Režie:
Sam MendesScénář:
Justin HaytheKamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kate Winslet, Leonardo DiCaprio, Kathy Bates, Michael Shannon, Kathryn Hahn, David Harbour, Dylan Baker, Richard Easton, Zoe Kazan, Jay O. Sanders, Max Baker (více)Obsahy(2)
Drama Nouzový východ se velmi podobá Mendesově oscarové Americké kráse. I tady vidíme, jak nefunkční je ta nejobecnější představa o naplnění Amerického snu, tedy poklidný rodinný život v domku na předměstí. Nicméně trpká zkušenost, kterou prožili Frank a April Wheelerovi, příběhu Americké krásy o pár desítek let předchází. Mladí manželé Frank a Abby sice také žijí nevzrušivým životem americké střední třídy jako jejich sousedé, ale sami cítí, že do tohoto prostředí nepatří. April neláká kariéra ochránkyně domácího krbu a vychovatelky vlastních dětí. Chtěla by se stát herečkou, proto se snaží Franka přemluvit k přestěhování do Paříže, neboť ve městě políbeném múzami pro sebe tuší uplatnění. Ani Frankovi se monotónní kariéra kancelářské krysy nezamlouvá, jenže místo snění o Paříži se oddává alkoholu a vnadné kolegyni. Jak se hroutí jejich společné plány a touhy, upadá i jejich vztah, jenž dospěje až do bodu mrazu. Jedinou cestu zpátky na vrchol představuje radikální řešení, ovšem k tomu by potřebovali najít sílu oba. Bez splnění téhle základní podmínky skončí jejich snažení záhubou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 148)
Strhující partnerské drama o tom, zda to zazdít či nezazdít, o dvou lidech a jejich snaze vymanit se ze stereotypu, do kterého ani jeden nechtěl zaplout - ale chtějí z něj oba ve skutečnosti vyplout, jsou ochotni vzdát se toho ’prázdného bezduševna’? Nebylo by hezké zařídit si život dle svých původních snů a představ? Film o dvou lidech a jejich společném (ne)štěstí, který se dotýká i mých velkých obav do budoucna. A ještě jedna věc - ač byl výtečný jak Leo, tak Kate, nejvíc na mě zapůsobil blázen Michael Shannon! Ten charakter, i jak skvěle to zahrál. ()
[imdb: 7.7/10] | me: Chladivá dráma o nenaplnených životných predstavách posilnená výbornou emocionálnou hudbou. Každodenná rutina mladomanželov v podaní Kate a Lea so snahou o akúsi zmenu v skvelých hereckých výkonoch pojednáva o skutočných problémoch nenaplnených osudov a istom spôsobe potenciálnych zmien bez akýchkoľvek snáh o prifarbovanie skutočnosti. Vykresľuje vnútorný boj s realitou, ktorá nezodpovedá ani len v troške vysnívanému životu. Herecké výkony ako Lea tak aj Kate sú vynikajúce a veľmi autenticky vykresľujú zmeny pováh, nálad a nechcenú pretvárku o radosti z každodenného života. Samotný dej nestráca na intenzite a už ak je takmer nemožné, aby došlo k ďalším chladným zvratom tak prichádza ďalšia facka, ktorá akoby posúvala hranice nevľúdnosti o krok ďalej. Po vzhliadnutí filmu som sa ešte deň necítil dobre (v dobrom slova zmysle). Film zanecháva chladné pocity, priam deprimuje ... Málokedy vo mne film nezanechal takéto rozpačité pocity. ()
"Nemůžeme dál předstírat, že tohle je život, který jsme chtěli." Ach ti mladí Wheelerovi. Oni jsou tak krásní, ale pořád na sebe křičí, zahýbají si a jedna nejmenovaná fabrika musí frčet na tři směny, aby ukojila jejich touhu po nikotinu. Asi bych při tomto snímku bez větších obtíží usnul, ale při neustále se opakujících hádkách se hladina zvuku zvedala tak vysoko, že jsem k tomu nedostal příležitost. Vždyť ani já nemám život takový, jaký jsem si vysnil, ale řvu kvůli tomu na někoho? Neřvu, protože to nic nevyřeší, i když by to možná nakonec někdo zfilmoval. ()
Uznávám formu, herce i pojetí průzračně čisté prázdnoty, ale to je tak všechno. Emocionálně mě zasáhly pouze dvě scény (obě se sousedovic trefným bláznem), místy potěšilo Mendesovo obrazové mistrovství, ale jinak jsem se nudil jako blázen, protože většinu zvratů jde odtušit s předstihem, a to i bez toho, aby měl člověk od Mendese cokoliv nakoukáno. Nebýt perfektních herců a slibných slovních přestřelek (hádka na dálnici je dokonalá), asi bych taky hledal východ. A ani by nemusel být nouzový. 6/10 ()
Obrovské zklamání. Šla jsem do kina na druhou Americkou krásu a odcházela jsem z nezáživného dlouhého povídání o vztahu dvou lidí. Na Samu Mendesovi se tu víc než kde jinde podepsalo, že se před Americkou krásou vyskytoval v divadelním prostředí. Možná je to jen moje chybá domněnka, ale přijde mi, že v Nouzovém východu nedokázal využívat nedivadelních technik na dokreslení atmosféry jako je počasí, více lokalit nebo silnější vizuální stylizace. Rozhodně tu netoužím udělat z Nouzového východu nové Sin City, ale když v Americké kráse mistrně vkládal do záběrů růže, mělo to něco do sebe. A možná, že se pletu, možná, že i Nouzový východ je režisérsky zvládnutý na jedničku - minimálně osobitost vlastního stylu mu nechybí, ten film je v některých detailech tak podobný Americké kráse, až to bolí - a že mi jen vadí jeho chladnost, odtažitost a nezajímavost tématu. Protože když celý film jen čekáte na nějakou výraznou zápletku a v závěru na "šokující pointu" koukáte se stejně znuděným výrazem v obličeji jako v průběhu celého filmu, je tu něco špatně. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (23)
- V závěrečných titulcích je věnování "Pro Miu a Joea". Mia je dcera Kate Winslet (April Wheeler) z prvního manželství s Jimem Threapletonem. Joe je syn Kate Winslet a režiséra Sama Mendese. (FilmFan24)
- Nouzový východ původně plánoval natočit režisér Todd Field po dokončení filmu V ložnici (2001), ale místo toho dal přednost dramatu Jako malé děti (2006), kde hráli matku a syna také Kate Winslet (April Wheeler) a Ty Simpkins (Michael Wheeler). Režie filmu se nakonec ujal Sam Mendes. (FilmFan24)
- Kathy Bates (Helen Givings) tu potřetí hraje postavu jménem Helen. Předtím to bylo ve filmech Vodonoš (1998) a Warm Springs (2005). Leonardo DiCaprio (Frank Wheeler) tu zase podruhé ve své kariéře hraje postavu jménem Frank, po filmu Chyť mě, když to dokážeš (2002). (Karlos80)
Reklama