Režie:
Peter WeirKamera:
Russell BoydHudba:
Burkhard von DallwitzHrají:
Jim Sturgess, Colin Farrell, Ed Harris, Saoirse Ronan, Mark Strong, Alexandru Potocean, Gustaf Skarsgård, Sebastian Urzendowsky, Dragoș Bucur (více)Obsahy(2)
Píšou se první roky války a na daleké Sibiři už komunistický režim ukazuje svou pravou tvář, v gulazích trpí spousta vězňů. Jedním z nich se stane Polák Janusz Wieszczek. Na dvacet let do gulagu ho přivede falešné obvinění ze špionáže, které pod nátlakem dosvědčila jeho vlastní manželka. Janusz tam potká Američana Smithe, herce Khabarova, ruského kriminálníka Valka, jugoslávského účetního Zorana, litevského kněze Vosse a další. Nehodlá se však se svým osudem smířit a začne spřádat plány na útěk. Jedné noci během sněhové vánice se mu podaří s několika spoluvězni uniknout. Vydávají se na náročnou cestu skrze nelítostnou sibiřskou zimu, oblast jezera Bajkal, transsibiřskou magistrálu, poušť Gobi a Himaláje. Cestou uprchlíci mezi sebe neochotně přiberou mladičkou Polku Irenu, prchající stejně jako oni z ruského zajetí. Uprchlíci najdou útočiště až v Tibetu a poté i v Indii. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (983)
Odchod ze Sibiře. Řekli si, že půjdou. A tak šli a šli... Weirovi ovšem ušlo, že bez pořádného scénáře to jako drama bude šlapat jen stěží a bude to spíše takový „krok sun krok“. Jde totiž o nedůstojnou náhražku Sedmi let v Tibetu i Kam až mě nohy donesou (o to více, že to je vymyšlené, ovšem jak dokazuje Motýlek, tak ani to nemusí být vždy nutně špatně). Ostatně škoda že mu právě tyto adaptace utekly (vlastně dvojnásobná škoda, protože pak by to nebyly nepovedené filmy). Ovšem málokdo umí dostat do dění jako právě Peter Weir. Měl jsem pocit jako bych si tu úmornou štreku prošel také (myšleno v dobrém), v každém okamžiku jsem přesně cítil to co postavy, byl jsem tam. Takže z mé strany prožité; resp. prošlé; a proto výtečné. ()
Nemusím příliš váhat a dávám nejvyšší hodnocení. Tvůrci si pro diváky připravili příběh založený na skutečné události, což u mě automaticky zvyšuje výpovědní hodnotu různých scén, ale pochopitelně i celého filmu. Colin Farrell zde předvádí obdivuhodný výkon a jeho role je rozhodně nejzajímavější ze všech. Ed Harris je tu sympatický, leč málo zajímavý a o ostatních charakterech postav ani nemluvím. Přesto jsem se s hrdiny dokázal sžít a jejich dlouhé putování za svobodou ve mně zanechalo nejednu stopu. Děj je dekorovaný záběry na nádhernou přírodu a doprovázen příjemnou hudbou. Je mu vlastní také několik silných okamžiků, z nichž bych vyzdvihl alespoň dva. Záběr na bránu na sovětsko-čínské hranici a závěrečný "kaleidoskop" od roku 1945. Našel bych však i další...Přiznám se, že jsem od Útěku ze Sibiře čekal zhruba tolik, kolik jsem dostal. Možná je trochu škoda, že hned na úvod se dozvíme, jak film vlastně dopadne..tím je snímek ochuzen o větší napětí. ()
Pro Weira mám slabost, ale v The Way Back sáhnul vedle. Já si totiž hlavně myslím, že nebylo rozumné se něco podobného vůbec pokoušet natočit. Paradoxně z podobného (respektive opačného) důvodu, kvůli němuž jsem zpochybňoval 127 Hours. V poslední boylovce bylo příběhu na celovečerák příliš málo, v Útěku je ho příliš mnoho. Film tak působí jako ledabyle sestříhané úseky děje z mnohem delšího filmu. A nemůžu říct, že bych se u něj bavil, natož že by se mu povedlo vyvolat ve mně touhu vidět prodlouženou (=celistvou) verzi. Po těch 133 minutách jsem se cítil skoro tak vyčerpaně, jako kdybych ten pochod sám prožil. Což se mi jako divákovi milujícímu pohodlí nechce oceňovat. ()
Sławomir Rawicz prožil cosi nepředstavitelného, proto nemám problém mu tolerovat tu jeho fikci. Poválečná generace potřebovala mnoho takových příběhů, aby dokázala přežít. Po první válce tu byla Anastázie, po druhé Útěk ze Sibiře. Jediný problém mám s příliš univerzální adaptací a příliš známými herci. Colin Farrell a Ed Harris? Ty jejich obličeje jsou prostě překážkou na cestě k uvěřitelným obyčejným postavám. ()
| Scenár: Peter Weir, Keith Clarke | Hudba: Burkhard Dallwitz | Produkcia: Peter Weir, Nigel Sinclair, Scott Rudin | Distribúcia: Newmarket Films, Exclusive Film Distribution | Štúdio: National Geographic Films, Spitfire Pictures, Imagenation Abu Dhabi | Rozpočet: 30 miliónov $ | Tržby: 20,348,249 $ || ()
Galerie (77)
Photo © Newmarket Films
![Útěk ze Sibiře - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/774/162774528_a76a89.jpg)
Zajímavosti (23)
- Když je na poušti nesena Irena (Saoirse Ronan) v náručí, tak má hlavu položenou na pravém mužově rameni. V dalším záběru ji má ale na levém a později zase na pravém. (Duoscop)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali jen 2,7 milionu amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 24,1 mil. (NIRO)
Reklama