poster

Světla v soumraku

  • Finsko

    Laitakaupungin valot

  • Německo

    Lichter der Vorstadt

  • Francie

    Les lumières du faubourg

  • Slovensko

    Svetlá v súmraku

Drama / Krimi

Finsko / Německo / Francie, 2006, 78 min

Režie:

Aki Kaurismäki

Scénář:

Aki Kaurismäki

Kamera:

Timo Salminen

Hrají:

Janne Hyytiäinen, Maria Järvenhelmi, Maria Heiskanen, Ilkka Koivula, Sergej Doudko, Andrei Gennadiev, Arturas Pozdniakovas, Matti Onnismaa, Sulevi Peltola, Antti Reini, Neka Haapanen, Santtu Karvonen, Sesa Lehto, Jukka Rautiainen, Jukka Salmi, Heikki Heimo, Erkki Lahti, Pihla Penttinen, Helena Vierikko, Jari Elsilä, Vesa Häkli, Jouni Kosenius, Marko Helmi, Janne Ajanti, Tommi Korpela, Clas-Ove Bruun, Joonas Tapola, Nauri Nykänen, Panu Vauhkonen, Jukka Ropponen, Jukka Uhlgrén, Katri Korander, Mika Tuokkola, Jarmo Haapanen, Bobby Nieminen, Roger Nieminen, Mitja Tuurala, Teemu Väisänen, Svante Korkiakoski, Roy Rosenblad, Silu Seppälä, Pertti Sveholm, Juhani Niemelä, Juha Springare, Tommi Hytti, Pasi Kokkoniemi, Mika Roiha, Kati Outinen, Anna-Maria Klintrup, Jarmo Hemilä, Matti Oinonen, Arto Reinikainen, Pertti Wilska, Kari Lehto, Lassi Halme, Risto Jeronen, Esa Nenonen, Ismo Ahola, Arto Korkeakoski, Jarkko Käpynen, Ari Levomäki, Kari Lindström, Mika Lindström, Heikki Metsämäki, Tapio von Müller, Sami Ruuskanen, Markku Tirronen, Panu Tuomikko, Pertti Lahtinen, Aarre Karén, Ari Härkönen, Juri Inno, Alpo Seppälä, Marco Taskinen, Mika Tuuhea, Marja Packalén, Kari Pulkkinen, Maj-Lis Doktar, Outi Mäkelä, Päivi Paldan, Risto Haimelin, Tuulikki Moilanen, Peter von Bagh, Jussi Arhinmäki, Carl-Erik Calamnius, Janeck Bachmann, Mika Frilander, Helvi Hatavara, Matti Heino, Tomi Heino, Reima Heiskanen, Erkki Hiltunen, Tauno Holmström, Matti Hyvönen, Meeri Kiukas, Toivo Koivisto, Aarno Kuussalo, Liisa Lehikoinen, Alpo Nousuniemi, Keijo Nyrhinen, Sinikka Usvamaa, Pentti Viljakainen, Raimo Virrantuomi, Konsta Väänänen, Gustaf Schildt, Niina Alijoki, Willmar Andersson, Ritva von Bagh, Maria Candia, Matti Castreu, Pentti Eskelinen, Teemu-Veikko Eskelinen, Swati Goyal, Merri Haanpää, Suvi Hanni, Eira Heinämies, Janne Hietanen, Henna Himanen, Hanne Huhtala, Juice Huhtala, Sami Hyrynkangas, Olavi Ikonen, Karoliina Jokinen, Orvokki Jokinen, Aino-Maria Jolkkonen, Hanna Jurtti, Pertti Kainulainen, Atte Kallio, Elina Kallio, Susanna Kauppi, Reijo Kiiramo, Svante Knuus, Juha Koistinen, Seppo Koivula, Hanna Konttinen, Kaisa Kukkola, Antti-Matti Kupiainen, Venla Kuuluvainen, Saara Kähönen, Antti Laitila, Rami Laitinen, Pekka Lappalainen, Juuso Leivonen, Kiira Leppik, Kimmo Lindeman, Jukka Lång, Tero Manu, Markku Martinmäki, Linda Melen, Ilona Merikanto, Olli Miettinen, Hannu Mikkonen, Rino Morgenstern, Viveka Morgenstern, Lasse Männistö, Eeva Niemi, Jouni Niemi, Harri Oxnäs, Matti Pai, Reeta Pankka, Hannu Partanen, Marjo Pekkanen, Antti Peltomäki, Kimmo Piekkola, Ilkka Pitkänen, Esa Puolakka, Harri Pärnänen, Jarkko Pärssinen, Paula Rahtu, Martti Raita, Kati Raivonen, Kalle Rantala, Hannu Rantalainen, Eliisa Reenpää, Jukka Repo, Elina Riihivaara, Olli Rinne, Anna Rombach, Sampsa Rönkkönen, Aki Rytkönen, Timo Rytkönen, Marika Räty, Tuula Saastamoinen, Vesa Saksanen, Sandra Salminen, Kimmo Salonen, Pentti Seppänen, Kimi Siitari, Liisa Sipponen, Timo Snellman, Veera Snellman, Mina Solonen, Markku Suarez, Juha Suokas, Kaisu Tervonen, Sari Tervonen, Aleksi Tilli, Matti Toivio, Henna Tolvanen, Pekka Tuhkanen, Hannu Turtiainen, Ilkka Tyynelä, Oili Tähkäpää, Sari Uutinen, Anssi Valkonen, Lassi Vierikko, Anssi Virtanen, Jukka Willandt, Anna Yli-Penttilä

Producenti:

Aki Kaurismäki

Střih:

Aki Kaurismäki

Scénografie:

Markku Pätilä

Masky:

Nadja Delcos

Kostýmy:

Outi Harjupatana
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    *

    Ke komorním sociálně laděným melodramatům Aki Kaurismäkiho jsem vstřícný a pár z nich jsem nadělil 4*. V případě Světel v soumraku svou tvůrčí metodu a styl nezměnil, ale dotáhl do extrému jeden ze svých typických tvůrčích rysů, tzn. zájem o outsidery nejrůznějšího ražení. Světová kinematografie je plná nýmandů, zoufalců a ztroskotanců, kteří jsou ale obvykle vybaveni nějakými sympatickými rysy, takže jim fandíte minimálně proto, že je vám těch nešťastníků líto. Koistinen zdaleka není tím největším outsiderem, na jakého v dnešní kinematografii můžete narazit, takový Max Horowitz z filmu Mary a Max od Adama Elliota je na tom nesrovnatelně hůř, ať už jde o jeho osamělost nebo celkově bezútěšnou existenci, a přece je vám ta postava nepoměrně bližší a držíte jí palce. U Světel soumraku je problém, že hlavní hrdina je jednoduše sebestředný blb. Byl jím kdykoli v minulosti, je jím dnes a už po několika minutách je vám jasné, že jím zůstane i kdykoliv ve vzdálené budoucnosti. A za všechny své kotrmelce, neschopnost komunikace a sebereflexe si může jen on sám. To je potom ovšem pocit ztotožnění s takovou postavou záležitost pro masochisty. Pokud vašeho hrdinu mlátí a vy pomstychtivě říkáte "Vražte mu ještě jednu a konečně ho doražte, ať už to má za sebou", není něco v pořádku. Celé by se to ještě dalo brát jako rozbor určitého lidského typu, kdyby dějový vývoj odpovídal logice postav. Celé je to vlastně režijní konstrukt, protože nebylo nutné posílat Koistinena do vězení a nebylo nutné ho zbavit dalšího zaměstnání. Prostě to tak režisér potřeboval a nechtělo se mu vymýšlet zápletku, která by vývoj nasměřovala dál. Celkový dojem: 25 %.(22.11.2010)

  • Mairiel
    ***

    Film, který jsem fakticky viděla dvakrát, ale ve své paměti ho mám sotva jednou. V dobré víře jsem si jej vybrala na filmovce v programu a až po několika minutách mi došlo, že jsem si jej před pár měsíci pouštěla doma. Nepamatovala jsem si z něj (kromě vzhledu hlavní postavy) zhola nic, asi to dělá to nijaké herectví, že jsou Světla v soumraku pro mne tak neuchopitelná.(1.8.2011)

  • Bluntman
    **

    Vysvětlete někdo Kaurismakimu, že se život neskládá z žánrově provařených formulek a vypravěčských banalit, že až groteskní stylizace postav funguje u filmových tvůrců, kterým nejde výhradně o zprostředkování reality (Jarmusch, Lynch) a že diegetická hudba hraná z podřadných přístrojů je neposlouchatelná a obrazové metafory v podobě dlouhých táhlých chodeb nefunkční a ohrané. Těžko se můžu zajímat o hlavního hrdinu s neustále psím pohledem a snílkovskou odevzdaností, pokud jsou jemu a ostatním postavám vkládány do úst věty ze scénáristických pouček pro začínající autory a že se obtížně vychutnává promyšlená kompozice obrazu a výjimečný cit pro barevné ladění, když v záběru trčí mikrofon. Mísení tragiky s humornými pasážemi nezabírá, protože pointy jednotlivých scén jsou odhadnutelné až ostudně dopředu a že literárnost Světel v soumraku je pro filmové médium nepatřičná. Ale Kati Oukinen potěšila.(12.2.2007)

  • -Ravee-
    **

    Tak první setkání s klasikem mé oblíbené země nedopadlo zrovna ideálně.. Dopadlo vlastně velmi velmi rozpačitě.. Minimalistický styl a statické herectví mě tu zrovna nenadchly, neboť příběh, který Kaurismäki napsal, po emocích vyjádřených hereckými prostředky přímo žadoní.. Celou dobu jsem se snažil ve scénách najít cosi navíc, nějaký skrytý smysl či poselství celého filmu, nicméně mi to zůstalo skryté, a tak jsem se i přes krátkou stopáž začal nudit.. Na druhou stranu musím vyzdvihnout všudypřítomnou depresi, utrpení osamělosti a chlad, které z filmu sálají na míle daleko.. Obrazová kompozice také velmi slušná.. I tak mi ale "Světla v soumraku" nesedly a další seznámení s Kaurismäkim odkládám na neurčito..(19.4.2010)

  • Foma
    *****

    Řekl bych, že tenhle film je hlavně o lásce a naději. Hlavní hrdina se totiž nikdy nevzdává, pro lásku (i když iluzorní) jde klidně do basy, zastane se psa, i když dostane za to pár facek, prostě neuhybá ve svých postojích, když je považuje za správný. Možná se zamiloval špatně a přehlíží opravdovou lásku svýho života, ale jeho chování má integritu a aspoň ve mně probudil dost sympatií. Taky se mi moc líbila postava jeho přehlížený kamarádky a snad skutečný lásky, která se též nikdy nevzdávala a možná se nakonec dočkala. Je třeba brát v úvahu severskou, hlavně tedy finskou mentalitu, která může vyznívat pro nás pochmurně, depresivně, ale to je její přirozená tvář, která ve skutečnosti tak depresivní není, je prostě ovlivněná dlouhou zimou, hlubokými lesy, rozlehlými jezery atd.. Stačí si poslechnout Sibeliovo Finnlandii. Kaurismäki je hodně ovlivněnej filmy Jasudžira Ozu, japonskýho génia, kterej točil filmy o obyčejných příbězích obyčejných lidí, a je to v jeho filmech znát, v tom dobrým.(3.4.2007)

  • - Finsko zamýšlelo nominovat film na Oscara, režisér Kaurismaki však účast z protestu vůči americké politice na Blízkém východě odmítl. (Hans.)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace