Reklama

Reklama

Dospívání po americku

  • Česko Život jednoho chlapce (více)
Trailer

VOD (1)

Dospíval v padesátých letech a měl matku, která se nehodlala smířit s nevlídným osudem. Protloukali se spolu z východu na západ, až konečně našli toho pravého. Aspoň to tak vypadalo. Než za zdmi společného domova ukázal svou pravou tvář. Těžké to bylo pro oba a ztratili mnoho, ale nikdy jeden druhého. Tobias Wolff, po letech spisovatel a univerzitní profesor literatury, zachytil toto období svého života v působivém autobiografickém románu, který se stal v roce 1993 předlohou pro film Michaela Catona-Jonese. Hlavní roli svěřil režisér tehdy ještě ne příliš známému devatenáctiletému Leonardu DiCapriovi, který měl pár zkušeností z výchovných filmů a seriálů. Role Tobyho však znamenala, spolu s těsně následující rolí Arnieho Grapea (Co žere Gilberta Grapea, režie Lasse Hallström) pro DiCapria průlom ve filmové kariéře. A zcela zaslouženě. Jeho výkon v roli problematického dospívajícího chlapce, zmítajícího se mezi citem k matce, odporem k brutálnímu otčímovi a siláckým frajerstvím v partě špatných kamarádů, je skutečně nevídaný, a kdyby už nenatočil nic jiného, zanechal ve světě filmu výraznou hereckou stopu. Jeho protihráčem je tu neméně charismatický Robert De Niro v roli otčíma, takže jejich vzájemné duely dýchají skutečnou syrovostí. Silné obsazení doplňuje i skvělá Ellen Barkinová v roli matky. Silná předloha, dobrá režie a skvělé herecké obsazení tak daly vzniknout jednomu z nejlepších filmů o problematickém dospívání, zrání osobnosti a hledání životního štěstí. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (269)

Davies182 

všechny recenze uživatele

Tak takhle má vypadat správný snímek, pyšně se honosící nálepkou "A true story", navíc ztvárněný podle knihy, jež vznikla dříve, než se v roce 1993 zaostřil objektiv. Dá se z toho poučit, dá se u toho s přehledem vydržet, no a vlastně je čiré potěšení drama This Boy´s Life sledovat. Už jen kvůli nekompromisnímu - čím dál většímu bláznovi - De Nirovi, a již v mládí bravurnímu herectví Leonarda DiCapria. I když musím říct, že ne jiný než excelentní výkon jsem v případě tohoto herce nečekal, stejně mne jeho vytříbené kreace dokázaly uzemnit. Leo je přesvědčivý jako málokdo v Hollywoodu, a reputace mu v mých očích spokojeně roste. Těším se na Inception a apeluji na agenty, aby tohoto svérázného drsňáka posílali jen do rolí ošlehaných veteránů, anebo do pravdivých dramatů. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Naprosto dokonalý popis vztahu syna s nevlastním tátou z té hrůznější......hodně hrůznější stránky. Film založený především na charakteru tří hlavních postav /matky, syna a otčíma / je mimořádně povedený zásluhou strhujících hereckých výkonů. Ellen Barkin zahrála roli matky úžasně a její situaci jsem jí ani na jeden okamžik skutečně nezáviděl. Navíc po delší době zase ženská hrdinka, která má můj obrovský obdiv. Ženský to na tomhle světě mají někdy opravdu nesmírně těžké. Pak tu máme De Nira. Teda to co předvedl mě vyrazilo dech a to i přesto, že jsem si uvědomal, že se koukám na De Nira, tedy na hereckou bezchybnost, ale tohle už opravdu není hraní to je dimenze pro kterou se nevymyslel ještě název. No a na závěr jsem si nechal Leonarda DiCapria - naprosto bezchybný herecký výkon, který nemohl nechat žádného diváka v klidu. Za svůj dřívější názor, že Leonardo DiCaprio neumí hrát, si nechám dát v SM salonu 25 ran na holou. Díky mimořádným hereckým výkonům se film změnil v silnej emotivní lomcovák. ()

Reklama

Džejkop 

všechny recenze uživatele

Matka hledá chlapce pro syna, aby našla tyrana. Robert De Niro poněkolikáte umně ztvárnil vyšinutého chlapa, v tomto případě nabubřelého otce s mindráky. Tyto role mu jsou ušité přesně na míru. Chlap co neumí skoro nic, ale dělá, že umí všechno. Když mu někdo řekne pravdu do očí, tak je okamžitě oheň na střeše a nebojí se použít i násilí. Takovej bezpáteřní parchant, že mu máte sto chutí fláknout. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Robert De Niro je borec. Že už jsem to říkala? To je jedno, tak to zopakuju. Prostě tenhle pán hrát umí a nemusí se spoléhat jen na svého kámoše Martina Scorseseho. V Dospívání po americku si (zase) vystřihl jednu z těch rolí, kde mu věříte každé slovo, hraje takovýho tyrana rodiny, hajzlíka, kterýmu byste zpočátku nějakou tu facku v obličeji mladého Leonarda DiCapria asi nezazlívali, jenže pak ta agrese přejde do rovin, kde sympatická rozhodně není. Pokud to vezmu trochu z ženského pohledu, tak ač považuju Roberta zvlášť v tomhle období za mimořádně pohlednýho chlapíka (Casino, Nelítostnej souboj, slint, slint), v Dospívání po americku se mu podařilo díky něčemu, co už naprosto překračuje dimenze toho, co obvykle nazýváme hraním, všechny tyhle hezký rysy překonat a nastavit jakýsi pocit, že s tímhle chlapíkem bych fakt nechtěla zajít ani na kafe. Dobře, přestanu se rozplývat nad Bobbym, stejně to už za mě udělala na CSFD řada lidí. Ti samí také často zmiňovali ještě perfektního Leonarda DiCapria a já se k potlesku pro tohoto mladého herce přidávám. Málokdy byl tak fenomenální, ne ani Skrytá identita, ani Titanic, ani Chyť mě, když to dokážeš, z něj nedokázala dostat to, co role mladého Tobyho (pardon Jacka) Wolffa. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Ještě předtím, než se nejmladší z rodu Monteků osudově zamiloval do Julie, střihl si jednu ze svých zásadních rolí první fáze kariéry. Rok 1993 byl pro DiCapria ostatně rokem zlomovým. Mentálně nemocný mladík v adaptaci románového bestselleru Co žere Gilberta Grapea? byl společně s příběhem Tobiase Wolffa obrovskou výzvou, kterou tehdy devatenáctiletá (ano, i já bych mu ve filmu tipoval maximálně čtrnáct) naděje chytila pořádně za pačesy. Navíc si ho pozorně všímal jeho herecký parťák Robert De Niro, který ho později doporučil velikánovi Martinu Scorsesemu. V dramatu podle Wolffovi autobiografické knížky zaujal svým nadhledem, střídáním komických i dramatických poloh a přesvědčivostí, se kterou vytvořil velmi zajímavou studii dospívajícího hocha, který čelí útokům despotického životního partnera matky. Zřejmě nejkomplexnější film Michaela Caton-Jonese o maskách, které nosíme a sundáváme, jen škoda lehce zanedbaných vedlejších postav. Herecky nicméně famózní: Leonardo DiCaprio, Robert De Niro i Ellen Barkin – a teď se můžeme hádat, kdo byl nejlepší. ()

Galerie (76)

Zajímavosti (19)

  • Když Robert De Niro (Dwight) viděl herecký výkon Leonarda DiCapria (Toby) v tomto filmu, zavolal Martinu Scorsesemu, aby mu o něm řekl, že se na něj musí podívat. Scorsese od té doby říká, že to bylo velmi neobvyklé, protože De Niro by za normálních okolností takovou chválu pro svého hereckého kolegu neměl. (KGBelik)
  • Zraněný prst je v časové ose příběhu obvázaný i pár měsíců po pořezaní. (bfa)

Reklama

Reklama