Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 087)
Zima a sníh přejí mrazivé atmosféře, odříznuté město na doslovném konci světa nabízí nějaké to překvapení, ale když přijde na samotné noční tvory, procento zajímavosti začne povážlivě klesat. Upíři nejsou upíři, ale smečka hladových zombíků, klišé se zničehonic vynervovanými přeživšími leze na nervy a i nekompromisní krvavost začne časem skoro otravovat. Slabou třetí hvězdu tak pro městečko Barrow zachraňuje sympatická ústřední dvojice a překvapivě podaný stylový závěr. 50% ()
Upíři měli dobrý nápad, jak si obstarat potravu v ideálních podmínkách - na Aljašce v období bez slunce, v městečku odříznutém od světa a co nebylo odříznuto, odřízli oni sami. A David Slade měl zase dobrý nápad, že o tom natočil film a tak jsme se po dost dlouhé době dočkali výborného hororu s bezvadnou amosférou, se zatraceně rychlými a krvežíznivými zabijáky, s překrásnou leteckou scénou a nebýt zbytečně zkaženého závěru, dala bych ráda 5*. ()
Paradoxně nejvíc se mi líbily části, kde ještě svítilo slunce. Jelikož Slade umí a na ty barvy s krvavě zapadajícím sluncem bych se vydržel koukat dlouho. Josh Hartnett je dobrej, ale ty upíři jsou takový divný. Vetšinu obyvatel jen ultrarychle stáhnou pod domy, nebo tak a není vidět žádná bitka (čestnou výjimkou budiž drsné a pomalé vyvražední jedné rodiny přímo u nich doma). Ovšem scéna braná z nadhledu (GTA 2 pohled) když kamera projíždí městečko a obyvatelé marně zápolí s upíry je dokonalá a David Slade v ní potvrdil režisérskou nápaditost. Prostředek filmu je dost ukecaný a ve finále asi 20 upírů prostě zmizí neznámo kam (beru to tak že pochcípali na slunce). Vůdce upírů a jeho rádobymoudré kecy mi opravdu pily krev. Zato poslední záběr filmu je jedna velká poetika. ()
Bylo to desátého ledna, zrovna v době, kdy se většina lidí začíná pomalu smiřovat s tím, kolik novoročních předsevzetí už porušili, a venku foukal sakramentský vítr od severovýchodu. Než se setmělo, napadlo patnáct centimetrů a od té doby pořád dál hustě a vytrvale sněžilo... Tak začíná fenomenální Kingova upírská povídka Na dobrou noc. A proč ji cituji? Plně totiž vystihuje atmosféru, kterou 30 dní dlouhá noc oplývá. V prvních několika záběrech. Slade ji natočil dosti syrově a atmosféricky. Navíc je to "sawovské" lacinosti, co se týče zobrazovaného násilí, prosté a o to více působivé. Kouká se na to dobře a celý úvod až do ovládnutí města (resp. scény z ptačího pohledu - až uvidíte pochopíte) je naprosto dokonalý. Ovšem poté již tvůrci nedokáží vzdorovat neduhům, které plynou z tuctové předlohy, která dokázala zaujmout snad jen netradiční kresbou. Jsou to především dějová faux-pas, přílišná zkratkovitost, nekonzistenčnost rozkouskovaného vyprávění a kašlání na psychický dopad situace na jednotlivé charaktery. Čím více se stopáž blíží konci, tím více to padá na žebříčku kvality. V mezích ucházejícího filmu to drží pouze Josh Harnett a Sladova snaha okrášlit to tu tam nějakou šťavnatou scénou. Celkově jde o nesporně solidní počin, který dosti těží z toho, že pobodný snímek tu delší dobu scházel. Jakkoli "Třicítka" vypadá k světu, a je svým způsobem sympatická, tak stigmatu jednoduchosti a tuctové průměrnosti komiksové předlohy prostě přes veškerou snahu nemá šanci utéci... ()
Na městečko Barrow se blíží Bouře století spolu s Prokletím Salemu. Aneb takto nějak by to vypadalo, kdyby tato dvě díla mistra hororu Stephena Kinga spolu měla literární poměr, a z jejich spojení by vznikl potomek:) Někdejší idol dívčích srdcí a absolvent Fakulty je šerifem zapadlého městečka kdesi na Aljašce. Nutno říct, že Josh na tomto postu obstál velmi věrohodně. Jeho "sacrifice" je vskutku odvážné, ačkoliv on sám se z něho dlouho radovat nebude. 30 dní dlouhá noc upoutá především slušným vizuálem i obsazením. Již několikrát mě Ben Foster přesvědčil, že vyšinuté a nevyrovnané charaktery mu sedí. Jistou dobu jsem ho měla zapamatovaného jako dobrotivého Angela z X-Menů, avšak s téměř každou další rolí mě jen utvrzuje v tom, že kladné a klidné postavy nejsou jeho nejsilnější stránkou:) Film mě lehce zklamal snad jen v celkovém pojetí. Myslela jsem, že mrazivé prostředí ve spojení s nekonečnou nocí je ideální "hostinou" pro pomalu budované napětí, nastupující děs a houstnoucí atmosféru. Jenže příběh je pojat přesně obráceně. Je akční, dynamický a krvavý. Pro samotné upíry mě napadlo přízvisko "Zompíři.":) Jako něco mezi zombie a upírem. Agresivní, rychlí a nenažraní. Nejvíce mě zamrzelo, že postava Bena Fostera nepobyla na scéně příliš dlouho a navíc jsme se nedozvěděli ani, co byl zač, stejně jako nebyl objasněn původ upírů. Proč vlastně přišli a odkud třeba. ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
![30 dní dlouhá noc - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/114/166114622_5e0b0d.jpg)
Zajímavosti (22)
- Náklady na výrobu byly zhruba 30 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Josh Hartnett (Eben Oleson) nevyužíval služeb kaskadéra a Melissa George (Stella Oleson) většinou sama řídila, když to scénář vyžadoval. (Tereza666)
- Upíri vo filme hovoria úplne jedinečným a originálnym jazykom. Ten bol vytvorený pre film za pomoci profesora lingvistiky z novozélandskej univerzity. (FromHell)
Reklama