Reklama

Reklama

THX 1138

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (251)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Doposud mi bylo menší záhadou, proč bývá George Lucas tolik oslavován v souvislosti se sci-fi. (Omlouvám se fanouškům Star Wars, viděl jsem z nich sice jen první film z roku 1977, ale mimo zasazení do vesmíru a pár robotů jsem v tom jaksi žádné sci-fi neshledal, jako spíše ryzí moderní pohádku z vesmíru nebo-li fantasy...) Nicméně stačilo mi doplnit si jeden zásadní americký žánrový snímek z roku 1971 a teď už to konečně vím! :) Ve filmu THX 1138 jsem dostal vizuálně fascinující, nadčasovou a v kontrastu k tomu pocitově až bezútěšnou vizi předtechnizovaného a odlištěného světa, v němž není čas na vlastní city, jenom na peníze. Vizionář Lucas, který morálním poselstvím i vizuálním provedením výrazně předběhl dobu, dokázal ve svém debutu to, s čímž měl ještě o 11 let později velký problém naopak zkušený Vojtěch Jasný (když na prakticky stejné téma natočil v Západním Německu snímek Wir) a sice zpracovat dystopický obraz monotónně působícího světa bez emocí, plného lidí proměněných v řadová čísla tak, aby navzdory pocitu silného chladu a odtažitosti (jež k takové vizi do jisté míry nezbytně patří) dokázal diváka pravidelně zaujmout svou atmosférou a nepostrádal v sobě napětí. Osobně mi akorát v některých dlouhých scénách překáželo to nepříjemně prázdné bílé pozadí k postavám s rovněž bílým oblečením (asi záměr), ale když už moje pozornost chvílemi začala klesat, zanedlouho mě pak ke konci strhl akční závěr a přes jistou otevřenost a tajuplnost moje silné pocity podtrhla i závěrečná „sluneční“ sekvence. Díky ní se Lucas pomyslně přidává ke Kubrickovi, Jewisonovi a Tarkovskému, neboť také dobře ví, jak dechberoucí pocit může ve sci-fi vyvolat vážná hudba starých klasiků. [75%] ()

ripo 

všechny recenze uživatele

Tak to to je ten typ filmu, pri ktorom si chrochtám blahom .... Nádherné vizuálne zábery, šumovo-ruchový podmaz, vedecká fantastika, zvuk i kamera blížiace sa k dokonalosti . Netreba rozumieť výrazom 563 ma 3c po 3% na LUH2155 kontakt 5Ec225... To je len ruch, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou filmu. Utopististická vízia totalitnej spoločnosti, ktorá ovláda myseľ i telo jedinca. Jedinca, ktorý prestáva byť jedincom a stáva sa len zrnkom piesku v presýpacích hodinách, ktoré má niekto vo svojich rukách . ()

Reklama

klerik 

všechny recenze uživatele

Director´s cut. Úplna bomba! Trochu oneskorene som vážne pochopil, že Lucas je génius (zbohom SW). Minimalizmus, komornosť, sila... Predloha všetkého od SEXMISIE po EQUILIBRIUM. Klaustrofobická atmosféra, kritika totality a komercie, ktorá sa právom radí medzi najväčšie klenoty SF... ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Super vizuál (ještě lepší a hlavně opulentnější, než jsem čekal), ale co ten studeně odvyprávěný šablonovitý "příběh"? Já vim, že to má být primárně o skličující atmosféře a vylíčení děsivě odlidštěné dystopické budoucnosti, ale opravdu to muselo být až tak odtažité a nedivácké (už jen z těch téměř neustálých "robotických" promluv mi brzo málem bouchla hlava). Není to tak "trochu" paradox, aby film vyprávějící o světě bez emocí se úpenlivě snažil téměř žádné emoce v divákovi nevyvolat? Přitom ten svět je zde vlastně představen vcelku povrchově - jako jedna velká fabrika, kde i lidé plní úlohu pouhých strojů. Nic moc dalšího už se ale o něm nedozvíme (funguje takto celá planeta, nebo se jedná jen o jednu separovanou zemi?). Ano, v některých ohledech je to bezmála úchvatné, přinejmenším z hlediska doby vzniku a jakožto dílo debutanta (jenž o šest let později natočil Star Wars - film, jenž svou mainstreamovou povahou snad ani nemůže být okázale artovému THX 1138 vzdálenejší). Ale koukat na to znovu? Proč bych měl, když existují filmy, které totožné poselství dokážou prodat výrazně záživnějším způsobem (třeba Matrix). 65 % ()

GigaPudding 

všechny recenze uživatele

Než jsem si tento první velký film George Lucase pustila, tak jsem čekala něco jiného asi jako fahrenheit 451 nebo něco a docela mě zaskočilo co se mi tam začlo objevovat na té obrazovce. THX 1138 totiž vůbec není dějový film. Nějaký příběh nebo děj týkající se podivné společnosti, kde lidi nemají jména, všechno je sterilní, prakticky všechno krom práce a pojídání sedativ je zakázané, všichni jsou monitorovaní a na všechny dohlíží robotí policajti, tam sice je, jenže dal by se v takové podobě v jaké je odehrát celý ve dvaceti minutách, takže to hlavní, co v thx 1138 je, je obraz a vizuální stylizace města. Záběry kamer na všechno možné jsou velmi zajímavé a ve všech scénách jsou kulisy a výtvarné zpracování propracované do nejmenších detailů a všechno působí správně uměle v šedivých odstínech a bílé (až na takovou jakousi podivnou de stijlovskou "účtárnu" nebo co to bylo). Pěkné a propracované kulisy jsou samozřejmě i velmi dobře využité a zapojené do "děje" v podobě různých automatických zpovědnic se zpovědníkem opakujícím tři věty dokola a nakonec přednastavené "rozhřešení", továrny, "vězení", počítačovny a další, akorát tohle všechno je tu prostě jen pro oko, protože příběh je stejně ospalý jako společnost v něm. Dokonce i automobilová honička je ospalá, ale hlavně na celkovém zmatku a ospalosti má největší podíl záplava různého žbrblání, kdy se lidi překřikují s různými čísly a dalšími věcmi, které sice zapadají do obrazu společnosti, kde se monitoruje úplně všechno a všechno se hlásí a podobně, jenže je tam toho prostě moc a pro děj je to nepodstatné a jediné co z té záplavy zbytečných informací na člověka vyskočí tak že si to snad i zapamatuje je hlášení nějakého člověka co se ptá operátora co má dělat když na dálnici zrovna přejel Wookieho :). Takže je to nakonec jen soubor pěkných a nápaditých obrazů zakončených západem slunce na Tatooinu, ale je to příliš chladné a bez děje na to aby z toho bylo i něco víc než jen ty obrazy. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (29)

  • Film bol inšpiráciou pre skladbu „99“ od soft rockovej kapely ToTo. K pesničke bol natočený aj videoklip, ktorý mal pripomínať celkovú "sterilnú" atmosféru filmu. (Hudino)
  • George Lucas na tento film odkazuje v mnoha svých dalších snímcích. Poznávací značka jednoho z aut v American Graffiti (1973) je "THX 138". Ve Hvězdných válkách (1977) je zase "vězeňská cela 1138". (Bajda)

Reklama

Reklama