• Lima
    **

    Jo, je to mistrovsky natočené, jo, má to působivou atmosféru a hrají tam skvělí herci, ale nad tím ideologickým marastem, kterým je celý film prostoupen, prostě oči zavřít nelze. Kdybych si měl vybrat, na čí straně budu stát, jestli na straně ozbrojených obránců komunistické klece, nebo na straně přeshraničních převaděčů lidí, kteří chtěli žít ve svobodě a slušné společnosti, zvolím ty druhé jmenované.(27.11.2005)

  • Marthos
    ****

    Většina zdejších respondentů, kteří tento reliéfní symbol komunistické filmové demagogie bez bližšího seznámení zařadila mezi absolutní šmíru tehdejší kinematografie, prozrazuje tímto aktem absolutní neznalost dobových kontextů. Žánr dobrodružných, respektive kriminálních filmů zažíval v padesátých letech svůj mohutný rozmach; téměř bez výjimky ideově zacílená témata bývala na druhé straně vykoupena více než příznivým diváckým ohlasem, který ostatně neminul ani Kachyňova Krále Šumavy. Samozřejmě, že původní námět Rudolfa Kalčíka, který svou šumavskou adventuru později transformoval i do románové podoby, je báchorečným mýtem, plně postižitelným rukopisem doby, v níž se dobro a zlo nalézá na dvou polaritních světech, mezi nimiž neexistuje nic dalšího. Kachyňova zásluha a do jisté míry i osobní očista nalézá své opodstatnění zejména v nemalých iniciativních změnách šablonovité látky, která podle původního plánu neměla vystoupit nad rámec politické objednávky (v tomto směru se pro srovnání nabízí paralelně vznikající Otčenáškův a Vávrův Občan Brych); zůstává otázkou nakolik mohl Kachyňa ovlivnit celkovou vizáž, ale minimálně filmu vtiskl společně se špičkovým technickým zázemím opravdovost a efektní působivost a vlastně jím definitivně potvrdil svou uměleckou vyzrálost. Nosnou konstrukci vedle atmosfericky dráždivého příběhu vytvářejí precizní herecké výkony; vedle Lukavského, ztvárňujícího v téměř milimetrové přesnosti člověka selhávajícího i vítězícího, je to především Valův zamilovaný strážmistr, ale také překvapivě velice kvalitní Jiřina Švorcová, v menších, ale výrazných rolích Menšík, Marvan, Holý, skvělý Miloslav Holub; osobně bych neopomíjel fantastickou kameramanskou práci Josefa Illíka a hudební kompozici Miloše Vacka. Tvrdit, že Král Šumavy je výborným filmem není určitě chybou ani trestem, protože tomu tak skutečně je. V rámci možností, daných dobou bylo v tomto směru dosaženo maxima a chápeme-li prezentované téma jako jednu z možných variant a jsme-li dostatečně obeznámeni s faktickým stavem věci, nevidím jedinou překážku, proč bychom měli z Kachyňova filmu vytvářet symbolickou ikonu totalitárního systému, který byl zrůdnější v daleko nebezpečnějších kalkulativních nuancích a to v jakékoli formě (tedy i ve filmu). Těm, kteří se přes tuto pomíjivou zápornou hodnotu dokáží s nadhledem přenést je odměnou strhující drama o lidské slabosti, odvaze a strachu.(31.3.2009)

  • Fanucci
    ****

    Příběh je hodně agitační, ale film má super atmosféru a místy geniální kameru. I přes tu ideologii (hrdinní pohraničáři chránící naši zem před agenty po vítězném únoru...ehm) ale dávám 4 hvězdy.(21.10.2012)

  • nascendi
    ***

    Nesústredene som si pripomenul tento významný film, s ktorým má väčšina užívateľov seriózny problém. Po filmovej stránke, atmosférou, exteriérmi, kamerou je to vynikajúce dielo, a to nielen na svoju dobu. Kachyňa sa do konca života nenaučil nakrúcať mizerné filmy. Ale je tam aj druhá stránka, ideologicko-propagandistická. Na priemyslovke sme sa učili o semipermeabilnej (polopriepustnej) blane. Takí by mali byť pohraničiari. Von áno - dnu nie. Lenže oni po "kopečkároch" strieľali s rovnakým zaujatím, ako po zlých imperialistických agentoch. A tam sa už musím brzdiť, aj keby išlo o filmársky geniálne dielo.Takže horko ťažko tri hviezdičky, lebo Karla Kachyňu mám rád a neviem sa rozhodnúť, či by bolo lepšie, ak by Kráľa Šumavu nenakrútil.(8.3.2015)

  • NinonL
    ****

    Další ideologická dokonalost. Zblízka a na tělo popsané osudy lidí, žijících v pohraničí 50. let. Bažiny, ilegální převaděči, zločinní emigranti, kterým se stýská, podivní muzikanti, podivný hřbitov. Naproti tomu neohrožení muži v uniformách, krásná žena na rozcestí, zakázaná láska, to vše podkreslené drsnou přírodou a zablácenými cestami. Nakonec všechno dobře dopadne, ale ne zase tak dobře, aby nezůstala slza v oku. Když si všechen ten balast odmyslíte, stále zbývají skutečné osudy lidí, jejich životní podmínky i spousta otázek, které si kladli a nikdy nedostali odpověď. Proto téměř plné hodnocení.(22.6.2011)

  • - Ve filmu dotvářel atmosféru starý hamr (mlýn), který bylo nutno postavit přímo na místě natáčení. (M.B)

  • - Při scéně, kdy se filmová postava prodavačka Marie Rysová v podání herečky Jiřiny Švorcové topí v močálu, měla Jiřina Švorcová kolem sebe obmotaný provaz, za který jí filmaři stáhli, jak sama uvedla tak trochu proti její vůli, pod vodu. Jak sama tato herečka později řekla, byla to pro ní nejhorší natáčecí scéna z celého filmu, jelikož musela překonat velký odpor z potopení se pod hladinu. Vve skutečnosti se scéna nenatáčela v exteriérech, nýbrž ve filmovém ateliéru, kde byl v bazénu vytvořen umělý močál. (Lynette)

  • - V době uvedení film zhlédly rekordní čtyři milióny diváků. (Silencia90)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace