Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 172)
Miloš Forman přijel do Ameriky a všem rádoby režisérům ukázal, jak má vypadat správné biografické drama, bez výraznějších tváří, za to s výraznými hereckými výkony, skvělou výpravou (v CZ se dá natočit prakticky cokoli) a nenapodobitelnou atmosférou. Nejde o jeho nejlepší film, ale i tak se jedná o velice nadprůměrné a právem neopovrhované dílo, které si plné hodnocení zaslouží. Celým snímkem diváka doprovází Mozartova hudba a je dobře, že k filmu nebyl složen klasický soundtrack. Tom Hulce se svým nenapodobitelným smíchem zahrál Amadea osobitým způsobem a opravdu jsem mu roli famózního skladatele věřil. F. Murray Abraham ve své životní roli a nespočet českých cameo :) Jsem velice zvědav na Harrisovo Copying Beethoven, jestli se alespoň zdaleka přiblíží kvalitám Amadea. ()
Neskutečně působivý film o géniovi, kterému Bůh přál, ale svět ne. O průměrnosti, která se se svou úlohou nedokázala smířit. O císaři, který neměl hudební sluch. O Amadeovi, Salierim, Constance. Díky rozšířené verzi je Amadeus opravdu vymazleným a nadčasovým dílem. Zhlédnout ho v celé kráse je sice dřina, která sebere sílu na celý zbytek dne, ale divácky se vyplatí do poslední minuty. ()
Ani v sne by ma nenapadlo, že Amadeus môže byť tak zábavná dráma, mám rad vážnu hudbu a Mozartove výtvory medzi ňu nepochybne spadajú. Od réžie cez hercov až k úžasnej hudbe nie je čo povedať, pretože je to dielo naozaj hodné oscara a 90%. Čo si však Peter Shaffer mohol odpustiť, bol retardovaný priam (ani neexistuje tak vulgárne slovo akým by som ho popísal) text s kňazom o tom, ako boh môže za všetko čo robíme. Mal som sto chutí strhnúť hviezdičku kvôli tomu textu, ale radšej som si povedal, že ohodnotím kvalitu film a Formanovu prácu než dementný text, ktorý mi kazil požitok s filmu. ()
Miloš Forman boduje. Mistr v inscenování trapnosti a vládce na poli biografií vedle životopisů magnáta sexuálního průmyslu Larryho Flynta, nápaditého komika Andyho Kaufmana i španělského malíře Francisca Goyi proslul zejména strhujícím vyprávěním o geniálním puberťákovi, který nikdy nevyrostl v muže. Výjimečný člověk v době, která mimořádnost dokázala i trestat. Hudba je výtečná, kostýmy, které vytvořil Theodor Pištěk, jsou úchvatné, herci vládnou od chichotavého Toma Hulce přes přesného F. Murray Abrahama až po vedlejší party, stejně jako kamera Miroslava Ondříčka. Enormní zanícenost všech. A příběh i přes svou délku prostě strhne – zejména tím, jak Salieri rozeznává skutečného génia a hudební ztělesnění toho, čím si sám přál být, a zároveň jak se děsí své průměrnosti a Mozartovu genialitu vlastně nenávidí. 180 minut se dá krásně zvládnout. ()
Společně s Přeletem nad kukaččím hnízdem a Mužem na Měsíci, je pro mě Amadeus nejlepším filmem našeho velikána Miloše Formana. Kolikrát už jsem ho viděl, ale díky zajímavě napsanému příběhu, uvěřitelným hereckým výkonům, honosné výpravě, pestrým kostýmům či uhrančivé hudbě - mi ty tři hodiny pokaždé utečou jako voda (i navzdory trošku slabší druhé polovině). ()
Galerie (79)
Photo © Filmarchiv Austria
Zajímavosti (117)
- Režisér Forman a kameraman Ondříček natáčeli na filmový materiál s citlivostí 250 ISO. Nově se jednalo o nejcitlivější filmy té doby – předtím se vyráběly pouze s citlivostí 100 ISO. (kriplozoik)
- Miroslav Ondříček trpěl při natáčení vypětím a stresem, protože nemohl sledovat výsledky své práce. Natočené materiály se totiž posílaly na zpracování do laboratoří v USA. Kameramana následně postihla mozková příhoda s poruchou řeči, takže musel své požadavky spolupracovníkům psát. (sator)
Reklama