Reklama

Reklama

Veliká

(seriál)
Trailer 2
Velká Británie / Austrálie, (2020–2023), 25 h 42 min (Minutáž: 46–58 min)

Tvůrci:

Tony McNamara

Hudba:

Nathan Barr

Hrají:

Elle Fanning, Nicholas Hoult, Florence Keith-Roach, Sebastian De Souza, Sacha Dhawan, Phoebe Fox, Bayo Gbadamosi, Adam Godley, Douglas Hodge, Louis Hynes (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(30)

Obsahy(1)

Tony McNamara, na Oscara nominovaný scénárista filmu Favoritka, přichází s žánry mísící, anti-historickou jízdou napříč Ruskem 18. století. Satirické komediální drama Veliká pojednává o vzestupu Kateřiny Veliké z outsiderky k nejdéle vládnoucí panovnici v dějinách Ruska. První řada vypráví fiktivní, zábavný a anachronický příběh o idealistické, romantické mladé dívce, která přijíždí do Ruska uzavřít dohodnutý sňatek s náladovým carem Petrem. Kateřina, doufající v láskyplný a sluncem zalitý život, se místo toho ocitne v nebezpečném, zpustlém a zaostalém světě, který se rozhodne změnit. Jediné, co pro to musí udělat, je zabít svého manžela, přemoci církev, usměrnit armádu a získat dvůr na svoji stranu. Velmi aktuální příběh o minulosti zachycuje řadu rolí, které tato milenka, učitelka, panovnice, přítelkyně a bojovnice během svého života sehrála. (HBO Europe)

(více)

Videa (6)

Trailer 2

Recenze (89)

Daddko odpad!

všechny recenze uživatele

Poddaní Jeho Veličenstva (hooligans a klokani) nemôžu nikdy natočiť dobrý historický film o Rusku, ich cároch alebo čo i len jednoduchom mužikovi. Nikdy Rusku a myslení Rusov nerozumeli, nerozumia a nebudú rozumieť. Treba ostať radšej pri téme pirátov, koloniálneho plienenia prípadne utekania z Francúzska (Dunkirk) ktorý prehodnotili na hrdinský čin. ()

kagemush 

všechny recenze uživatele

Tak z historie tohle přebralo snad jen anekdoty a tragikomické situace, což mně rozhodně neuráží (na rozdíl od všech těch vážně se beroucích historizujícíh blbostech let minulých). Mrká se tu na diváka tak divoce, že nikoho při smyslech ani na chvilku nenapadne rejpat se v nějaké časové ose (posloupnosti), faktech, nebo nedej bože datech. O tom tohle přeci není. -- Ta představa že Orlov byl tmavé pleti.....,- inu vlhký sen pana doktora L. Kinga. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je to jako by někdo vzal Favoritku, hodil ji do vody a deset hodin louhoval, pak scedil a servíroval. A je to... prostě to je. Chybí tomu jakákoliv nuance a vše je tak prvoplánové a povrchní, jak jen může být. Ale místy to je roztomilé a zábavné. Rozepíšu se tu ale o něčem trochu stranou: I když u filmů a seriálů zpravidla nevyžaduju historickou věrnost, mám morální problém s tím tou konkrétní situací, kdy je existující osoba zobrazena jako zlá prostě pro lenost vypravěčů. V The Great to je až absurdní. Petr III byl coby dítě oběť týrání a do dospělosti si hrál s hračkami. Jako panovník ale zavedl řadu pro Rusko nezvykle liberálních reforem - zrušil mučení i tajnou policii, podporoval vzdělání. Potom, co byl zmrzačený neštvovicemi a jeho ambiciózní a už tak nalomená manželka ho neshledávala atraktivním, jí byl svržený a zavražděný. V tomhle seriálu je zobrazený jako šovinistický sociopatický ignorantský egomaniak. Nemám problém s tím, že jedna z hlavních dějových linií je založena na tom, že má Petr III komplexy z toho, že nestačí čerstvému odkazu svého otce Petra Velikého, přičemž Petr Veliký ve skutečnosti nebyl jeho otec, ale dědeček, a mezi jejich vládami bylo šest jiných panovníků. Nevadí mi, že tu má Petr III vycpanou svou matku, která měla zemřít relativně nedávno a její výchova v něm zanechala hluboké stopy, i když ve skutečnosti zemřela matka Petra III tři týdny po jeho narození a neměl s ní tedy žádný vztah. Samozřejmě mi nevadí moderní vystupování a jazyk postav. Vadí mi ale, že celá epizoda je věnována tomu, jak dává Petr mučit svůj dvůr, když historický Petr mučení plošně zakázal - tady už nejde jen historickou nepřesnost, ale něco, co mi přijde zákeřné. Upřímně řečeno nechápu, když faktograficky nic krom aktu svržení manžela manželkou neodpovídá historickému předobrazu, že nebyla zvolena fiktivní jména. (Navíc mi přijde nepraktické pro popově feministický seriál zvolit událost, kdy je z možná slabého, ale rozhodně ne zlého člověka děláno všehoschopné monstrum, aby se na něm mohla utiskovaná Kateřina vyřádit bez pocitu viny.) Osobně bych považoval za lepší, kdyby ten seriál sledoval ruské panovníky, kteří neexistovali, než když sleduje ruské panovníky, kteří neexistovali, ale dává jim jména skutečných lidí, kteří s nimi nemají nic společného. Jde o bezohlednost ve jménu zábavního produktu, druhořadého vývaru lepšího filmu. Tohle sice nepromítám do hodnocení, protože z principu pořád zastávám, že filmy a seriály nemají žádnou povinnost vůči dodržování reality, ale v případech analogických s tímto mám dost velký morální problém. Protože jestli ten seriál bude úspěšný, tak si široká veřejnost nahradí oběť vraždy a týrání a člověka, o jehož charakteru není známo nic negativního, jakousi karikovanou zrůdou. A to mi prostě taky nepřijde v pořádku z principu. Takže dva principy proti sobě... Je to víc problém života toho seriálu jako média ve společnosti - kdybych věděl, že mediální gramotnost veřejnosti je dost vysoko na to, že budou všichni chápat, že z toho nemohou nic vyvozovat, byl bych klidnější. Ale tím si nejsem jistý. Nevím, jak se k tomu všemu postavit. PS: Je vtipné, že si v desáté epizodě dělá Petr legraci z francouzštiny, když myslím, že je celkem obecně známé, že celý ruský dvůr mluvil až do poloviny 19. století francouzsky a rusky umělo jen služebnictvo. Tvůrci tohohle seriálu ale očividně neví, že angličtina protagonistů nahrazuje francouzštinu, ne ruštinu. PPS: Zeptejte se schválně sami sebe, když o seriálu, kde jsou desítky, možná stovky historických nepřesností a je založen na tom, že je v něm historie uchopena stylizovaně, někdo jako tu jednu věc, která mu vadí, vyjme, že je tu "přenegrováno" obsazením dvou vedlejších rolí, oproti všem těm jiným a mnohem výraznějším odchylkám, než je pigment... Co to nevyhnutelně o tom člověku říká? A je jedno, jestli to formuluje otevřeně rasisticky, nebo se snaží volit neutrální jazyk a "péči o historii". Tvrdit, že v tomhle hyperstylizovaném seriálu nesmí hrát černoši a nějak ho to poškozuje, je rasizmus jak z učebnice. A pokud chce někdo říct, že to rasizmus není, tak schválně: Co by jím teda bylo? () (méně) (více)

