• Marthos
    ****

    Většina zdejších respondentů, kteří tento reliéfní symbol komunistické filmové demagogie bez bližšího seznámení zařadila mezi absolutní šmíru tehdejší kinematografie, prozrazuje tímto aktem absolutní neznalost dobových kontextů. Žánr dobrodružných, respektive kriminálních filmů zažíval v padesátých letech svůj mohutný rozmach; téměř bez výjimky ideově zacílená témata bývala na druhé straně vykoupena více než příznivým diváckým ohlasem, který ostatně neminul ani Kachyňova Krále Šumavy. Samozřejmě, že původní námět Rudolfa Kalčíka, který svou šumavskou adventuru později transformoval i do románové podoby, je báchorečným mýtem, plně postižitelným rukopisem doby, v níž se dobro a zlo nalézá na dvou polaritních světech, mezi nimiž neexistuje nic dalšího. Kachyňova zásluha a do jisté míry i osobní očista nalézá své opodstatnění zejména v nemalých iniciativních změnách šablonovité látky, která podle původního plánu neměla vystoupit nad rámec politické objednávky (v tomto směru se pro srovnání nabízí paralelně vznikající Otčenáškův a Vávrův Občan Brych); zůstává otázkou nakolik mohl Kachyňa ovlivnit celkovou vizáž, ale minimálně filmu vtiskl společně se špičkovým technickým zázemím opravdovost a efektní působivost a vlastně jím definitivně potvrdil svou uměleckou vyzrálost. Nosnou konstrukci vedle atmosfericky dráždivého příběhu vytvářejí precizní herecké výkony; vedle Lukavského, ztvárňujícího v téměř milimetrové přesnosti člověka selhávajícího i vítězícího, je to především Valův zamilovaný strážmistr, ale také překvapivě velice kvalitní Jiřina Švorcová, v menších, ale výrazných rolích Menšík, Marvan, Holý, skvělý Miloslav Holub; osobně bych neopomíjel fantastickou kameramanskou práci Josefa Illíka a hudební kompozici Miloše Vacka. Tvrdit, že Král Šumavy je výborným filmem není určitě chybou ani trestem, protože tomu tak skutečně je. V rámci možností, daných dobou bylo v tomto směru dosaženo maxima a chápeme-li prezentované téma jako jednu z možných variant a jsme-li dostatečně obeznámeni s faktickým stavem věci, nevidím jedinou překážku, proč bychom měli z Kachyňova filmu vytvářet symbolickou ikonu totalitárního systému, který byl zrůdnější v daleko nebezpečnějších kalkulativních nuancích a to v jakékoli formě (tedy i ve filmu). Těm, kteří se přes tuto pomíjivou zápornou hodnotu dokáží s nadhledem přenést je odměnou strhující drama o lidské slabosti, odvaze a strachu.(31.3.2009)

  • WANDRWALL
    **

    Temné drama. Co na tom, že skutečnost byla jiná. Jedni bránili nový režim, jiní ctěli z něho pryč. Král Šumavy si o tom myslel své, konal své, tak jak uznal za správné on sám.(29.9.2010)

  • Gilmour93
    **

    Když ještě Šumava neznala Schengen, aneb rybičky, rybičky, esenbáci jedou! Mlha, blata, déšť a skvostná kamera „od pasu“ Josefa Illíka pohrávající si s odrazy vodní hladiny i okenních tabulí, jenže.. Když vám někdo znásilní ženu, vezmete jej na milost, protože si k tomu zapálil svíčky a pustil romantickou hudbu?(15.7.2013)

  • Ištván87
    ****

    Je to velice politicky zabarvené, ale ani to člověku nesebere zážitek z dechberoucích akčních scén, z účasti Vladimíra Menšíka a z výborné kriminální zápletky.(16.3.2009)

  • Slartibarkfast
    ***

    Pro mně těžko soudit. Docela dobrý film, ale není jasné s kým člověk má sympatizovat.. v dnešní době. Dobrý snímek, ale šitý na míru době, ve které vznikl. Dnešní mládež už by asi nezaujal. 65%(9.3.2010)

  • - Močál, ve kterém se topí Jiřina Švorcová, byl uměle vytvořen pro samotnou scénu. (M.B)

  • - Ve filmu dotvářel atmosféru starý hamr (mlýn), který bylo nutno postavit přímo na místě natáčení. (M.B)

  • - Filmovalo se na Kvildě, močál se natáčel v místě bývalého mlýna u říčky Křemelná v zaniklé osadě Šerlův dvůr u Prášil v okrese Klatovy. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace