poster

Ve službách papeže

  • anglický

    The Agony and the Ecstasy

  • Itálie

    Il tormento e l'estasi

    (Itálie)
  • slovenský

    V službách pápeža

Drama / Historický

USA / Itálie, 1965, 138 min

Režie:

Carol Reed

Scénář:

Philip Dunne

Kamera:

Leon Shamroy

Hudba:

Alex North

Scénografie:

John DeCuir
(další profese)
  • gabin(a)
    *****

    Konečně jsem to viděla! Možná je dobře, že až teď, kdy už mám za sebou návštěvu Sixtinské kaple. Ve všech možných publikacích, hlavně průvodcích, psali, že nikdy nebudete dostatečně připraveni na šok, jaký Vám kaple způsobí. Takže já jsem byla na šok připravená, a přesto přišel! Ty roky dřiny, které tam Michelangelo zanechal, ta energie, jeho víra, pokora před Bohem, která mu ovšem nebránila stát si za svým před náměstkem božím na Zemi, Michelangelův opravdu titánský duch, já to ani neumím popsat - to vás prostě totálně uzemní! Myslím, že film toto výborně vystihuje. Líbí se mi i naučný úvod do Michelangelova díla a nemám pocit, že se ve filmu nic neděje - vždyť sledujeme vznik určitě největšího uměleckého díla na světě! Charlton Heston Michelangela nehraje, on jím prostě je...Musím se podívat ještě minimálně jednou, tohle je po dlouhé době zase film, pro který mi pět hvězdiček nestačí. Doporučuji knížku Deník blázna Michelangela. Aktualizace: Tak jsem se znovu podívala, a ne jednou a na komentáři nic neměním, dodávám jen, že nejsilnější scénou je pro mě noční komorní scéna až intimní rozmluvy Michelangela s papežem v kapli na lešení pod stropem. Nádhera! Umělý historicky naprosto nepodložený ženský element pro mě naprosto zbytečný...(29.3.2012)

  • kinderman
    *****

    Filmová adaptace části rozsáhlého životopisného románu Agónie a extáze od Irvinga Stonea se soustřeďuje na střet dvou silmých osobností renesanční Itálie: všestranného umělce Michelangela (Ch.Heston) a vojáckého papeže Julia II. (R.Harrison). Otázky umělecké svobody, chápání Božího charakteru a nalézání vzájemného respektu, to vše povyšuje snímek C.Reeda nad běžnou produkci historického žánru.(28.1.2007)

  • classic
    *****

    RENESANCIA(znovuzrodenie),MICHELANGELO Buonarroti(1475-1564) bol taliansky WORKOHOLIK,Práca je pre neho číra povinnosť,ktorá spočíva v tom:práca do úmoru,do vyčerpania,pokiaľ nebude DIELO FINISHED... Socha Dávida mu trvala od roku 1501-04,ktorá je z mramoru,a tak tu využíva svoje nadanie,t.j SOCHÁRSTVO,čo onedlho ho čaká JOB života,zákazka,ktorá mu preverí ako je na tom s nervami,t.j preorientuje sa na MALIARA na príkaz PÁPEŽA JÚLIUSA II,„Bojovný pápež“ dostáva za úlohu,aby namaľoval strop známej Sixtínskej kaplnky... Toľko sa zoznámenie so stručnou históriou... MICHELANGELO a PÁPEŽ boli obidvaja extrémne tvrdohlaví muži,ktorí si tzv.liezli po krku,každý z nich vyžadoval dokonalosť,o ktorú sa snažil prvý menovaný.CHARLTON HESTON JE Michelangelom celým telom a dušou,som ohromený,čo tento človek dokáže urobiť pre rolu,ktorá potrebuje silnú osobnosť,BEN-HUR je jasne dokázateľný,že Charlton je velikán.NASADENIE,ktoré ma udivuje.REX HARRISON ako pápež je tiež excelentný,neustále si dokazujú,že nepoznajú medze.Také výborné herecké výkony,ktoré nie sú nominované na OSCAR. CARROL REED je režisér,od ktorého som videl OLIVERA,či TRETIEHO MUŽA,ale tento je taký zaujímavý,že tie dva na to nestačili... K tomuto snímku som sa dostal náhodou,keď som klikal na kameramana LEONA SHAMROYA,ktorý ma presvedčil,že žezlo mu zákonite patrí,skvelá pôsobivá cinematography,hudba ALEXA NORTHA je umeleckým zadosťučinením pre ucho,kostýmy,výprava a zvuk-CLASSIC. Som nadšený,budem si pamätať obidvoch hercov,ale aj MICHELANGELA a Júliusa 2.(12.8.2014)

  • elle
    *****

    Film, který patří mezi ty, které čím víckrát vidím, tím více se mi líbí. Film disponuje opravdu úžasnými herci v hlavních rolích, ale velmi šťastně jsou obydlené i menší postavy. Papež Julius II nebyl pravděpodobně příliš dobrý duchovní vůdce a jeho odkaz patří spíš k těm stránkám historie papežství, které značně oslabují duchovní autoritu tohoto úřadu, ale jako válečník, dobyvatel a milovník umění byl velmi zručný a prospěšný. Pro Michellangela byl dokonalým partnerem. Provokujícím, zneklidňujícím tyranem. Rex Harrison ale propůjčuje svému Juliovi II (kromě zalepenosti, dětinskosti, umanutosti, ješitnosti) chmurně laskavý humor, životní nadhled a nostalgii (zvlášť v nádherné závěrečné pasáži filmu). Michelangelo je jaký Michelangelo umělecky byl - téměř nadlidsky nadaný a navíc zde disponuje tak značnou dávkou charismatu (charisma propůjčené Hestonem se téměř dá vážit a prodávat na kila), nicméně jeho sebestřednost a téměř naprostá nepoužitelnost kdekoliv jinde v životě, ho činí sama sobě nebezpečným. Lekce, kterou si oba titáni udělují je však překvapivě přívětivá a příznivá a připomíná tu chvíli, kdy lidé objevili, že úderem dvou kamenů lze ...někdy....vykřesat oheň. Obě pyšné osobnosti vycházejí ze svého souboje se svou vlastní lekcí pokory a víry, která je možná ještě větším zázrakem než strop Sixtinské kaple (a že se mi nějak líbí!!!!) Příběh je ozdoben velmi velmi dobrým scénářem, který si vystačí s nemnoha postavami, s nemnoha lokacemi, s nemnoha složitostmi v ději. Vše, co a kdo se ve filmu objeví má svou funkci a objasňuje motivaci hlavních dvou postav.(3.8.2007)

  • misterz
    ****

    Tento historický film ma neočaril iba pútavo podaným súbojom vôle dvoch individualít na pozadí historických udalostí talianskej renesancie začiatku 16. st., ale aj svojou bohatou obsažnosťou čo sa týka Michelangelovho života. Z tohto pohľadu sa mi páčil hlavne dokumentárny úvod, ktorý ma pekne previedol hlavnými dielami a udalosťami umelcovho života a zároveň aj navnadil na samotný filmový príbeh, ktorý v tomto trende ďalej pokračoval. Samozrejme nemôžem zabudnúť ani na výbornú výpravu a charizmatického Ch. Hestona, aj keď na druhú stranu poznám filmy kde sa mi pozdával o trošku viac. Všetko však dorovnáva Rex Harrison, ktorý sa tu ako bojový pápež Július II. predviedol v plnej paráde. 85/100(26.3.2016)

  • - Charlton Heston si do nosu nechal dát ocelovou tyčku, aby jeho nos vypadal jako Michelangelův zlomený. (liquido26)

  • - Rex Harrison během natáčení nevycházel s Charltonem Hestonem. O 12 let později během natáčení filmu Crossed Swords se mu úplně vyhýbal. (liquido26)

  • - Kardinál Giovanni de Medici (ve snímku ho hrál Adolfo Celi) nastoupil na papežský stolec po smrti Julia II. jako Lev X. (liquido26)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace