojí na ostatních. Nejprve uvede celé představení fyzicky-divadelním vstupem Cumberbatche zpodobňujícím zrození monstra, poté pokračuje místy zábavnými fragmenty jeho duševního vývoje za spolupráce dalších postav, přičemž si dost nesmyslně střihne téměř muzikálovou scénu s polovinou hereckého ansáblu jejíž hlubší smysl mi zcela uniká (lacině efektní záležitost). Setkání monstra a jeho stvořitele doktora Frankensteina stanovuje jejich vztah a motivickou rovinu celého vyprávění, tedy onu dualitu lidskost nelidského a vice versa, načež se toto téma až do konce místo dalšího rozvíjení pouze do omrzení opakuje a neustále vysvětluje, jako by na tak jednoduché struktuře šlo postavit moderní adaptaci v 21. století a čekat velkolepé ovace. Dost odbytá záležitost, což je škoda už jen pro ten vysoký herecký potenciál, za který dávám tři hvězdičky. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (4)

  • Hry se od sebe sice neliší scénářem, ale v závislosti na tom, zda monstrum/Frankensteina zrovna hraje Benedict Cumberbatch či Jonny Lee Miller se lehce mění prostředí i pojetí charakterů. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
  • Danny Boyle si s myšlenkou na zadaptování Frankensteina na divadelních prknech pohrával již před 15 lety. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
  • V hlavních rolích se pravidelně střídají Benedict Cumberbatch a Jonny Lee Miller. Oba se představí jak v roli monstra, tak i Frankensteina. Režisér si od tohoto nevšedního principu slibuje, že to hercům umožní mnohem lepší vcítění do obou rolí. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)

Související novinky

Kino Světozor slaví Patnáct let

Kino Světozor slaví Patnáct let

14.05.2019

Čeká vás velká nádhera a trochu i melancholie. Kino Světozor dostane občanku a oslaví to filmovou přehlídkou Patnáct. Během týdne od 24. do 30. května uvede 15 největších hitů i srdcovek týmu, který… (více)

Reklama

Reklama