Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný román v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782) natočil v aktualizované podobě v roce 1959 Roger Vadim s Gérardem Philipem a Jeanne Moreauovou v hlavních rolích. Na sklonku osmdesátých let vznikly téměř souběžně dva další přepisy. Režisér Stephen Frears se přitom opíral o úspěšnou dramatizaci románu Christophera Hamptona a zůstal věrný originálnímu názvu. Miloš Forman spolupracoval na původním scénáři s Jean-Claudem Carrierem a dal mu název podle jedné z hlavních postav – Valmont. Vznikl tak snímek, který se přidržuje základní osnovy románu (ta je ostatně připomínána i četným psaním dopisů) a který vychází ze záměru zachytit žánrový obraz aristokratické společnosti pár let před Francouzskou revolucí. Osud dvou libertinských intrikánů, vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, je podán v sytých barvách pozdního rokoka a zároveň je poněkud odlehčen. Jak se svěřuje jedna z hrdinek dramatu: „Říkala jsem jen ne, ne a pořád jsem dělala, co on chtěl…“ Hra obou cynických poživačníků nachází odezvu v samotné struktuře filmu, jež se tak vzdává důležité moralizátorské polohy. Miloš Forman přitom vychází ze zkušenosti z Amadea (1984) a příběh je plný malebných plenérů, vtipných epizod, bohaté výpravy a kostýmů. Opět spolupracoval s českými tvůrci, kameramanem Miroslavem Ondříčkem a kostýmním návrhářem Theodorem Pištěkem (ten získal prestižního Césara). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (323)

EastWicka 

všechny recenze uživatele

Z Valmonta čiší joie de vivre a Formanovo pochopení pro to lidské hemžení se všemi jeho intrikami, poťouchlostmi i podlostmi. Čím jsem starší, tím víc chápu, proč o tolik zmírnil tragické vyznění de Laclosova románu, zcela vypustil morality a přesměroval pozornost k životu, který jde dál, a který se prostě má žít... Kdysi před lety mne jako zasmušilou dívku mnohem hlouběji zasáhla Frearsova srdceryvná, vážná adaptace téže předlohy, Nebezpečné známosti. Dnes vidím Formanova Valmonta jako příběh z paralelního vesmíru, viditelného pouze přes sklíčko zcela vědomě zabarvené dorůžova. ()

berny2468 

všechny recenze uživatele

Poslední můj chybějící Forman, který mi scházel zkouknout. A opět jsem pyšný, jakého režiséra světového formátu měla naše malá země. Opět je to precizně natočená červená knihovna z předrevoluční Francie s výborným hereckým osazenstvem. Colin Firth opět skvělý (i když mi chvíli trvalo si zvyknout na jeho mladou tvář). Dost mne však překvapila Annette Bening, která svojí úlohu zvládla s grácií a zcela zastínila své kolegy. Filmu vlastně ve výsledku mohu vytknout jen unylejší střední pasáž, ale jinak po všech stránkách skvělý film. Naštěstí jsem Nebezpečné (adaptace stejné látky natočené v obdobné době) známosti nikdy neviděl, ale těžko si představit, že by mě bavily více. 8/10. ()

Reklama

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Nechci se moc pouštět do srovnání s Frearsovými Nebezpečnými známostmi, protože ač oba filmy zpracovávají stejný příběh, každý přistupuje k látce úplně jinak. Forman se zabývá mnohem víc společností a šíří příběhu, Frears řeší o něco víc intriky a vzájemné vztahy. Co mi na Formanově filmu nesedělo nejvíc byl Valmont Colina Firtha (je takový nemastný, neslaný, ta chlípnost se mu moc nedá věřit) a český dabing (bohužel jsem se dívala v televizi). ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tak to byla mrcha ta markýza de Merteuilta. Zametala s lidma poměrně nechutně, ale zase jí omlouvá to, že byla sexy. Třeba panům / teda až na mě / tento fakt stačí k tomu, aby ze sebe dělali před podobnou ženskou smetí. On teda Valmont byl taky slušný lidský prasátko, takže ty jejich intriky měly docela koule. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Formanovy - Nebezpečné známosti, mám raději než pozdější - Velmi nebezpečné známosti - hozené do moderního hávu. Paradoxně ten klasicismus je mé divácké duši bližší než moderní zpracování ze soudobé univerzity. A v tom je asi ten rozdíl. Zatímco je málo slečen co na škole nepřišly o panenství a bere se to dnes jaksi samosebou.. Vždyť studia to jsou dnes volnost, chlastačky a sex...jo a učení. V osmnáctém století však přijít o panenství a být z urozeného rodu se mohlo rovnat naprosté pohromě. Snad proto mne Formanova verze bavila víc. Ještě se musím poohlédnout po verzi Frearse, kterou jsem nikdy neviděl a od které mne stále odrazuje přítomnost Glenn Close, kterou zkrátka nemusím... * * * * ()

Galerie (82)

Zajímavosti (21)

  • Fairuze Balk, která ztvárňovala ve filmu patnáctiletou dívku Cecílii, bylo v době natáčení skutečně 15 let, přičemž se účastnila scénky, kde ji Valmont (Colin Firth) odhalil celý zadek. Tato scéna byla dokonce zvěčněna i na oficiálním plakátu k filmu. Formanovo rozhodnutí se zobrazením nahého zadku spustilo obrovskou vlnu nevole, která málem vyeskalovala až k vyhoštění Miloše Formana ze země a zákazem promítání filmu. (Frajer42)
  • Při natáčení tohoto filmu došlo patrně k jedinému konfliktu, který kdy měli režisér Miloš Forman a jeho kamarád a oblíbený kameraman Miroslav Ondříček. Forman vzpomínal: "Měli jsme scénu kde stáli tři lidi a měli dost dlouhý dialog. Všiml jsem si, že jeden herec je furt jakýsi nervózní, při ostrém záběru. Co se děje, říkal jsem si. Seděl jsem vedle kamery, pod kamerou seděl Mirek Ondříček s tou svou holí... a strkal ho do světla. Tehdy jsme se chytli." (NIRO)

Související novinky

Miloš Forman bude točit o Goyovi

Miloš Forman bude točit o Goyovi

23.04.2005

Miloš Forman připravuje nový film, inspirovaný životem slavného španělského malíře Francesca Goyi. Projekt je prozatím nazván GOYA'S GHOST a scénáře se ujal zkušený Jean-Claude Carriére, francouzský… (více)

Reklama

Reklama