marhoul 

všechny recenze uživatele

Zajíček a mírně pohublé prasátko v ústředních rolích historické potřeštěné komedie. Takže klasické synonymum pro HBO "Krev a kozy" je překonáno termínem "Lascivní a oplzlé". To je zřejmě momentální filmařský trend. V bizarním panoptiku obsazených afroameričanů v napudrovaných parukách, Indů, Číňanů a indiánů na dvoře Petra Malého chybí už jen Věrka Mikulcová, přesto je to chvílemi i zábavné. S historií to má pramálo společného a jelikož zastávám názor, že obsazovací výstřelky dávno překročily racionální mez, kdy i liberálně smýšlející tolerant non plus ultra vytočeně špačkuje nad černochy mezi zasněženými břízami, protože intuitivně cítí, že tento způsob rádoby zábavné provokace fakt nasere už i úplného salámistu, čili výsledkem nebude, že si lidi zvyknou, nýbrž příkop se prohlubuje a za to tedy velký palec dolů. Už jsme to tady měli v Louskáčkovi, v Bídnících, prostě do háje. V záležitosti o Kateřině Veliké, byť je to komediální přemrštěná šaráda by se tohle dít nemělo. Pakliže by se tam někdy nějaký ebenovec vyskytl, byl by s obojkem na krku vedle medvěda v kleci, určitě by nehrál dvorní dámu. Taková to byla příšerná doba. No a samozřejmě vykreslení mladé Káči je taky kapitola na elaborát, ale pal to čert. Pokud je to bráno jako satira, budiž, je však zoufale laciná. Kostýmy, výprava ujdou, i ta Ella vcelku hraje. Hlodavec si naposledy zahrál ve svetru s duhou, tam to lepší nebude, za tři, ale to jsem laskavost sama. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Hneď v prvej časti sú samé historické nezmysly a ono sa to vlečie v tomto duchu ďalej. Ono je to podané zábavnou formou, ale opomína sa tú fakt, že Peter bol absolútne neschopný sexu ešte niekoľko rokov po sobáši, takže k situácii, kde hovorí akože v svadobnú noc "dúfam, že moje semeno nevyjde nazmar", je absolútnou fantáziou scenáristu, ktorý si nenaštudoval základné fakty. Okrem Katarínu nazývajú cárovná, keď ešte cárovnou vôbec nebola... A celkovo pasáže, kde dochádza k týraniu mladej Kataríny manželom sú tiež nijako nepodložené až takmer vylúčené. Pritom samotní tvorcovia pyšne propagujú tento seriál ako "Neobyčajne pravdivý príbeh". Chápem, že má ísť o pseudosrandu, ale takým spôsobom len tlačíme mládeži do hlavu dejinné nezmysly, ako sú černosi v Rusku pred 250 rokmi. ()

Galerie (377)

Zajímavosti (1)

  • Natáčelo se v Lincolnshire, Leicestershire, Heveru v Kentu a v Casertě. (SONY_)

Reklama

Reklama