poster

Ve službách papeže

  • USA

    The Agony and the Ecstasy

  • Itálie

    Il tormento e l'estasi

  • Slovensko

    V službách pápeža

Drama / Historický

USA / Itálie, 1965, 138 min

Režie:

Carol Reed

Předloha:

Irving Stone (kniha)

Scénář:

Philip Dunne

Kamera:

Leon Shamroy

Hudba:

Alex North
(další profese)
  • gabin(a)
    *****

    Konečně jsem to viděla! Možná je dobře, že až teď, kdy už mám za sebou návštěvu Sixtinské kaple. Ve všech možných publikacích, hlavně průvodcích, psali, že nikdy nebudete dostatečně připraveni na šok, jaký Vám kaple způsobí. Takže já jsem byla na šok připravená, a přesto přišel! Ty roky dřiny, které tam Michelangelo zanechal, ta energie, jeho víra, pokora před Bohem, která mu ovšem nebránila stát si za svým před náměstkem božím na Zemi, Michelangelův opravdu titánský duch, já to ani neumím popsat - to vás prostě totálně uzemní! Myslím, že film toto výborně vystihuje. Líbí se mi i naučný úvod do Michelangelova díla a nemám pocit, že se ve filmu nic neděje - vždyť sledujeme vznik určitě největšího uměleckého díla na světě! Charlton Heston Michelangela nehraje, on jím prostě je...Musím se podívat ještě minimálně jednou, tohle je po dlouhé době zase film, pro který mi pět hvězdiček nestačí. Doporučuji knížku Deník blázna Michelangela. Aktualizace: Tak jsem se znovu podívala, a ne jednou a na komentáři nic neměním, dodávám jen, že nejsilnější scénou je pro mě noční komorní scéna až intimní rozmluvy Michelangela s papežem v kapli na lešení pod stropem. Nádhera! Umělý historicky naprosto nepodložený ženský element pro mě naprosto zbytečný...(29.3.2012)

  • italka63
    *****

    Úplně perfektní. Drama dvou silných individualit, Michelangela Buonarrotiho s papežem. Víra a umění, inteligence, talent a tvrdohlavost. Skvělý, vyhublý Charlton Heston, tak jako pravý Michelangelo, který měl výzdoby kaple plné zuby. Pořád jsem hloubala, proč si nedal sakra to prkno pod stropem o dvě špricličky níže, aby u malování neležel jako idiot na zádech, ale mohl si kleknout s polštářkem pod kolena a úhel pohledu byl totožný. Inu, chlap... Každopádně zlí jazykové tvrdí, že Michelangelo maloval i ženy jako chlapy jen s tím rozdílem, že měly prsa navíc. Vážení, je to pravda. Když v Sixtinské kapli vzhížíte vzhůru do těch skoro 21 metrů, opravdu to tak je, mužatky to jsou. Ale ten celek s Bohem a stvořením Adama je tak fenomenální, že to zkrátka tvůrci odpustíte, neboť to byla jeho vize a náročné dílo jeho rukou, u kterého zdravotně zkolaboval tenhle geniální sochař a charakterní chlap. Papež, ten bojovný ochránce víry, tenhle měl mozek, cit a lásku, což se skoro o jiném papeži říci nedá. Zkrátka, tenhle film byl skvělý a Charltona Hestona a Rexe Harrisona lze jen pochválit, včetně režiséra Carola Ferda.(18.1.2018)

  • T2
    ***

    Rozpočet $10miliónovTržby USA $8,000,000Tržby Celosvetovo $-Charlton Heston v ďalšej veľkolepej úlohe, tento krát ako významní umelec Michelangelo. Na veľkú škodu je že film absolútne postráda akúkoľvek dynamiku deju, je dosť statický - nehybný, za celý čas sa vo filme neudeje nič čo by príbeh o významnom umelcovi niekam vynieslo a zanechalo tak nejaký silný pocit. Takto to ostáva len taká uvlečená mierne dokumentaristická prehliadka malieb a sôch, aj keď pekných. Jediný lepši moment má film len pri Michelangelovej inšpirácii oblakmi, kde si predstaví dotikajúceho Boha s Adamom. /60%/(14.3.2009)

  • elle
    *****

    Film, který patří mezi ty, které čím víckrát vidím, tím více se mi líbí. Film disponuje opravdu úžasnými herci v hlavních rolích, ale velmi šťastně jsou obydlené i menší postavy. Papež Julius II nebyl pravděpodobně příliš dobrý duchovní vůdce a jeho odkaz patří spíš k těm stránkám historie papežství, které značně oslabují duchovní autoritu tohoto úřadu, ale jako válečník, dobyvatel a milovník umění byl velmi zručný a prospěšný. Pro Michellangela byl dokonalým partnerem. Provokujícím, zneklidňujícím tyranem. Rex Harrison ale propůjčuje svému Juliovi II (kromě zalepenosti, dětinskosti, umanutosti, ješitnosti) chmurně laskavý humor, životní nadhled a nostalgii (zvlášť v nádherné závěrečné pasáži filmu). Michelangelo je jaký Michelangelo umělecky byl - téměř nadlidsky nadaný a navíc zde disponuje tak značnou dávkou charismatu (charisma propůjčené Hestonem se téměř dá vážit a prodávat na kila), nicméně jeho sebestřednost a téměř naprostá nepoužitelnost kdekoliv jinde v životě, ho činí sama sobě nebezpečným. Lekce, kterou si oba titáni udělují je však překvapivě přívětivá a příznivá a připomíná tu chvíli, kdy lidé objevili, že úderem dvou kamenů lze ...někdy....vykřesat oheň. Obě pyšné osobnosti vycházejí ze svého souboje se svou vlastní lekcí pokory a víry, která je možná ještě větším zázrakem než strop Sixtinské kaple (a že se mi nějak líbí!!!!) Příběh je ozdoben velmi velmi dobrým scénářem, který si vystačí s nemnoha postavami, s nemnoha lokacemi, s nemnoha složitostmi v ději. Vše, co a kdo se ve filmu objeví má svou funkci a objasňuje motivaci hlavních dvou postav.(3.8.2007)

  • LEGACY
    ****

    Vynikající film. Na Nový rok jedu poprvé do Říma a předem mohu říct, že co mě na Itálii nejvíce zajímá je renesance a jsou to také géniové té doby, v popředí figurujíc samozřejmě Leonardo, Boticcelo nebo právě Michelangelo. I právě proto v letadle nebudu myslet tak moc na koloseum nebo Fontánu Trevi, ale budu snít o tom jak poprvé vzhlédnu hlavu a uvidím jeden z divů světa, na kterém se jeden sochař neochotně málem umořil k smrti. Umění je velice obskurní jev v mých očích a subjektivně nerozumím lidem, co galerie ze svých itenerářů vynechávají, protože v každé fresce, v každé olejomalbě je za komponován kus umělcova génia a každá nese příběh, proto je dobré zajít se podívat na dary těchto géniů, ať už se v Oslu podívat do Vigellandova parku, nebo do Florenské Ufizzi, či Louvru, člověk by měl být schopen tuhle velikost ocenit a sklonit se za uměním, které hraničí s dokonalostí.(15.12.2019)

  • - Filmaři nedostali povolení točit v Sixtinské kapli, a tak museli vytvořit repliku ve studiu v Římě. (liquido26)

  • - ANACHRONISMUS: Na východní zdi Sixtínské kaple vidíme dvě fresky namalované v 70. letech 16. století Matteem de Lecce a Arrigem Paludanem. Vzhledem k tomu, že film se odehrává v letech 1508 - 1512, tyto fresky v té době na zdi být nemohly. (liquido26)

  • - Vlhká sádra, která kape ze stropu do Michelangelovy pusy, byl ve skutečnosti čokoládový puding. (liquido26)