poster

Teď se nedívej

  • anglický

    Don't Look Now

  • italský

    A Venezia... un dicembre rosso shocking

  • slovenský

    Teraz sa nepozeraj

Mysteriózní / Thriller / Horor / Psychologický

Velká Británie / Itálie, 1973, 110 min

Režie:

Nicolas Roeg

Předloha:

Daphne Du Maurier (povídka)

Hudba:

Pino Donaggio

Střih:

Graeme Clifford
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • corpsy
    ****

    Skvelý psychologický horor, plný symboliky a náznakov, začína strhujúcou, dokonalo zrežírovanou a veľmi citovou scénou rodinného nešťastia. Je to snímok komorne, ale pútavo vyrozprávaný s mimoriadnym pohľadom na detail, ale zamrzí, že sa vo filme už neobjaví žiadna scéna, intenzitou a emóciami podobná tej úvodnej.(28.2.2011)

  • forsythia
    ***

    V sedmdesátých letech jsem se narodila a už asi chápu, proč mám takové sklony k depresím. V Benátkách jsem nikdy nebyla a díky tomuhle filmu se tam ani nijak zvlášť netoužím podívat. Kdo ví, jestli bych se nějakou divnou časoprostorovou dírou nepropadla do té sedmdesátkové ponuré atmosféry. Pár skvělých okamžiků na začátku a na konci filmu a to mezi tím mě až tak nevzalo. Asi jsem pořád čekala, že ten film bude ještě divnější, než byl.(5.10.2013)

  • tron
    ****

    Jeden z najvydarenejších hororov 70-tych rokov a to už je čo povedať, pretože sa vtedy urobili veci ako Votrelec, Čeľuste, Vyháňač diabla, Halloween, Prichádza Satan!, Carrie, TCHM, Úsvit mŕtvych, Amityville, Zombi 2, Hory majú, oči, Invázia lupičov tiel, Stepfordské paničky, Kosatka zabijak alebo Osvietenie. No a práve v tomto bombovom období si Nicolas Roeg povedal, že je správny čas na filmovú adaptáciu poviedky Daphne Du Maurier (podľa ktorej inej poviedky Hitchcock začiatkom 60. rokov nakrútil Vtákov). A tak sa aj stalo. V taliansko-britskej koprodukcii vyslal Roeg do fascinujúcich Benátok manželov Baxterovcov (Donald Sutherland a Julie Christie), aby sa tu spamätali z tragickej smrti svojho jediného dieťaťa. Začína sa to husto, veľmi husto to pokračuje a končí sa to megahusto. Do toho brutálne pochmúrna výprava Benátok, ktoré v tomto filme pôsobia dojmom, že ich nafilmoval niekto, kto dostal špeciálne príplatky za to, aby po tomto filme nedostal nikto, nikto, opakujem NIKTO chuť niekedy v živote do nich ísť. K tomu dve čudácke sestry, záhadná postavička v červenom a ešte i na dnešné pomery neuveriteľná, intenzívna a otvorená erotická scéna, o ktorej sa dodnes špekuluje, že bola reálna. Skvelá kamera, skvelá hudba, skvelá výprava, skvelí herci a drastické ukončenie. To proste MUSÍTE vidieť.(14.6.2018)

  • SOLOM.
    ***

    Literární předlohu uznávané autorky Daphne Du Maurier jsem nikdy nečetl, stejně jako tomu je v případě jejího dalšího díla Ptáci. Nicméně na filmové zpracování jsem byl hodně zvědavý, když kvůli ničemu jinému, tak kvůli té tolik vyhlašované erotické scéně, která srazila tehdejší cenzuru i spoustu diváků doslova na kolena. To však samozřejmě nebyl jediný důvod, protože filmy s mysteriózním příběhem mám docela rád a jak je o mě známo, stejně jako to, že mám starší kousky raději než ty novodobé. V tomto případě jsem však dost na vážkách a během sledování se ve mně mísila spousta různorodých pocitů. Osobně totiž Don't Look Now nepovažuji zas až za takovou pecku, jak mnozí na internetu rádi označují. To samé platí i s označením horor, o kterém se dá taky dost spekulovat. Mysteriózní drama/thriller je v tomto případě mnohem trefnější. Po psychologické stránce tomu nemám moc co vytknout, protože se zde skutečně dobře podařilo ztvárnit onu nešťastnou událost, která poznamenala obě hlavní postavy a diváci lépe pochopí, proč jsou v takovém rozpoložení, v jakém se nacházejí po celou dobu trvání samotného příběhu. Jenže právě ona délka je jedním ze záporů, které mé senzory zaznamenali. Celková stopáž totiž měla být rozhodně o něco kratší. Dá se zde narazit na několik zbytečných a poněkud slabších pasáží, bez kterých bych se klidně obešel. Ty navíc uškodily i vytvořené atmosféře, která když už začala gradovat, tak zase přišel útlum a tak pořád dokola (viz nehoda v kostele a následné tlachání o ničem). Závěr byl samozřejmě rovněž docela povedený, jenže ono odhalení v kanalizaci a následný osud hlavního hrdiny, měl být natočený rozhodně mnohem lépe. Nešlo si nevšimnout opravdu slabých triků nejen co se říznutí, ale i stříkající krve týče. Tady jsem zaznamenal další menší zklamání. Co se hereckých výkonů týče, tak jak Donald Sutherland tak i Julie Christie odvedli opravdu dobrou práci, kterou okořenili jejich tolik opěvovanou erotickou scénou. Ta byla rozhodně zajímavá a na tehdejší dobu i odvážná, stejně jako práce režiséra a střihu, kteří jí museli kvůli cenzuře proložit scénami příprav na společenskou akci, aby se z toho ti ocasi neposrali a oni jí nemuseli vystřihnout úplně. No a v neposlední řadě bych chtěl pochválit i hudební doprovod, který byl rovněž lahodným balzámem pro mé sluchové ústrojí. 60%(12.5.2018)

  • Anderton
    ****

    Donald Sutherland na vrchole svojich hereckých síl sa upísal trileru, ktorý brutálne prepadol. Zovretá atmosféra Benátok najväčšie plus filmu spolu so Sutherlandovým sústredeným výkonom. Na Exorcistu a Polanského horory to ale bohužial myšlienkovo nemá. Pred týmto filmom som bohužiaľ videl Antichrista, ktorý vychádza z podobnej premisi a dostal sa v mojej topke poriadne vysoko, takže Dont look now musím ohodnotiť iba priemerne. VIDENÉ ZNOVA: Sledovanie umiestnenia červenej farby v záberoch bolo natoľko zábavné a zmysluplné, že musím zvýšiť hodnotenie. Manželský pár prenasleduje v myšlienkach smrť ich dieťaťa a benátsky vrah je symbolom ich utrpenia. Nadprirodzený prvok filmu je rovnako účinným prostriedkom k precíteniu filmu.(18.5.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace