Režie:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
David JulyanHrají:
Christian Bale, Hugh Jackman, Michael Caine, Piper Perabo, Rebecca Hall, Scarlett Johansson, David Bowie, Andy Serkis, Daniel Davis, Christopher Neame (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Existuje tajemství, kvůli kterému byste zabíjeli? V tomto napínavém a vzrušujícím thrilleru od režiséra Christophera Nolana uvidíte Hugh Jackmana a Christiana Balea v rolích dvou soupeřících kouzelníků, jejichž snaha předčít jeden druhého se změní ve smrtelnou past. Scarlett Johansson jako půvabná asistentka se stane figurkou i hráčem v jejich soupeření. Skvěle obsazené vedlejší role v čele s Michaelem Cainem a Davidem Bowiem. Geniální příběh a úžasný zážitek. Přichází Dokonalý trik, pozorně se dívejte. (Magic Box)
(více)Videa (3)
Recenze (2 141)
Jak už to většinou u filmových adaptací knih bývá, nedosahuje ani tato na knižní předlohu Christophera Priesta Nežádoucí efekt. V kostce je příběh jakoby stejný, ve své podstatě jsou ale vztahy obou hlavních protagonistů od začátku zásadně jiné. Pro neznalce knihy dokonalý film se skvěle vybranými herci. Pro ty, kteří chodí více do hloubky, je kniha nezbytností a jednou z nejlepších knih, co vůbec znám. ()
|| Scenár: Jonathan Nolan, Christopher Nolan / Based on The Prestige by Christopher Priest | Hudba: David Julyan | Produkcia: Christopher Nolan, Aaron Ryder, Emma Thomas | Distribúcia: Touchstone Pictures (USA), Warner Bros. Pictures (International) | Štúdio: Touchstone Pictures, Warner Bros. Pictures, Syncopy Films | Rozpočet: 40 miliónov $ | Tržby: 109,676,311 $ || ()
Téměř dokonalý film. Musím dát čtyry hvězdičky, ačkoliv sám nevím proč. Film mě celou dobu bavil, byl bravůrně ztvárněný, měl skvělou zápletku a zajímavé rozuzlení. Přesto jsem nebyl nadšen a nebyl schopen dát plný počet. Film je velice zálůdný, diváka staví do pozice soudce, který za každou cenu musí stát na jedné straně. Výběr zdánlivě jednoduchý. Dva kouzelníci, dva styly, dvě povahy, ovšem děj si s náma pohrává tak neuvěřitelným způsobem, že názory a obliba se přelévá z jedné strany na druhou. To mě na tomto snímku neuvěřitelně bavilo. Když už přišla ta chvíle a já nabyl dojmu, že jsem rozpoznal toho "dobrého" a on pravděpodobně bude klaďasem, přišel zvrat, který mé přesvědčení roztrhal na kousky a otočil. Tohle se opakovalo nejméně čtyřikrát, což je na dvouhodinový film naprostá šílenost (úžasná šílenost). Závěr, který byl absolutně dokonalým (trikem), do toho nepočítám, ačkoliv tenhle závěrečný twist mě rozsekal nejvíce. 80% 19.01. 2010 ()
(1001) "Are you watching closely?" Posedlost. Šílenství. Opravdové osudové ženy. Je zajímavé sledovat, jak jsou na první pohled každá jiná - blondýnka a zrzka, jiné role a jinak načrtnuté životní dráhy, čím blíž se ale film posunuje spirálou k tragédii, tím více se sobě začínají přibližovat, osudem, povahou i rysy v obličeji najednou tvoří jedinou bytost. Jejich muži jsou na tom podobně. Místo popisu jejich proměny bych ale chtěla mluvit o proměně, která se za osm let odehrála ve mně jako divákovi. V době premiéry jsem vášnivě milovala Christiana Balea (díky výkonům, které prováděl ve svých raných filmech, jmenovitě třeba Equilibrium, Swing Kids, Americké psycho, Mechanik) a proto u mě nad Hughem Jackmanem vyhrával na celé čáře. Potom, jak se čas posunul a Christiánova kariéra šla dál čím dál podivnějším směrem (Temný rytíř povstal, Veřejní nepřátelé, Fighter, čtvrtý Terminátor), se mi jeho herecký styl něčím znechutil (hlavně ten Fighter byla poslední kapka) a teď zpětně zjišťuju, že když se nyní podívám na Dokonalý trik, moje sympatie se úplně samovolně přesunuly na stranu Hugha Jackmana. A tím nemluvím o výběru mezi jejich postavami, Velkým Dantonem a Profesorem, protože oba se do svých rolí fyzicky hodí perfektně, ale o preferenci hereckého přístupu nebo nějaké tvůrčí aury nebo jak bych to řekla. Protože ve výsledku, když srovnám jejich pohledy, tak u Christiána vidím býčí, tupé oči, kdežto u Hugha lze najít jakousi jiskru. Bratři Nolanové jsou zejména konstruktéři a toto je poslední film v jejich kariéře, kde je pro mě jejich komplikovaný výtvor ještě snesitelný, a dokonce ho snáším s radostí. Bohužel postupem času získali dojem, že si mohou dovolit cokoliv, a já jako divák už si z jejich projektů nemám co vzít. Nicméně to tady ještě neplatí. Zbožňuji prohlášení: "Abrakadabra." ♥♥♥ ()
Galerie (74)
Zajímavosti (57)
- Nikola Tesla (David Bowie) skutečně pobýval v americkém městě Colorado Springs v letech 1899-1900, přesně jako ve filmu. (ricky4)
- David Julyan vedie diváka ku kúzlu "Skutočný Prenesený muž" tak, že vrství jednotlivé akordy sláčikov a pridáva tlmené dunenie, ktoré má odkázať na Teslovo laboratórium. (Biopler)
- David Julyan prehlásil, že pre snímku využil elektroniku, aby dosiahol efektu, ktorý by mu neumožnil orchester. V scénach z Colorado Springs je počuť ako podmaz "Shepardovu stupnicu". Jedná a o zvukový ekvivalent k optickej ilúzii, lebo sa javí, že neustále stúpa. (Biopler)
Stejně jako zkušený kouzelník, také Nolan ví, že divák chce být klamán, což z Dokonalého triku dělá vzorový film o tom, proč sledujeme filmy. Film, který vás přechytračí, ale ještě jej za to budete mít rádi a budete jej chtít vidět znovu (a znovu a znovu…). Z narativního hlediska jde o jednu z největších diváckých slastí, jakou hollywoodský film ještě dokáže nabídnout, aniž by přestal být uživatelsky přístupný. Dokonalý je Nolanův trik také v tom smyslu, že k jeho plnému pochopení, zřejmě zahrnujícímu tvorbu složitých diagramů (pro začátek doporučuji analýzu funkce zvuku v Umění filmu), se hodí mít pár vysokoškolských titulů, ale nadšený a spokojený bude po vyložení všech karet i divák zcela nepřipravený, vyžadující „pouze“ inteligentní zábavu. Dva střídající se vypravěči, kteří jsou si vědomi existence toho, ke komu vyprávějí, nás v průběhu celého filmu paralelně staví před hotový trik a zároveň provádějí jeho dekonstrukci. Odhalují nám dost na to, abychom toužili vědět víc, ale zároveň nikdy ne tolik, abychom před nimi měli náskok a dokázali jejich trik prokouknout. Každý z těchto vypravěčů svému posluchači/čtenáři/divákovi z odlišného důvodu něco podstatného zatajuje, takže známe buď výsledek, ale nikoliv průběh akce, nebo opačně. Podsunutí informace, která je nepravdivá nebo neúplná, vytváří napětí a vzbuzuje naši touhu dozvědět se, jak to bylo doopravdy. Nolan je však dost mazaný filmař, aby nám celou pravdu až do konce neodhalil, protože v zásadě sice jde o „čistou vědu,“ ne ovšem zbavenou veškeré magie (znal Borden Teslův vynález dřív než Angier? A hlavně – použil jej?). Příběhy vyprávěné nespolehlivými vypravěči, občas zapuštěné do jiných příběhů, návraty do různě vzdálené minulosti, dvojníci… bez toho, aby byly jednotlivé časové roviny odlišené například barevností obrazu (jako v Mementu), díky čemuž do sebe ovšem jednotlivé části zapadají s větší elegancí. Přesto jde o film maximálně srozumitelný, v němž díky určitým rekvizitám, postavám (nebo tomu, jak dané postavy vypadají) či voice-overu (upozorňujícímu nás, že sledujeme subjektivní převyprávění skutečnosti) není tak těžké se zorientovat, který si od prvních minut připravuje podloží pro své klíčové zvraty navracejícími se motivy duality („Ale kde je jeho bratříček?“), konfliktu mezi iluzí a skutečností a nestabilní identity a jehož fabule v mnohém reflektuje to, oč se nejen v tomto konkrétním snímku, ale napříč celou svou filmografií snaží sám Nolan – být lepší než konkurenti, vymyslet něco nového, s čím si budou ostatní lámat hlavu, posunout úroveň triku (resp. triků) zase o kus dál. Ani opakovaná sledování, během kterých si uvědomíte, jak zručně Nolan využívá stylistických nuancí (přeostřování, způsob rámování určitých figur) a jak elegantně každý detail zapadá do celku (svůj narativní význam zde má i odpověď na otravné „Do You love me?“) a jak věrně struktura filmu kopíruje úvodní přednášku Michaela Cainea o třech fázích kouzelnického triku, vám neumožní tenhle intelektuálně stimulující duel dvou kouzelníků, kteří se umění oddali natolik, že jsou pro něj ochotni žít i umírat, prokouknout skrz naskrz. 90% Zajímavé komentáře: betelgeuse, Nick Tow, mm13, July, tomo41, Vindemiatrix () (méně) (více)