Režie:
Jack SmightScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Johnny MandelHrají:
Paul Newman, Lauren Bacall, Julie Harris, Arthur Hill, Janet Leigh, Pamela Tiffin, Robert Wagner, Robert Webber, Shelley Winters, Harold Gould, Roy Jenson (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Paul Newman v nezapomenutelné titulní roli kasovního trháku podle knihy Rosse MacDonalda Pohyblivý terč. První detektivka v Newmanově kariéře, čítající tehdy třiadvacet filmů, doslova vzkřísila tento žánr.Harper slídí a uniká nástráhám při odkrývání pravdy v propleteném případu únosu a vraždy. Chytrý scénář Williama Goldmana vás pobaví a provede světem "typicky zvláštních" kalifornských postav. Potkáte bohatou dámu (Lauren Bacall), ozbrojeného právníka (Arthur Hill), plážového gigola (Robert Wagner), zapadající filmovou hvězdu s náklonností k alkoholu (Shelley Winters), jazzovou závislačku (Julie Harris) i Harperovu odcizenou manželku (Janet Leigh). A k tomu všemu bezbožný řád z chrámu Mraků vedený Strotherem Martinem. Každý z nich může mít klíč k vraždě nebo kulku pro Harpera. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
Tenhle film mi připadal, jako by šlo o jeden z dílů seriálu Columbo. Jenomže mnohem, mnohem roztáhlejší, za Columba zaskočil šmrncovní Harper, který dal místo otřískaného starého Peugeota přednost svému otřískanému starému Porsche a tu a tam ukázal svoji manželku. No nic proti. Columbo nebyl špatný seriál a Harper ho navíc okořenil o občasné výlety do poněkud nižší společnosti, než měl Columbo ve zvyku. A přece jen působil taky akčnějším dojmem. Ale přesto,... tu šílenou roztáhlost, překombinovanost a vcelku i nudnost Paul Newman svým charizmatem a decentím vtipem přebít nedokázal. Jednou se to ale skouknout dá ()
"Zaplatit chlast alkoholikovi, abych získal informace, to je oběť." Harper mě bavil. Jako správný soukromý očko si dělá srandu z policajtů, přivolá zlobu Boha Slunce a občas dostane ránu pěstí, tyčí nebo náklaďákem. Vždycky však vstane, oklepe se, procedí mezi zuby suchou hlášku a jde vyrobit další mrtvolu. Prostě sympaťák, kterej se umí pohybovat ve světě, ve kterým jsou všichni zmetci nebo Miranda. U ní jsem si nebyl jistej, ale její hustej vlas, tanec na můstku a sebevražedný řízení auta ve mně vzbudili dojem, že je nevinná. A závěrečnej pokec s vrahem je dokonalej. Takhle přátelskou atmosféru nedokázal vytvořit ani jedinečnej vágus Colombo. ()
70% Slušná detektivka s jasně oddělenými charaktery postav. Slušela by jí kratší stopáž Proč vidět: 1) Ochutnáte karamelku Pamelu Tiffin, sladší než cukrová vata s medem dohromady 2) Soukromé vočko a floutek Paul Newman 3) Obohatí váš taneční repertoár, který zaručí, že se v současnosti na parketu stanete dlouho nezapomenutelným ()
Bezpochyby to není jedna z mistrovských rolí Paula Newmana, spíše taková bokovka z kriminálního prostředí... A právě Newman je ten, kdo tento snímek svým charismatem nenecháva ležet mezi béčkovskými krimi a vytahuje ho nad meze průměru. Ke konci se děj opravdu zbytečně natahuje,ale pořád se na to dá dívat. ()
Průměrná detektivka s tuctovou vraždou, jednou zapamatovatelnou akční scénou v temném vrakovišti, množstvím postav, komplikovanými vztahy a stylově cynickým Paulem Newmanem v postavě soukromého detektiva. On tedy zejména Newman pozvedává celý film na dobře koukatelný průměr, ale z 15ti filmů s Newmanem, které jsem doposud viděl, hodnotím Harpera jako jednoznačně nejslabší... Zatímco v nočních scénách (zvláště těch akčních) je atmosféra velmi zdařilá, zbytek filmu s nesmírně nataženým tempem hutnější atmosféru jaksi postrádal a celkový styl možná až příliš odváděl divákovu pozornost od ústřední zápletky. Většina děje na mě působila předvídatelným až zaměnitelným dojmem, ale samotný příběh mě přeci jenom překvapil alespoň závěrečném vyústěním po konečném odhalení pachatele. To nejlepší z amerického neo-noiru mělo teprve o pár let postupně přijít. 60% ()
Galerie (51)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (5)
- Song, na který Miranda (Pamela Tiffin) bláznivě tančí u bazénu, se jmenuje „Mexican breakfast“. Na konci scény u bazénů se u této písně určitým minimalistickým způsobem „zavrtí“ i Harper (Paul Newman). Scénu je možné dohledat i na YouTube pod názvem „Pamela Tiffin in HARPER“. Chytlavá melodie zazní ve filmu později ještě jednou, a to ve scéně v baru, kde na ní lidé rovněž s nemalým elánem křepčí. Píseň mají na svědomí jako autoři Johnny Mandel, Bill Holman, Billy Byers a Richard Hazard, a vznikla stějně jako film v roce 1966. (Posheidon)
- Vůz, který Harper (Paul Newman) používá, je Porsche 356 A Speedster, jeho cena je dnes závratná, cca 8 milionů Kč. (sator)
Reklama