Režie:
Tarik SalehHudba:
Krister LinderHrají:
Vincent Gallo, Juliette Lewis, Udo Kier, Stellan Skarsgård, Alexander Skarsgård, Sofia Helin, Fares Fares, David Lenneman, Michael Mansson, Åke Lundqvist (více)Obsahy(2)
Co kdyby se všechna metra světových metropolí propojila v jeden světový obří dopravní
systém?
Příběh se odehrává v nedaleké budoucnosti, kdy se svět potýká s nedostatkem ropy a všechna
městská metra v Evropě byla propojena v obří podzemní dopravní systém. Ve Stockholmu žijící
Roger má však zvláštní starost. Kdykoli sestoupí pod zem, pohodlné cestování mu znepříjemňuje
neznámý hlas v hlavě. Obrací se proto k tajemné Nině, aby mu pomohla utéci ze znepokojujícího
prostředí spletitých tras metra. Čím se však dostávají dál, tím hlouběji je Roger zaplétán do
neznámého spiknutí.
(oficiální text distributora)
Recenze (91)
Film je věnován památce asistenta režiséra Markusovi Lindeenovi, který tragicky zahynul roku 2008 ve věku 37 let. Evropa 2024 a propojení všech podzemních drah celé Evropy, které se nazývá prostě Metro. CITÁT - Rogere ? Myšlenky nezastavíš......... Roger je tak trochu jiný. Místo Metra používá kolo, jenže je jediný a tak nějak nezapadá do všeobecných tabulek. My se s ním setkáváme v době, kdy mu někdo kolo rozbije a on musí jet Metrem. A zrovna v té době mu někdo začne mluvit v hlavě. CITÁT - S jakým magorem to mluvím ?.......... Moc jsem tomu nepřišel na chuť. Příběh dobrej, ale chování hlavního hrdiny bylo v některých fázích podivné až nelogické. Grafika taky pokulhává a možná to chtělo méně tmy. Myšlenka, že televize nejen vysílá, ale i přijímá signál sledovaného objektu je mrazivá. Ponuré, ale mě to nějak neoslovilo. ()
Nevím proč, ale okamžitě jsem si vybavila ponurou atmosférou i životem hlavního hrdiny Christiana Balea v Mechanikovi. Skarsgårdy jsem poznala po hlase okamžitě, tak jako lacinou Juliette Lewis, ponurost se mi pak z animovaných filmů ztotožňovala nejvíce asi se snímkem Mary a Max, ostatně tak jako nevhodné narážky v obsahu, které z obou filmů dělají tvorbu nevhodnou dětem, byť Mary a Max je o dost přijatelnější, veselejší. Poletující hlavy a veškerá žádná artikulace v Metropii mi zase připomněly South Park, celkově děj se mi ale líbil a nevadila by mi ani verze obyčejného života Rogera a jeho problematiky řídnutí vlasů a ztráty sexuální náruživosti. V tak nepřívětivé verzi bytí bych se coby pouhý divák opravdu vyžila. ()
Dost dobrá schíza s výborně zpracovanou atmosférou tak trochu postapokalyptického světa v němž žije - nikoli společnost - ale množina od sebe izolovaných individuí a ve kterém nikdo nemůže věřit nikomu. Výsledný dojem z příběhu, jímž minimálně u mě byla pořádná zmatenost z motivací, cílů a vztahů postav, není omylem a skvěle vyjadřuje myšlenku toho, že ani s odstupem není jasné, kdo byl vámi, kdo proti vám a kdo vás jen využíval a že jediný, jehož úmysly znáte a můžete mu věřit, jste vy sám, případně hrstka vašich nejbližších. ()
Dopravní společnosti vládnou světu (resp. velké sjednocené Evropě) a systém metra pod Evropou je v jistém ohledu velmi unikátní (cesta z Moskvy do Madridu je pak jen otázkou několika minut). Roger má ale k metru nedůvěru, a tak dává přednost cestování po vlastní ose (kole), až do okamžiku, kdy mu kolo někdo zdevastuje, a tak Roger musí vzít zavděk globálním dopravním prostředkem. Jenže jakmile vkročí do podzemí, zaslechne ve své hlavě tajemný hlas ... U některých filmů si stačí přečíst popis, a zbytek si jen tak představovat - dopadne to lépe než sledování vlastního filmu. Po zajímavém začátku se vše začne docela brutálně zamotávat (co má společného šampón na vlasy, metro a tajemné hlasy, hm) a ke konci jsem nevěděl ani jak se vlastně jmenuju. Na druhé straně je celé prostředí (příjemně) depresivní, chladné a šedivé, a tomu odpovídá i celková animace (chvilku trvá, než si člověk zvykne - ale pak je to bomba). Film měl určitě mnohem větší potenciál, než nakonec nabídl... ()
Európa neďalekej budúcnosti; Prírodné zdroje boli vyčerpané, globálne finančné trhy sa zrútili, korporačná skupina Trexx vynašla spôsob, ako ovládať ľudí. Hlasy, ktoré ľudia počujú vo svojich hlavách, nie sú žiadne paranoje, ale pochádzajú od iných ľudí sediacich za mikrofónom. Trexx takto neovláda len náhodne vybraných občanov (akým je aj hlavná postava Roger), ale aj prominentné autority, klimatológov a zástancov zelených technológií. Táto eko pointa je úplne v pozadí, dá sa brať rôzne. Môže reálne hroziť, že sa takíto ľudia chcene-nechcene stanú figúrkami? A čo keby Trexx nebol vykreslený v tak negatívnom svetle, vnímali by sme ho inak? Čo ak v neďalekej budúcnosti, keď bude Zem v takom stave, v akom je tu, nebude môcť byť akceptovaný priestor pre slobodnú voľbu jednotlivca v určitých oblastiach? A ak nebude, bude to zle? ()
Galerie (9)
Photo © Tribeca Films
Zajímavosti (7)
- Salehova dystopická vize Evropy, v níž jsou jedinci kontrolováni systémem, odráží stopy orwellovských a kafkovských děl. (Zdroj: Letní filmová škola)
- Po dokončení scénáře cestoval fotograf Sesse Lind po Evropě a vyfotil potřebná místa ve Stockholmu, Berlinu, Paříži a Kodani. Fotografie byly zpracovány v programu Photoshop a animovány za pomocí programu Adobe After Effects. Produkce trvala dva roky. (Aelita)
- Příběh a doprovodné materiály k filmu společnost Atmo připravovala čtyři roky, než se začalo s animací. (Aelita)
Reklama