Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Uznávaný filosof Xanthos (V. Preiss) zakoupil na přání své krásné ženy Kasandry (L. Šafránková) na trhu otroka. Jenže namísto mladého krasavce jí přivedl staršího a nevzhledného muže – Ezopa (L. Mrkvička). Pro svou pohotovou inteligenci a vtip se Ezop záhy stal ozdobou domu filosofova. Samotnému pánovi je ale trnem v oku a ještě větší nenávist vzbuzuje v očích paní domu. To se však nakonec změní… (Česká televize)

(více)

Recenze (8)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Každý pejsek je na svém dvorku lvem...." Ladislav Mrkvička v jedné z nemnoha hlavních rolí dokazuje, že uměl být opravdovým "hereckým lvem". Byť na malém prostoru televizní inscenace. Tahle hříčka o filosofujícím otroku Ezopovi napěchovaná spoustou moudré filosofie je vskutku nadčasová. V 90. letech, kdy inscenace vznikla, mohl její divák v onom dilematu nastíněné Ezopem, zda jít cestou svobody či cestou otroctví, vidět hlavně připomínku doby nesvobody v socialistickém Československu. Dnes by člověka mohla oslovit třeba myšlenka, že "rozhodnout jinak než rozhodl by tucet jiných, to si může dovolit jen ten, kdo nemá strach, kdo je skutečně velký a kdo je doopravdy svobodný." Kéž by takovýchto skutečně svobodných lidí bylo u nás víc než těch, kdo si myslí, že pravda k ničemu není, protože "ta všechno jenom zamotá…" ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Hříčka z časů otroka a pozdějšího bajkáře Ezopa o jeho životě, cestě z otroctví na svobodu, o tom, jací jsou ti, na jejichž rozhodnutích závisejí lidské životy. Vynikající dialogy a skvělé herecké výkony Ladislava Mrkvičky coby Ezopa, Viktora Preisse jako poněkud zdegenerovaného filosofa Xanta, za nějž vlastně myslí jeho žena a Libuše Šafránkové v roli této ženy patří k tomu nejlepšímu, co bylo v rámci televizních inscenací u nás vytvořeno. "Kdybys lidu vysvětlil, že vojsko krále Kroise k nám vstoupí vlastně v zájmu nás všech." - "A to je pravda?" - "Pravda, k čemu pravda, ta všechno jenom zamotá." ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Řecko bájné, mýtické i skutečné je velkým lákadlem pro literáty i filmaře. Tam, kde mají vlastní pláže, moře, působivá skaliska a olivové háje to s vytvořením autentické atmosféry mají snadné, u nás na Barrandově se pro vytvoření téhož mají co ohánět. Zrovna u královského života otroka nejde o vyvolání pocitu slaného větru na tvářích, ale povedlo se vlastně i to (zejména pach tržnice byl hutný). Ezop laškovně ironickým způsobem manipuluje pomocí svých krátkých glos a jedné delší promluvy (na bajky nedojde) vědomím a rozhodnutími lidí kolem sebe. Když se řekne Samos a filosof, vytane každému automaticky Pythagoras se svým trojúhelníkem a jeskyní, Xanthos byl, jak vědí čeští diváci, degenerát, za kterého myslela žena a bez jeho slavného otroka by po něm neštěkl ani pes, jakkoliv ho ten černý pes, objevivší se i v jiných filmech té doby, upřímně miloval. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama