poster

Othello (festivalový název)

  • USA

    Othello

  • USA

    The Tragedy of Othello: The Moor of Venice

  • Itálie

    Otello

  • Francie

    Othello

  • Slovensko

    Othello

    (festivalový název)
  • Austrálie

    Othello

  • Velká Británie

    Othello

Drama / Romantický

USA / Itálie / Francie / Maroko, 1952, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • bogu
    ****

    Wellesův Othello je ryzí vizuální báseň, i když bohužel dost fragmentovaná. Shakespearův text Welles osekal jen na to nejnutnější minimum (všechny Iagovy monology jsou pryč (!), z mnoha dialogů zbylo sotva pár vět) a poezii verše nahradil poezií obrazu. Bardův příběh o benátském mouřenínovi oděl do barokního hávu ostrých kontrastů jasu a temnoty, složitých kompozicí, vše prostupující symboliky (Iagova síť, později mříž, která se mu stane vězením, se nám připomíná neustále; poryvy žárlivosti tu zase evokují třepotající se vlajky, plachty, kroužící ptáci…); kontrasty tu stojí především na konfliktu ‘othellovských’ a ‘iagovských’ výjevů: rozlehlé prostory, monumentalitu, davové scény, slunce, symetrii a podhledy pozvolna vytlačují – spolu s tím, jak se Iago zmocňuje Othellovy vůle – sklepení, labyrinty, temnota, groteskní kompozice a nepřirozené úhly. Wellesova adaptace je jedna z velmi mála, jejichž vizuální poetika se vyrovná poetice Shakespearova textu. Naneštěstí, jak už jsem zmínil, je celý film kvůli problémům s natáčením značně fragmentovaný, většina scén má k hladkému, plynulému střihu dost daleko – nejspíš proto, že mezi natáčením dvou záběrů v téže scéně prý často uplynul celý rok – a celkový dojem navíc neustále kazí nepřesné postsynchrony. Co se hereckých výkonů týče, ani ty tu bohužel nikdy nedosahují výjimečnosti Wellesovy formální obrazotvornosti: Welles sám je sice se svou mohutnou hrudí a tichým, dunivým basem dostatečně impozantní, jak v příčetnosti tak v šílenství, a MacLiammoirův přihrblý, lasičkovitý Iago se splihlými vlasy a irským přízvukem vedle něj působí přiměřeně podle a neduživě, ale u ostatních (možná s výjimkou Emilie Fay Compton) se o kdovíjakém herectví bohužel nedá mluvit. Smutná, krásná a nedostupná Desdemona Suzanne Cloutier je tu očividně jen pro ozdobu a když ji Othello před benátksou delegací udeří, je skoro k nesnesení vidět, že nikdo z přítomných nehne ani brvou – Welles si mohl rovnou zbytek obsazení uplácat z hlíny, poznat by to nebylo. Ve výsledku je snadné mít pocit, že Welles měl větší důvěru v sebe a svoje umění, než v to Shakespearovo, a podle toho že také film vypadá. Je ovšem pravda, že Wellesova sebedůvěra není neopodstatněná a jeho Othello je svým způsobem klenot nejen v rámci shakespearovských adaptací, třebaže je to klenot poněkud kazový. // LEPŠÍ VERZE: Pozoruhodných filmových Othellů se od Wellesových dob mnoho neurodilo, skvělé je ovšem televizní zpracování divadelní inscenace Trevora Nunna s Iagem Iana McKellena (1989) – co do hereckých výkonů je to špička, na kterou Wellesova verze ani nedohlédne.(21.3.2009)

  • nascendi
    ****

    Pri zadaní mena Othello sa vyroluje množstvo pokusov o prevod tohto významného Shakespearovho diela na filmové plátno. Ale nebol to nik iný, ako enfant terrible Hollywoodu, Orson Welles, ktorý z divadelnej hry dokázal spraviť film. Nie inscenáciu divadelnej hry, ale plnokrvný film, v ktorom využil množstvo nástrojov, ktoré čiernobiely film poskytuje. Vzniklo dielo, na ktorom je síce poznať, že ani pri nakrúcaní tohto filmu sa Orson Welles nevyhol problémom s producentmi presvedčenými o tom, že kto platí, ten má aj najsprávnejší názor na to, ako má výsledné dielo vyzerať. Neprekvapuje ma, že film nezískal ohlas u divákov, ale očakával som, že si ho pozrie viac ako 135 užívateľov z tých sto tisícok, ktorí sa pasujú za fanúšikov filmu.(23.5.2018)

  • Ghoulman
    *****

    Na těžký průběh vzniku až neuvěřitelně skvělá adaptace Shakespearova dramatu, v níž občas drhnou nějaké drobnosti (spojené nejspíš právě s problémovým vznikem), ale jako celek se jedná o opravdu výborný film. Welles měl celkově ohromný talent na audiovizuální vyjádření nálady dvou z nejtemnějších Shakespearových dramat (v tomto ohledu předběhl například i Kozinceva s jeho Králem Learem - a to už je co říct). Pro ty, které film nadchnul podobně jako mě, doporučuji shlédnout i ranějšího Macbetha, který je snad ještě lepší.(4.1.2018)

  • EdaS
    *****

    Další z trestuhodně opomíjených Wellesových majstrštyků. Druhé zhlédnutí mi už nedovolí jít pod pět hvězd. Zkuste mrknout na Olivierova Othella, abyste viděli, co Wellesova adaptace rozhodně není - není to záznam divadla, ale film. Film s úchvatnou atmosférou, překrásnou vizuální stránkou a filmově tlumenými hereckými výkony. A že se natáčel s přestávkami tři roky s minimálním rozpočtem je opravdu neuvěřitelné.(6.7.2010)

  • Pohrobek
    *****

    Snad nejšílenější Wellesův projekt všech dob. Welles svého druhého Shakespeara (1948 - Macbeth) točil v Maroku po tři roky. Došly mu peníze - svůj honorář za Třetího muže použil na financování Othella, ale film zůstal nadlouho pouze fragmentem - jako tolik Wellesových počinů. V roce 1991 však Wellesova dcera Beatrice překvapivě nalezla negativy, které umožnily, aby byl film dán do celkem uspokojivého stavu. A za to jsem skutečně vděčný - i za rekonstruovaný soundtrack, který spolu s expresionistickou stínohrou i samotným Wellesovým ztělesněním Othella (proč by si Orson nemohl střihnout mouřenína?) dodává téhle Shakespearově adaptaci nezvykle dynamickou podobu.(23.7.2005)

  • - Snímek začal Orson Welles natáčet původně již v roce 1948, po prvních scénách pořízených v Benátkách ale došlo k zásadnímu nedorozumění a sporu s producentem, jehož záměrem nebylo zfilmovat původní Shakespearovu hru, ale stejnojmennou Verdiho operu. Producent nato stáhl svou finanční účast a Welles pokračoval v natáčení s vlastními prostředky několik dalších let. Mezitím došlo k přeobsazení role Desdemony. Tu měla původně hrát italská divadelní hvězda Lea Padovani, nakonec ji ztvárnila Suzanne Cloutier, manželka Petera Ustinova. (argenson)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace