Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Carl ForemanKamera:
Floyd CrosbyHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Gary Cooper, Thomas Mitchell, Lloyd Bridges, Katy Jurado, Grace Kelly, Otto Kruger, Lon Chaney Jr., Harry Morgan, Ian MacDonald, Harry Shannon, Morgan Farley (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Šerif Will Kane si právě vzal za manželku mladou a krásnou Amy, a jelikož šerifovi právě končí smlouva, chystají se z městečka odjet. Jejich štěstí je však zmařeno telegrafní zprávou, že se do města vrací propuštěný násilník a vrah Frank Miller. Přednosta místní stanice informuje představené města, že na stanici už na Millera čekají jeho tři kumpáni. Miller v minulosti městečko doslova terorizoval a byl to právě Kane, který dokázal Millera zatknout a předat spravedlnosti. Soud však Millerovi prominul zbytek trestu a teď se Miller vrací. Všem je jasné, že městečko čekají zlé chvíle a že se Miller bude chtít Kaneovi pomstít. Řada představených města začne Kanea přemlouvat, ať urychleně z města odjede. Kane skutečně v první chvíli nasedne na vůz se svou ženou a z městečka odjíždějí. Jenže Kane si cestou uvědomí, že nechce utíkat, otočí vůz a do města se i přes nesouhlas Amy vrátí. Kane se začne připravovat na střetnutí s Millerem a jeho lidmi. Snaží se mezi místními najít dobrovolníky, kteří by mu pomohli banditům se postavit. Snaha je to však marná, lidé se nechtějí nechat do budoucího boje zatáhnout a Kane zjišťuje, že jeho blízcí přátelé až tak přáteli nebyli. Ke všemu Amy oznámí Kaneovi, že pokud on v městečku zůstane, ona odjede tím samým vlakem, kterým má Miller přijet. Kane však nehodlá utíkat a stále zoufale hledá pomoc. Tu mu odmítne i jeho předchůdce ve funkci šerifa. Jedinými lidmi, kdo se nebojí Kaneovi pomoci, jsou čtrnáctiletý chlapec a poloslepý muž. Tuto pomoc však Kane odmítne. V místním hotelu, kde Amy čeká na příjezd vlaku, bydlí i Helen Ramírezová. Tato mexická žena byla kdysi Millerovou milenkou a poté, co Kane Millera zatknul, se stala na krátkou dobou i Kaneovou přítelkyní. Nakonec se však rozešli. Dnes se tedy v hotelu Helen potkává s Amy a dohodnou se, že společně z města odjedou. Helen však Amy tvrdí, že být ona na jejím místě, Kanea by neopustila. Ve chvíli, kdy vlak dorazí, jednou stranou z vlaku vystupuje Frank Miller a druhou do vlaku nastupují Helen s Amy. Když se však v dáli ozvou výstřely, Amy z vlaku vyběhne. To už Kane bojuje s Millerem a jeho lidmi... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (290)
Vpravdě legendární a inspirativní psychologický western o zaměnitelnosti pojmů odvaha a zbabělost odehrávající se (víceméně) v reálném čase, natočený ve vysoce kontrastní černobílé, která zdůrazňuje ubíjející vedro a tíhu času a proslavený perfektně zvládnutou gradací děje (Gary Cooper je zoufalejší a zoufalejší - dvanáctá hodina je blíže a blíže). Jiný, anti-machistický, ale dodnes moderní a svou výstavbou geniální klenot nejryzejšího amerického žánru vůbec, který nesmí chybět v žádném pořádném výčtu jeho vrcholů. Výtečná hudba Dmitri Tiomkina je pak třešničkou na dortu. ()
Kouzlo starých westernů tkví nejvíce v tom, že zde hráli vskutku velmi dobří herci, bohužel zatímco mluvící scény jsou bych řekl na velmi slušné úrovni, ta akční stránka jaksi chybí. V pravé poledne by se dalo nazvat takovou 80 minutovou jednohubkou, kdy Gary Cooper, aby si zkrátil čekání na vlak, kterým dorazí hlavní padouch se snaží naverbovat posily, jenže zjistí, že celou dobu vlastně šerifoval dosti zbabělému městečku. 65% ()
Ještě snad nikdy mě nic tak zoufale nenudilo. A to má HIGH NOON pouze 85 minut. Zaujalo mě pouze užití skladby "Do Not Forsake Me" od Texe Rittera, která se ve filmu neustále opakuje a dává téhle táhnoucí nudě zvláštní až bizární nádech. Nevýhodou HIGH NOON je určitě fakt, že vznikl jen rok před příchodem širokoúhlého formátu, neboť formát 1.37 : 1 z něj nedělá takovou vizuální baštu, za kterou se leckdy vydává a kterou by teoreticky mohl být. ()
Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Brilantní westernová klasika s nezapomenutelným Gary Cooperem v roli neohroženého osamělého šerifa Kanea. Celý film žene kupředu hudba ( Do Not Forsake Me, Oh My Darlin' / On this, our weddin' day / Do not forsake me, oh my darlin' / Wait, wait along // I do not know what fate awaits me / I only know I must be brave / And I must face a man who hates me / Or lie a coward, a craven coward / Or lie a coward in my grave // ). Viz: http://www.youtube.com/watch?v=QKLvKZ6nIiA Hudba tepe v rytmu kyvadla hodin a hodiny se objevují v příběhu neustále, neboť čas je důležitý, čas se krátí. Soudce mizí, novomanželka mizí, expřítelkyně mizí, zástupce šerifa i dobrovolníci mizí, všichni přátelé mizí. Zbývá samotný šerif se sluncem nad hlavou a čtyři pistolníci proti němu... Nesmrtelný film, oslava hrdinství a kritika zbabělosti. Trailer: http://www.tcm.com/mediaroom/index.jsp?cid=16901 ()
Úchvatný Garry Cooper (jako ztělesněná spravedlnost a lidská důstojnost) se postaví před občany malého westernového městečka a před blížící se hrozbou ze strany nemilosrdných zabijáků bude zpytovat svědomí každého z nich jak se k téhle situaci postavit. Na svou dobu snímek překvapí velmi dobrou prací s reálným filmovým časem. Grace Kelly stvrzuje své postavení nejkrásnější herečky jakou kdy filmové plátno spatřilo. ()
Galerie (71)
Zajímavosti (72)
- Trpitelský výraz Kaneovy tváře (Gary Cooper) nebyl hraný; Coopera v té době totiž sužoval krvácející peptický vřed. (džanik)
- Gary Cooper po natáčaní bral podiel na zisku. (westerns)
- Grace Kellyová byla obsazena poté, co ji producent Stanley Kramer uviděl v jedné mimobroadwayské hře. (džanik)
Reklama