Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Alibi na vodě navazuje postavami kriminalistů Tůmy a Líbala na předchozí dva filmy režiséra Vladimíra Čecha 105% alibi a Kde alibi nestačí, v nichž alibi podezřelých hrálo hlavní roli. Děj třetího záhadného případu je zasazen do atraktivního prostředí filmařů a manekýnek. Režisér Konrád chce natočit pátrání policistů v novém kriminálním filmu experimentální dokumentární metodou. Na opuštěném hausbótu na přehradě nechá „zmizet“ svou hrdinku a tajně natáčí práci policie. Pokus však skončí tragicky, dívka je skutečně zavražděna. Všichni podezřelí mají alibi, zde doslova „na vodě“. Řešení případu je však velmi vtipné a originální. Kromě Karla Högera a Josefa Beka v rolích vyšetřovatelů se ve filmu setkáme i s Oldřichem Novým v roli fotoreportéra, Otomarem Krejčou jako režisérem Konrádem, dále s Jaroslavem Vojtou, Svatoplukem Benešem a Josefem Beyvlem. (Česká televize)

(více)

Recenze (102)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

V prvním „alibi“ se laškuje s filmem jen finálním Högerovým vtípkem, na což bezprostředně navazuje druhé otevřenou hrou „samo na sebe“ zábavným uvedením úvodních titulků. Tentokrát už tvoří skloubení „skutečné“ a „filmové“ kriminálky samu látku i zápletku. A jestliže jsem si v obou předešlých povšiml hambatých fotografií v bytě nepoctivcově, zde i tento motiv je rozehrán na vyšší úrovni. Opět nezbytné buržoazní přežitky. Zcela bez kontextu jde opět o sympaticky podanou šarmantní a vtipnou detektivku s osvědčenou skvělou dvojicí; za vnitřními kvalitami prvního „alibi“ se zde ovšem zaostává znatelněji než v tom druhém. Dvojí (až trojí) záběr v jednom obrazu vyznívá jako líbivý projev tvůrčí impotence. Patrná je tendence k dílčím skečům a hláškám, jež zřejmě pochází z přehnané snahy využít potenciálu ústřední „kultovní“ dvojice; na něčem podobném staví rovněž samotná hra na filmaře a kriminalisty, zdařilá sice, ale na úkor uvěřitelnosti. Nicméně konverzačně a jaksi dobově „stylově“ je to opět velmi příjemný retro požitek. Herci opět skvělí, jakkoli síla prvního „alibi“ už v tom není. Pochvaly jsem uvedl slovy „zcela bez kontextu“. Pokud si promítneme dobový kontext, celé to vyznívá trochu jinak. Vladimír Čech se dosti nejapně strefuje do kolegů po tvůrčí stránce nesrovnatelně zajímavějších, když svého „režiséra“ pracujícího s neherci, experimentálně, dokumentačně („film pravda“) – rozuměj exponenta tzv. nové vlny – představuje jako bezskrupulózního, snobského a poněkud namyšleného, zkrátka moderního „intelektuála“ (téměř nadávka z Bekových úst), který je sice ne přímo prevítem, ale přece jen jakýmsi protielementem obou sympatických kriminalistů, kteří v této subtilní konfrontaci se sotva postřehnutelnou falší divákovi naznačují, na které straně (totiž v které Straně) má hledat ty správné chlapíky. Jestliže jsem podobné poměry v „alibi“ z r. 1959 vnímal jako osvěžující a „buržoazní přežitky“ jako roztomilé, v roce 1965 to vše naopak páchne zatuchlinou (zdůrazňuji – právě v této době právě taková postava režiséra, jak jsem ji popsal). Otřesnost Čechových kolaboračních snímků v době normalizace pak už nepřekvapí. V zanícení onoho „pohledu do vlastních řad“ Čechovi dokonce uniká takový detail, že by kriminalisté museli Konrádovi strašlivě spílat (ne-li ho pohnat před soud), jakmile v souvislosti s vraždou vyšlo najevo, že je skutečně zaměstnal fingovaným zmizením osoby. To se zde zcela přechází. Pro pořádek jsem si nemohl ideovou kritiku odpustit. Stále se však jedná přinejmenším o velmi slušný průměr. Ba dokonce právě to, co mám filmu za zlé, podává Čech takovým způsobem, že to dodává poslednímu dílu báječné trilogie zvláštní dobovou zajímavost. Malé bezvýznamné plus za závěrečnou „bandu dětských chuligánů vedenou dvěma dospělými příživníky“. Celkově má tato trilogie sice lehce, ale přece jen zřetelně sestupnou tendenci. Podotýkám, že posuzuji velmi přísně: všechny díly patří k tomu nejlepšímu a nejsympatičtějšímu, co z českých kriminálek znám. Přinejmenším pokud jde o přesvědčivost dialogů a výslechů, jakož i přesvědčivost a logiku jednání postav, dalece předčí např. nejeden díl oslavovaných Hříšných lidí města pražského. Pražákovu komentáři vděčím za postřehy sympaticky podezřelých detailů, které mi unikly; jejich zakomponováním by můj komentář vypadal asi trochu jinak, jenže nevím jak; Prážákův názor, že si Čech i s Högerem a Bekem střílí sami ze sebe, není vůbec od věci. () (méně) (více)

Deverant 

všechny recenze uživatele

Nestačil jsem se divit, kolik ironie, zamířené ne ani tak na dobové detektivky, jako na dobu jako takovou Alibi na vodě skrývá. Věty jako "Obléká jen západní zboží a posmívá se našim skvělým výrobkům.", stylizace do amerických detektivek (Tůma s Líbalem popíjejí Johnie Walkera, za oknem poblikává neon), komentáře doby z úst čachráře s valutami. Vrcholně výsměšný je pak závěr a hlášení příslušníka do vysílačky:"Skupina dětských chuligánů zautočila na náš vůz...Je vedena dvěma dospělými příživníky...". ()

Reklama

nash. 

všechny recenze uživatele

Není to tak dobré jako předchozí film, ale pořád je to nadprůměrná detektivka se spoustou podezřelých, spoustou zajímavých nápadů a také humorem. Ten tentokrát není tak zjevný, ale pod povrchem je přítomen až překvapivě často. Ať v obsahu nebo ve formě. A častěji než by se mohlo zdát si v nenápadné ironii utahuje dokonce i ze socíku a doby, ve které se odehrává. Höger s Bekem už jsou dokonale sehraní a jejich vzájermné špičkování je stejně zábavné jako jejich rozplétání složitého propletence vztahů a zdánlivě neprůstřelných alibi. Zatímco Krejča si drží styl až do závěrečné klonfrontace, Olřich Nový, po celý film výborný, se tím posledním přehnaným výstupem poněkud shodil. Nic to však nemění na tom, že z českých filmových krimi "sérií" patří 3x Alibi k těm nejlepším. ()

Chudobka 

všechny recenze uživatele

Na mě ten film vůbec nefungoval. Ani jako detektivka, ani jako film o filmu, ani atraktivní prostředí filmařů. Manekýnky už vůbec ne. Pár dobrých hlášek jsem sice zaznamenala, ale moc jsem se u nich nebavila. Možná mi vadila dvojice detektivů, protože ani pana Högera , ani pana Beka nemám zrovna v oblibě. Oldřich Nový mě nepřesvědčil, ta role mu podle mě nesedla. Zaujal mě jen pan Krejča. Přiznávám, že mě film nudil a nedokázala jsem udržet pozornost. Chtěla jsem vydržet až do konce a ten byl pro mě vysvobození. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Lepší tři hvězdičky, jde o nejslabší snímek celé trilogie s kriminalisty Tůmou a Líbalem. Především ho snižuje ta nesmyslná zápletka s natáčením filmu, která je sama o sobě nesmyslná a s dějem víceméně nemá co do činění. I použití nenastříhaného dokumentu televize ze schůzky filmových tvůrců je hodně diskutabilní. Samotný detektivní příběh už je přece jen o mnoho lepší, protože skutečně diváka vtáhne do toho, aby hádal, kdo je skutečným vrahem. No, dneska by už karty s nahatinkami nikoho nevzrušovaly a asi by moc nevydělávaly... ()

Galerie (5)

Zajímavosti (12)

  • Když se vyšetřovatelé pokouší najít zmizelý hausbót, vyrazí na člunu od zámku Orlík směrem na jih, tj. proti proudu Vltavy – lze to poznat např. podle Žďákovského mostu, který podplouvají a za chvíli je vidět v pozadí. Navíc každá další zátoka, do které nahlédnou, je dál k jihu než předchozí. Podle hradu Zvíkov vplují až do Vltavy, kde potkají protijedoucí policejní člun, přičemž stále jedou proti proudu Vltavy, ale v dalším záběru náhle připlouvají k hrázi, která se nachází od zámku Orlík na sever, tj. opačným směrem. (Jarek572)
  • Přibližně v 54. minutě, kdy je kapitán Tůma (Karel Höger) v holičství, se v jednotlivých záběrech mění množství pěny na jeho tvářích. (Pepy)

Reklama

Reklama