Režie:
Tom TykwerKamera:
Frank GriebeHrají:
Ben Whishaw, Alan Rickman, Rachel Hurd-Wood, Dustin Hoffman, Karoline Herfurth, David Calder, Simon Chandler, Sian Thomas, Jessica Schwarz, Corinna Harfouch (více)Obsahy(1)
Jean-Baptiste Grenouille (B. Whishaw) narozen v roce 1738 v Paříži byl obdařen velmi zvláštním darem. Jako nikdo dokázal díky svému dokonalému čichu rozpoznávat i ty nejjemnější tóny všech vůní a pachů, zcela neznámé obyčejným lidem. Nikoho neměl a ze sirotčince putoval na těžkou práci do koželužny. Čím byl starší, tím víc rozšiřoval spektrum svých známých vůní a byl váben vším, co se linulo z centra Paříže. Nečekal, že tu nejopojnější a nejúžasnější vůni pocítí z krásné mladé dívky, kterou však zcela smyslů zbavený nešťastně zabije. Tato událost v něm vyvolá touhu umět zachytit všechny pachy světa a jejich krásu uchovat tak, aniž by kdy vyprchala. Díky svým schopnostem udělá dojem na starého parfuméristu za zenitem Baldiniho (D. Hoffman) a ten jej zasvětí do tajů svého umění. Uchovat vůni něčeho, co pro obyčejného člověka žádnou vůni nemá, jako skla, mědi, či kočky, však Baldini nesvede, a tak od svého mistra Jean-Baptiste odchází do města Grasse, proslulého města parfumérů, aby uskutečnil svůj děsivý sen – vytvořit dokonalou vůni, tak dokonalou, že by se nebál zopakovat svůj hrůzný čin. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 254)
Navození voňavosti byla věc, u které mě nejvíc zajímalo, jak si s ní režisér poradí. Knižní předlohu jsem nečetla, takže tohle a dobré ohlasy byly to jediné, co mě na film mohlo nalákat. A musím říct, že ta vůně se moc povedla... Instinktivně jsem se několikrát snažila spolu s hrdiny cítit to, co, zdálo se, cítí oni, chtěla jsem si přičichnout k té květinové zahradě, kterou evokoval Jeanův "dobrý" parfém. Vizuální krása zde dostává oproti jiným filmů naprosto nový rozměr, který sice nemůže slézt z plátna (chtělo by to vymyslet nové, pachové, kino, když může existovat IMAX... ;-)), ale intuitivně divákovi vleze pod kůži a někde v podvědomí je cítit. Tenhle film není dokonalý, stejně, jako nebyl dokonalý ten finální parfém (resp. byl, alejen z omezeného úhlul pohledu), ale stejně jako on může být pro někoho výborný. Příběh sám o sobě vlastně není vůbec zvláštní, jenže o ten tady vůbec nejde, to, co ho dělá výjimečným je výše zmíněné zpracování a herecké výkony. Některé scény byly dovedeny téměř k dokonalosti (jeden příklad za všechny - Baldini, jeho první setkání s Jeanem a míchání parfému Amour), ale jako celku k dokonalosti kus chybí. Přesto je to dílo, které stojí za shlédnutí, alespoň pro ty vizuální orgie (teď nemyslím skutečné orgie na konci) a pro to, že něco tak "velkého" se v Evropě moc často netočí. ()
Film, kde i závěrečné titulky mají svou specifickou vůni. Vůni jak omamně sladkou, tak i zoufale trpkou. Parfém je mistrovským a hlavně komplexním dílem, ve kterém mě Tykwer šokoval svou precizností a hlavně syrovostí. Málokdy se poštěstí, že by se mi trefil do vkusu tak drsně podaný film, ale tady se povedla o to příjemnější výjimka. Není těžké kouzlu filmu propadnout, s tak fascinujícím střihem a dokonalým hudebním doprovodem odolá málokdo. Klíčovým plusem je také hlavní postava, která je i přes svou zvrácenost zvláštním způsobem uvěřitelná a vzbuzující až provinilé sympatie. ()
Vôňa bola obrazom a zvukom sprostredkovaná asi maximálne ako je filmové médium na svoje prirodzené limity schopné (i keď "pachové" kiná z 50. rokov min. storočia by boli pre tento film asi najideálnejšou voľbou). Škoda, že logika príbehu si na veľa miestach zobrala dovolenku (napr. scenárom, resp. knižnou predlohou predpísaná neschopnosť vypátrať identitu vraha je neprehliadnuteľná a svojím spôsobom naivná) ()
Na tenhle film jsem se docela tesil, protoze jsem cekal pekne zpracovany radeni vraha a ono tu nakonec o ty vrazdy v podstate neslo. Sice nich tu je 14, ale pro hlavniho hrdinu to nebyly vrazdy, navic jim ani neni venovanej kdovijak velkej prostor a celej film se porad soustredi na vune. Navic Tykwer skvele pracuje s audiovizualni strankou, takze uz uz a ty vune skutecne citite. Teda az na tu zaverecnou, ucinky mela velice zajimave, ale at sem se snazil sebevic, proste sem si to nedokazal predstavit. Krom toho mi nepride, ze by mrtvoly tak uzasne vonely. Sice by filmu nejaka kratsi stopaz prospela, ale na druhou stranu jsem se vubec nenudil, Tykwer skvele buduje atmosferu, cemuz mu taky pomahaj skvely kulisy, kde je vse spinavy a smradlavy, misty drsnejsi sceny a skvela hudba. Herci taky nehrajou nejhur, Ben Whishaw je docela talent, i kdyz to neni moc fesak a pak me potesil Alan Rickman, o kterym jsem nevedel, ze zde hraje. Ale o herce tu ani tolik nejde, vse se zameruje na vuni. Misty mozna az moc a chtelo by to nejake rozptyleni a smrt hlavniho hrdiny je takova dost nelogicka. I kdyz mam k filmu par vytek, jedna se o skvelej a originalni thriller. ()
Nemám slov. Vím, že Tom Tykwer je talent, ale žádný z jeho snímků mě ještě takhle neodrovnal a taky jsem vůbec nečekal, že na mě nějaký tak silně zapůsobí už na začátku roku 2007. Původně jsem si myslel, že mě budou rušit třeba vypravěčské monology, ale nekonec se ukázalo, že jen umně zapadnou jako kolečko do stroje režisérova záměru. Vizuální lahůdka, úžasná jízda (kterou ale musí režisér na chvíli zvolnit, jinak by se to nedalo vydržet :-), nečekané emoční a herecké orgie a ty opravdové taky. A divákovi nezbude, než s otevřenou pusou zírat na plátno, i když by chtěl několikrát svou hlavu odvrátit. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (49)
- Film byl natočen podle známého bestselleru "Parfém" od německého spisovatele Patricka Süskinda. (FFilipCZ)
- Levanduľové pole muselo byť v postprodukcii "doladené", pretože v priebehu natáčania neboli kvety v plnom rozkvete. (Greenpeacak)
- Producent a scenárista Bernd Eichinger chtěl film natočit dlouhé roky, ale autor románu Patrick Süskind odmítal prodat práva. Svolil k tomu až v roce 2001 za 10 milionů eur. (don corleone)
Reklama