Režie:
Pascal LaugierScénář:
Pascal LaugierHrají:
Morjana Alaoui, Mylène Jampanoï, Catherine Bégin, Xavier Dolan, Patricia Tulasne, Louise Boisvert, Juliette Gosselin, Anie Pascale, Jean-François Boudreau (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Mučedníci se stali přesně tím kultovním filmem, který máme všichni tak rádi. Je již nyní opředen řadou historek od těch „banálních“ o lidech omdlévajících během projekce až po tvrzení, že Bob Weinstein majitel práv pro americké území se vydržel dívat zhruba dvacet minut. Pokud bychom měli nastínit děj, abychom nic podstatného neprozradili, pak lze pouze říct, že vše začíná v 70. letech ve Francii, kdy je nalezena bloudící pomlácená dívka neschopná vyprávět o tom, co se jí stalo. O patnáct let později ta samá dívka Lucie vtrhne do honosné vily a nemilosrdně vyvraždí všechny její obyvatele. Hned za ní přijede její jediná přítelkyně Anna. Pak by slabší povahy měly opustit kino, protože začíná krvavé peklo. Při sledování filmu si rychle uvědomíte, že nic není tím, čím se zdá být. Vila se stane strašidelným domem, v jehož útrobách se obě dívky pokusí dobrat pravdy. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (835)
Hranice mezi samoúčelností a efektivností je velmi tenká. Tady jsem se jen celou dobu ptal, na které straně se Mučednici nacházejí. Snad na té správné, rozhodl jsem se tomu věřit. Osobně mě ale mrzí, že motivy rozehrané v druhé polovině nešly do větší hloubky. Obvykle to u hororů nevyžaduju, ale Mučedníci si očividně věří a sami sebe vnímají jako "něco víc". Bohužel se jim to daří jen velmi částečně. Tenhle film je každopádně buď na spokojenost, nebo nespokojenost: kdybych nedal čtyřku, mohl bych dát maximálně dvojku, a to by bylo trochu málo. ()
MOVIE: „Život kráčí po křehké hranici mezi vědomím a nevědomím. Když ublížíte tělu, rány se zacelí, zůstanou jen jizvy. Ale když ublížíte duši, všeobjímající bolest každou ránu znovu a znovu zotevírá!“ Martyrs jsou zvláštním náhledem za hranice vědomí, za hranice konvence, za hranice únosnosti. Pascal Laugier s nebývalým citem pro detail zkomponoval oratorium bolesti, nesmírně sugestivní brutality a neočekávaného sadismu. Proti tělu, duši, myšlenkám. S nebývalou otevřeností a uvěřitelností, přesně na samý pokraj všeobecně přijímaného vkusu. S takovou intenzitou, že Vás to donutí zamyslet se, jestli za to utrpení ta pointa opravdu stojí. Jednoznačným kladem mučedníků je ta zmíněná SUGESCE, která povznáší atmosféru do roviny nadmíru osobní. Tak prostupující, že mnohdy nevíte, zda-li jsou mučedníky postavy v obraze a nebo Vy, když ten obraz sledujete. Velmi povedené jsou i úvodní titulky, entrée formou promítání skličujících vzpomínek z klasické šestnáctkové kamery. Naopak jistým mínusem je závěrečná pasáž, která pro svou vykonstruovanost zavdává ku podezření ze stereotypu. Avšak i ten souběh náboženských klišé filmu příliš ze zvrhlé působivosti neubírá. Je tak víc než pravděpodobné, že si odsud odnesete podivně nepřijemný pocit (ať už z jekéhokoliv důvodu). Takže ty zvěsti o jisté kultovnosti nejsou zas tak úplnou nadsázkou (alespoň pro mě). Bolest je vždy silnější, když nad ní nepřemýšlíte, ale když jí podléháte... MUSIC: Hudební doprovod z (patrně bratrské) dílny Alex Cortés & Willie Cortés (doposud dělali pouze na soundtracku k úletu Eden Log - jeskyně smrti (2007)) jednoznačně patří k přednostem filmu. Emocionálně působivá, sžíravě dýchavičná akustika klavíru a kytary, sladce zoufalé, smutné aranžé versus klaustrofóbní temné motivy. Klobouk dolů. RATING: atmosféra: 9/10, realizace: 7/10, originalita: 6/10, obsazení: 7/10, hudba: 9/10, vizuál: 8/10, [final rate: 75%] ()
Velmi diskutující horor. A především nejde o mletou kaši jménem Divadlo Hrůzy. A I když neholdujete těmhle hororům a očekáváte podobný prvek zkuste to s MARTYRSEM - je o dost jiný. Místem brutální, sadistické a v obale surovosti, ale herecky perfektně zvládnuté a příjemně příběhově nepředvídatelné formě. Laugier nebude duševně v pořádku a jeho temnou stránku si určitě vychutnáte. ()
Obrovská chyba filmu byla jeho předčasná reklama, která navnadila nic netušící ovečky na další francouzský masakr. Bohužel tyto stále "nic netušící ovečky" si musely skouknout film okamžitě, jakmile přišel dvdRip a CZ titulky a dočkaly se velkého zklamání ... Ono je to totiž všechno jinak ... Martyrs hraje vyloženě a účelně na dvě struny, sleduje dvě vlny a tím si rozšiřuje množství potencionálních příznivců. Pro člověka (jako jsem třeba já, hehe ...), který má z horrorového ranku a všech jeho subžánrů nakoukáno opravdu maximum, vychází Martyrs ve své drtivé části jako křišťálově čistá obroda "EXPLOITATION" subžánru. Člověk sleduje film a díky ztvárnění, kameře, goreefektům, brutalitě, syrovosti (není zas tak výrazná, jak jsem čekal a nedosahuje v tomto ohledu vůbec perel jako je Irréversible (2002) či 70.kové explotation flicky...), několika lekačkám a s nástupem nekonečných scén týrání, mučení, ponižování, si říká ... "ano, tohle je dokonalá revoluce v oblasti explotation, návrat k bodu nula a přitom se nejedná o trapný remake ...". Příznivci násilných filmů si příjdou na své a obrovský počet horrorových fandů je relativně spokojený. Jenomže pak příjde přesah ... Již ani ne od poloviny jsem tušil o co v tématu filmu půjde, protože mne tyto věci vždy hodně zajímaly, hodně jsem je studoval a sám zažil pár "pohledů za ..." ve své divoké minulosti ... Bylo mi jasné o co půjde a tak mne v podstatě dlouhé násilné scény rušily v tom, že jsem chtěl strašně vědět, jaké bude vyvrcholení, co z toho vlastně vznikne... Do stavů změněného vnímání se dá dostat různými způsoby, ale opravdový hluboký přesah a kontakt s tím, co je "za tímto světěm", či "za oponou ..." se povede opravdu málokdy. Každopádně velké množství skutečných mučedníků například z řad vězňů v koncentračních táborech vypovídalo, jak po delší době tělo a psychika "pozitivně" reaguje na mučení a jak zažívali stavy osvícení apod. Těchto témat je spousta a jsou hodně zajímavá, ovšem tady je problém u těch "běžných oveček", které toto nikdy nestudovaly a ani to nechápou a nechtějí chápat ... Zde pak sráží film jejich dojem a v podstatě jejich nevědomost a neznalost řady témat = zlý vlk, který je zažene všechny do propasti zklamání, nepochopení, deziluze a hlodavého bádání nad tím, co se na konci vlastně vyjevilo ... Tento film není ve svém celku ani horrorem, ani exploťákem, ani ničím podobným. Ve své úplné podstatě je obrovským filozofickým přesahem, který v samém závěru otáčí VŠE do takových končin, rozsahů a pocitů, že to většina lidí zřejmě vůbec neuchopí a nevychytá. Takovýto závěr "horroru" zde NIKDY nebyl a v rámci samotné podstaty, té nejhlubší myšlenky, je to naprostá revoluce. Bohužel nemohu prozradit můj dojem z konce, každý nechť bere, jak je mu z hůry dáno ... Martyrs je pro mne velkým překvapením, které v mnoha ohledech třeba i nudí, ale v rámci závěru posouvá film do žánru, který zřejmě ani nedovedu pojmenovat ... Nechci ale, aby si někdo myslel, že je to pro mne osobně nějak zvlášť vyjímečný TOP film. Není, právě proto, že téma, které zpracovává mám docela "pročtené" a jako "pure exploiter" nedosahuje kvality ani třeba Frontier(s) (2007) a dalších brutalit poslední doby ... Každopádně ode mne (i bez konce) plný počet ... (Po druhé projekci v roce 2013 bych filmu dal snad ještě víc, než je možné. Ten kus umění má v sobě takovou hloubku, že to snad není ani možné. Tohle je opravdu geniální dílo!!!) () (méně) (více)
Nebol som si istý, čo od tohoto filmu čakať kvôli všadeprítomnej mystifikácii. Tak veľké haló v mojom bezprostrednom okolí okolo jedného konkrétneho filmu nebolo už dávno, takže keď sa naskytla možnosť nákupu v stánku za smiešnu cenu, ďalší vývoj bol predvídateľnejší ako nová séria Paneláku. Ale teraz už k samotnému filmu. Martyrs sú vo svojej podstate filmom triviálne jednoduchým, ale v určitých veciach nadmieru zvláštnym a konktrastným, obzvlášť voči diváckemu očakávaniu. Chcel som drsný horor, a aj som ho dostal - lenže Martyrs mi ponúkli ešte omnoho viac. Celá prvá polovica je mixom niekoľkých odlišných, dômyselne rozostavených motívov, postáv a motivácie, s ktorými je divák pomaly a obozretne konfrontovaný a zoznámený. To, čo sa v úvode javí jasné, je neskôr (i keď trochu vratko a podivne) prekvapivo obrátené naruby. Prvou položkou na zozname tvorcov je atmosféra nejednoznačnosti a vo vzduchu visiacich otázok, hneď za ňou ale nasleduje faktor náchylnosti ku krvavému násiliu. Úprimne, nešokovalo ma to, videl som aj omnoho horšie veci, i keď uznávam, že nenavyknutým divákom by to trochu pohnúť mohlo. V miere explicitnosti boli páni tvorcovia zdržanlivejší, než sa sprvu zdalo. Omnoho zaujímavejší a pôsobivejší mi prišiel netvor zrodený zo spomienok a vnútorných démonov hlavnej hrdinky (ktorá vlastne hlavnou hrdinkou technicky nie je), ktorý vedel miestami nahnať strach, ale opäť musím povedať, že žiadna revolúcia sa nekoná. Na značne krvavú zábavu to však slušne postačuje. Keď však chcem, aby mi zvieralo žalúdok, radšej si zájdem k Wheatleymu, oproti nemu (alebo seriálovému Hannibalovi) je toto len neškodná zábavka. Takže najkontroverznejší a najdrsnejší zážitok roka si odkladám na neskôr. Väčšiu dôležitosť prikladám práci s postavami - síce nemajú ohromnú psychologickú hĺbku, ale sú zaujímavé a dokázal som s nimi súcitiť rovnako, ako sa v pár (zdôrazňujem pár) momentoch báť. A Morjana Alaoui je sexy. V druhej polovici sa film dostáva z polohy výborného hororového teroru do teoretickej roviny hrania sa s presahom, mysticizmom a transcendentálnosťou, čo som síce Laugierovi nezožral, ale aj v tejto polohe je celkom pôsobivý a zvláda ju dobre, tak som sa aspoň jeho hre prispôsobil. Remeselne je to odvedené skvele, dokonca mi nevadila paleta farieb a chladný účelný dizajn podzemných priestorov, s ktorým mám často kvôli prílišnému odosobneniu problém. Navyše v druhej polovici filmu je aj emocionálny moment so skvele zvolenou hudou, ktorý zážitok umocňuje. Opäť však platí, že zostávam viac menej chladný, ale to neznamená, že nie som spokojný. Vlastne je to výborný film, ktorý si len mohol odpustiť tie čachre-machre, nastupujúce po prvej hodinke. Inak mi Martyrs perfektne sadli, ale čakal som niečo surovejšie, hnusnejšie, diskutabilnejšie a kontroverznejšie. Celkovo však veľká spokojnosť. 80% ()
Galerie (35)
Zajímavosti (10)
- Nejlepší bude citovat režiséra, který v rozhovoru pro časopis Mad Movies č.210/2008 vysvětluje, čím měl film být: „Je to především film plný napětí a tajemné atmosféry, téměř postaru… Zápletka zůstává záhadou do poslední minuty filmu a divák nemá ani chvilku, aby vydechnul, a přitom pořád neví, na čem je. Chtěl jsem, aby i informovaný fanoušek takovýchto filmů byl v neustálém napětí...“ Pro diváky věci neznalé tedy pouze dodáme, že nejde o horor. Ve filmu se neobjevují nadpřirozené jevy. „Pouze“ extrémně násilné scény. [HCE] (POMO)
- Film bol zakázaný v Malajzii. (Paldiny)
- Film sa stal prvým francúzskym hororom, ktorý získal nechcený rating NC-17. Po lobingu francúzskych režisérov a filmových kritikov prehodnotila komisia svoje rozhodnutie a rating bol znížený R. (Raccoon.city)
Reklama