Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Xmilden
    *****

    Ruské filmy jsem nikdy nesledoval, ale tentokráte jsem po přečtení recenze Boss321 udělal vyjímku a mé nadšení nezná hranic. Bravůrní dialogové drama, ve kterém zdánlivě zase o tolik nejde. Moc se mi líbí jak se postupem času stává z prvu zdánlivě snadného vynesení rozsudku pěkné drama, kdy každý z dvanácti porotců chvilku tahá pilku. Ústřední melodie je překrásná. Herecké výkony netřeba zmiňovat protože jsou excelentní!(18.4.2009)

  • Renton
    ****

    Scénář: Nikita Mikhalkov, Vladimir Moiseyenko, Aleksandr Novototsky .. Dvanáct mužů v zastaralé tělocvičně s nepatřičným potrubím a jejich excelentní vyprávěné polemiky na téma právo, trest, korupce, kruté lidské osudy. Místy tak mrazivé, vyhrocené a vážné, že následující odlehčující momenty působí neskutečně svěže a dokonale vyvažují jinak neveselé soudní drama. Původní film znám, jeho kvality prověřil čas, ale jeho Ruský remake rozhodně není zbytečným, jak to s většinou předělávek (někdy přímo kopií) dopadá. Naroubování na Rusko jednadvacátého století dotváří syrovost a bezvýchodnost tamních poměrů. Místy kapku táhlejší, zvláště v opakovaných návratech do chlapcova mládí, jenže díky skvělým hereckým výkonům (obsazení jednotlivých postav je jedna osobitá báseň za druhou) a zpracovanému scénáři se na občas povadající tempo dá směle zapomenout. I ten občasný úsměv (ehm místy spíš výbuch smíchu), který film vyvolal, působí s odstupem docela nepatřičně.(5.9.2008)

  • Exkvizitor
    ****

    Zejména se mi líbí jedna ve filmu použitá metafora (která je vlastně shrnujícím poselstvím celého díla): Školní tělocvičnou, kde dvanáct porotců zasedá, vede kvůli někdejší chybě v centrálním plánu už čtyřicet let kanalizační potrubí - na což v průběhu snímku kriticky upozorní hned několik hrdinů. Na konci však porotce, kterého hraje Michalov, odhalí jejich pokrytectví: Všichni potrubí (tento symbol nepravosti ve věcech veřejných) odsuzují a dělají si z něj srandu - nikdo z nich však není ochoten osobně se angažovat při jeho odstranění, "a tak není pochyb, že tu tahle trubka bude ještě alespoň dalších čtyřicet let". A právě tato ústřední myšlenka zásadně liší novou ruskou verzi 12 rozhněvaných mužů od té původní americké: Henry Fonda ve starém filmu prosazoval dodržování zákonnosti. Postava Nikity Michalkova jde dál, když říká: Legalita není ničím, pokud se dodržování zákonů stalo formalitou nebo pokud jsou tyto zákony nedostatečné. Legalita není ničím bez osobní angažovanosti. "Nad zákonem někdy stojí milosrdenství," doplňuje hlavní úvahu citát v závěru. - Co mi v tomto pozoruhodném filmu naopak poněkud vadí jsou některé přehnaně (jaksi na efekt) vyhrocené dramatické situace a možná také poněkud scénáristicky nepromyšlený způsob, kterým porotci dospějí k závěrečnému resumé (nejednou někteří z porotců tahají jakoby mimochodem z rukávu zásadní informace k projednávanému případu, ke kterým by se jen těžko mohli ve skutečnosti dostat - scénáristé tedy občas spějí k pointě skrze princip deus ex machina).(13.7.2008)

  • gudaulin
    *****

    12 rozhněvaných mužů jsem do dnešního dne neviděl, takže nemám srovnání, ale Michalkovova moderní verze je velmi kvalitní a je to jeden z mých nejsilnějších zážitků, jaké mi sledování filmové tvorby v posledním roce přineslo. Výborné herectví, jaké se vidí opravdu zřídka, dobře napsané charaktery, které mapují řez současnou ruskou společností a hodně vypovídají o atmosféře moderního Ruska, vypjatý dramatický konflikt , který do posledního momentu nechává diváka v nejistotě a nutí ho přemýšlet. Výborná kamera a chytrá režie, která střídá statické záběry z tělocvičny s flashbacky z válkou zmýtaného Čečenska. Mimochodem, bojové scény tvoří sice jen velmi malou část filmu, ale patří k tomu nejlepšímu, co v posledních letech na poli válečného filmu vzniklo. Scénář rafinovaně, jen zvolna odhaluje pohnutky a charakteristiky jednotlivých postav porotců i samotný kriminální čin. Ve dvou nebo ve třech případech sice režisér zašel ve své snaze o zatraktivnění děje příliš daleko, např. scéna s nožem přesekávajícím cigaretu je přehnaná, ale Michalkovovi se musí přiznat skutečné mistrovství a jeho film patří přes drobné nedostatky k tomu nejlepšímu, co momentálně evropská kinematografie dokáže vyprodukovat. Celkový dojem: 90 %.(25.6.2009)

  • Boss321
    *****

    Geniální remak. Nápad Nikity Michalkova zasadit děj kultovního snímku 12 rozhněvaných mužů s Henrym Fondou v hlavní roli do současné Ruska byl opravdu skvělý tah. Srovnávat oba filmy mi nepřijde jako nejlepší nápad. Zatímco Lumetova původní verze se odehrává jen v jedné místnosti, tak Michalkova verze je doprovázena chlapcovi vzpomínkami na své dětství a jeho "seznámením" s vojáky. Herecké výkony všech 12 mužů jsou brilantní a nezbývá mi než jim za jejich představení poděkovat. Autoři si se scénářem velmi vyhráli, protože tolik výborných dialogů jsem už dlouho neslyšel. Ačkoliv dám vždy přednost Lumetově verzi, tak Michalkova rozhodně o moc nezaostává. Naprosto skvělá atmosférická konverzačka, na kterou hned tak nezapomenu.(7.11.2008)

  • - Sergej Garmaš dlouho snil o tom, aby hrál ve filmu Nikity Michalkova. Často jej žádal, aby ho obsadil. Jednou mu Michalkov volal a ptal se ho, zda chodí do kostela. Garmaš řekl, že ano. Michalkov se optal, zda se hodně modlí a on, že ano. na to mu Nikita povídá: „Tvé modlitby byly vyslyšeny, scénář je na cestě! (Kulmon)

  • - Natáčelo se převážně ve studiu Mosfilm a v některých ruských lokalitách. (Terva)

  • - Vražedný nůž je jednou z postav označen jako Emerson CQC7. Ten je ale ve skutečnosti zavírací a nožem ve filmu je ruský Kizlyar DV-2. (p3tris)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace