Režie:
John CarpenterScénář:
Michael De LucaKamera:
Gary B. KibbeHrají:
Sam Neill, Jürgen Prochnow, Julie Carmen, Charlton Heston, John Glover, David Warner, Bernie Casey, Peter Jason, Wilhelm von Homburg, Hayden Christensen (více)Obsahy(1)
Pojišťovací vyšetřovatel John Trent (Sam Neill) je pověřen prozkoumáním náhlého zmizení fenomenálního hororového spisovatele Suttera Cane (Jürgen Prochnow). Ten má těsně před uzávěrkou své doposud nejlepší knihy, ale stále nedoručil poslední kapitolu. Trentovi se podaří lokalizovat zapomenuté městečko v němž spisovatel pravděpoodbně žije i čerpá inspiraci pro své zneklidňující příběhy. Spolu s Caneovou editorkou Lindou Styles (Julie Carmen) se vydávají po spisovatelových stopách. Začínají se kolem nich však dít podivné věci, občané městečka se chovají zvláštně a až nápadně připomínají postavy jednotlivých knih. Trent se domnívá, že jde jen o zvrhlý způsob jak upozornit na novou knihu, ale je tomu skutečně tak? (TobRieper)
(více)Recenze (383)
Jak se může šílenství projevovat. Název nás zve na zodpovězení této otázky. Divákovi se to podaří zjistit jen částečně. Jak jinak. Tajemství je zde evokováno tím, že spisovatel nedopisuje poslední kapitolu, zmizí si, ale postavy jeho knihy jsou jako opis reálných postav v městečku, takže vyšetřovatel jde po rozluštění této hádanky. A aby to nebylo omšelé, tak tak pointa zaskočí i otrlé diváky, co si dlouho mysleli, že ji už dopředu správně odhadli... ()
Naprostá špička od Carpentera. U Šílenství jsem během promítání měl strašně divný pocit a neumím si to ani vysvětlit. Škoda, že snímek neměl větší rozpočet, protože nestvůry vypadaly strašně lacině. Ani nevím zda jsem snímek pochopil, ale to mi vůbec nevadí, protože Carpenter dokázal dokonale vystupňovat atmosféru. Škoda, že nenatočil více takových pecek. Potenciál určitě měl/má. ()
Brakové prolínání fikce, skutečnosti a metafilmu s vyvrcholením ukazujícím divákovi, že je jednička. Což o to, rád bych sestoupil do močálů Lovecraftových šílenství a běsů Nové Anglie, ale to by z něj nesměla čpít stařecká moč Carpenterovy stereotypní režie. Když se tak ohlédnu za jeho Apocalypse Trilogy, nebo vlastně nad celou biografií, nenajdu nic, co by mohlo zůstat nad Věcí.. ()
Na mňa film zapôsobil pozitívne. Vôbec som nečakal také množstvo lakačiek, ale boli a fungovali. Veľké plus. Vyzdvihujem aj super atmosféru a zaujímavý dej, ktorý ma bavil až do konca. Škoda, že film nebol natočený v tejto dobe, pretože úroveň efektov a celková vizualizácia filmu neboli bohviečo, a to aj v kontexte tej doby. Bubáci sa mi zdali príliš gumení a umelí na to, aby som sa ich zľakol. To isté platí aj pre masky. Ešte zo základnej školy si pamätám jednu akciu, kde sme v rámci brannej výchovy nacvičovali prvú pomoc. Pre názorné zranenia nám nalepili na telo a na tvár rôzne lepky, aby zranenia vypadali čo najreálnejšie. To isté asi použili vo filme. Proste guma na tvári... to moc nevydesí. V súčasnosti by sa tento problém ľahko odstránil a pôžitok z filmu by bol ďaleko lepší, pretože námet a scenár fakt za to stojí. 80/100 ()
John Carpenter si trochu, svojim výrazne autorským spôsobom, zafilozofoval nad prelínaním fikcie a reality a je v tom cítiť aj značný cynizmus. Aký vplyv majú na nás knihy alebo filmy? A čo tie hollywoodske? Ešteže tu je, resp. vo svojich zlatých časoch, bol Carpenter a my sme sa mohli za prvé previnilo zabávať a za druhé ešte aj popremýšľať, okrem spomínaného aj nad potenciálnou predurčenosťou ľudského osudu či manipulatívnosťou spoločnosti. In the Mouth of Madness neposkytuje jednoduché odpovede a ak by ich poskytol, tak by vlastne stratil svoj skutočný zmysel. Nenapísal to De Luca náhodou ako nejaký interný fórik pre Kinga? VIDENÉ ZNOVA 6/23: Až na druhý krát som si všimol, že Neill pozerá v telke kúzeľné céčko Robot Monster. ()
Galerie (28)
Photo © New Line Cinema
Zajímavosti (18)
- Šest románů Suttera Canea, z nichž Trent čerpá : "The Hobb's End Horror", "The Feeding", "The Whisperer in the Dark", "Something in the Cellar", "The Breathing Tunnel" a "In the Mouth of Madness". (D3VIL)
- Budova psychiatrické léčebny ze začátku filmu je ve skutečnosti čistička vod v Torontu. Byla využita i v jiných filmech, avšak od 11. září 2001(teroristický útok na WTC) je natáčení uvnitř zakázáno. (D3VIL)
- Cane řekne o kostelu, že to je "sídlo zla staršího než lidstvo a většího než celý známý vesmír". Tato věta pochází z Lovecraftovy povídky The Haunter of the Dark. (gjjm)
Reklama