poster

Kdo je tady ředitel?

  • Dánsko

    Direktøren for det hele

  • Itálie

    Il grande capo

  • Francie

    Le direktør

  • Německo

    The Boss of It All

  • Slovensko

    Kto je tu riaditeľ?

Komedie

Dánsko / Švédsko / Island / Itálie / Francie / Německo, 2006, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • slunicko2
    **

    Intelektuálská hříčka s velmi osobitým humorem, která se nebude líbit každému. 1) Zvláštní film. Když si odmyslím podivnou až surrealistickou atmosféru, řízlou stejně podivným humorem, o němž netuším, jestli je dánský, skandinávský nebo trierovský (když už si to režisér i sám napsal) a nepřihlédnu k formalistickým hříčkám s kamerou, pak nevím, co mi vlastně zbyde._____ 2) Abych našel cestu ven z tohoto trierovského světa za zrcadlem (nebo snad za kopírkou), pomohu si při hodnocení základními otázkami. Chci tento film vidět znovu? Nechci. Bavil jsem se? Moc ne, i když některé okamžiky (ječící pracovnice u kopírky, nerudný Islanďan, schůzka na kolotoči nebo objímání se) jsou pozoruhodné a není jich málo._____ 3) Teď možná promluvím jako kulturní barbar, ale celý film mi připomínal zfilmovanou rozhlasovou hru, kdy režisér - amatér neví a netuší, co dělat s kamerou, a tak si zkouší různé pohledy a úhly. Vím, že to tak není, ale pocit televizní inscenace mám hluboko v sobě._____ 4) Celkově mě tato intelektuálská hříčka příliš neoslovila. Tím nijak nesnižuji její osobitost a svéráznost.(14.2.2009)

  • lennyd
    ***

    Aby si majitel malé ajtý firmičky zachoval před svými zaměstnanci tvář při předkládání nepříjemných rozhodnutí, vymyslel si imaginárního šéfa, jehož jménem tato rozhodnotí prezentuje. Nyní ale potřebuje firmu prodat, a u toho by "ředitel" měl být přítomen, tak si najme divadelního herce, aby na nějaký čas ředitele hrál... Larsi von Trierovi nelze upřít jedna vlastnost - originalita a nápady, kam svět filmu posunout dál - a to nikoliv za cenu vizuálních orgií za milióny dolarů, ale zajímavými scénáři a ruční kamerou. Bohužel, některé takovéto filmy z důvodu absence jakékoliv jiné akce, než žvanění, chvilkama i nudí - to je případ i tohoto filmu. Jakkoliv je Kdo je tady ředitel originální a námět bombastický, po hodině koukání, jak "zástupný" ředitel stále a pořád řeší s přitroublými zaměstnanci to samé, a stále se nic neděje, tak by jeden pomalu i usnul...(27.11.2009)

  • sta
    *****

    není to tak jasnejch 5* jako u Dogville, Manderlay či Tanci v temnotách, ale Trierovy hrátky s filmovým médiem, navíc podpořený fakt skvělým scénářem, nemůžu ocenit jinak než plnym počtem..byť to popírá snad veškerý filmový pravidla, oči prakticky neodtrhnete z plátna..až mi začíná připadat, že jde o totální degradaci filmu (jako takového), neboť trier dokazuje, že už je zcela jedno, jak je co natočeno, divák to stejně nějak pochopí..no, je to kontroverzní počin(26.2.2007)

  • Othello
    *

    Nevydržel jsem to doukoukat. Dogma mi přijde jako patrně nejhorší možný způsob jak natočit komedii. V reálu to vypadalo tak, že jsem věděl, že právě proběhl vtip, ale neprobudil ve mě jen náznak smíchu. Celé je to totiž úplně mrtvé a nijaké. Je možné, že svou roli hrály ne úplně dobré titulky. Herecký ansábl je i přes zdější obdiv podle mě strašlivě unylý a neumí vtip podat. Jakkoli mám Triera rád, tak jeho nej-dogma filmy nemůžu. Tento se u mě zařadil po boku Idiotů. I tu mě forma tak znechutila, že jsem se nebyl schopný dostat k obsahu. Asi se k tomu ještě vrátím, ale teď to víc než na jednu hvězdu za nápad a úvodní dobrý vtip s prologem režiséra, kterého vidíme v okením odrazu.(17.5.2010)

  • Bluntman
    *****

    Ř) Trier pokračuje v tradici načaté Pěti překážkami, když znesnadňuje přijetí díla skrze romantickou představu tvůrce jakožto autera, který se otiskuje do výsledného díla, za něž je plně zodpovědný. E) Po obrazoboreckýh filmech první trilogie, kterou nemá moc v lásce pro formální (vypravěčskou a stylistickou) dokonalost, opětovně vytrhává z fikce diváka svými vstupy či tzv. "lookeys". Je to promyšlenější než u Tance v temnotách, v němž máme (domnělou) možnost volby, či Dogville/Manderlay, u nichž podléháme hlasu vypravěče, který se ukáže jako nespolehlivý až v závěru. D) Kdo je tady ředitel? je komedie o tom, jak se dělají tyhle slapstickovél a záměnové komedie, ale je dělána záměrně tak, jak by se dělat neměly. Tomu napomáhá program Automavision, který spočítá délku záběru, úhel kamery a zvuk a nastříhá políčka za sebe, přičemž je to nesledovatelné a divák je nucen přistoupit na hru a bavit se nepovedeností díla. Slapstick zde není v cartoonish scénách, ale právě v užité technice Automavision. I) Fikční svět a komika z něj vyplývající je založen(a) na dualitě, dvěma stranám téže mince - homosexualita vs. svatba, Dáni vs. Islanďani (představování "jejich" režisérem Fridrikem Thórem Fridrikssonem), vznešenost vs. nízkost (podnikatel a vedoucí firmy na kolotoči ad.). T) Trierovi se daří, aby divák u jeho filmu nebyl pasive recipient (pasivní příjmatel, přitakatel), ale aby byl active percipient (aktivní vnímatel). Neodpustí si svou úlitbu na Tarkovského (hrdinové sledují v kině Zrcadlo) a na Dryera (ironický úvod ala Království). E) Film by fungoval dobře jako komedie, scény jsou skvěle napsané a vypointované a s velice dobrým načasováním, ale po porušení všech myslitelných a nemyslitelných formálních pravidel Trier narušuje pravidla žánru a ukazuje, že komedie a drama jsou dvě stránky jedné mince - jenom škoda, že katastrofu chytne za pačesy až v závěru. (rozšiřovat se o uchopení ženských postav v jeho filmu je, myslím, zbytečné, je zde jedna plačka a dvě dominantní ženské postavy, které se v závěru vyjeví jako ty mimo.) L) Přestože je Kdo je tady ředitel? vydávána za takovou malo legrační komedii, která není vážná, jedná se o kritiku kapitalismu, v němž každý má nějakou roli či se přetváří. Na to přistupuje i sám tvůrce, který své vymyšlené VON ve jméně vyměnil za UFON.(11.5.2007)

  • - V dánské verzi filmu bylo ukryto množství vizuálních prvků. Tyto vizuální prvky, zvané „Lookey“, byly součástí jakési soutěže, jejíž úkolem bylo všechny najít. Vítěz získal cenu a mohl si zahrát v dalším filmu Larse von Triera. (HellFire)

  • - Dánská herečka Iben Hjejle, která se ve filmu objevila v milostné scéně na kancelářském stole, může být českým divákům známa také z reklamy na Českou spořitelnu. (FMJ)

  • - Ve scéně, kdy zaměstnanci obědvají a Kristoffersonem (Jens Albinus) začne mluvit o řediteli velkého ředitele, pozice Ravna (Peter Gantzler) se různě mění. (T081)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace