Režie:
John CrowleyScénář:
Mark O'RoweKamera:
Rob HardyHrají:
Andrew Garfield, Alfie Owen, Peter Mullan, Taylor Doherty, Shaun Evans, Anthony Lewis, Siobhan Finneran, Skye Bennett, Victoria Brazier, Katie Lyons (více)Obsahy(2)
Eric Wilson vychází po mnoha letech z vězení pro mladistvé a pod jiným jménem se pokouší začít nový život v tichém městečku poblíž Manchesteru. Pomáhá mu v tom sociální pracovník Terry, jenž pro něj najde práci a je nablízku, kdykoli Jack potřebuje podporu. Naivní, citlivý a otevřený mladík, který strávil dlouhé roky v izolaci, se snaží zorientovat se v prostředí, jež je pro něj zcela cizí. Nachází si kamaráda Chrise i přítelkyni Michelle a vrhá se do nového života s nadějí a ochotou vyhovět všem jeho nárokům. Zvládne nástrahy dospělého světa a dokáže se ubránit stínům vlastní minulosti? (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (348)
Osobitá a patřičně syrová výpoveď odsouzeného kluka-vraha, který se po vypršení trestu v dospělosti snaží začlenit do normálního života, zmítaný psychickými problémy a dilematy. Úvodní polovina skvělá. Výborná práce se střihem a kamerou, spousta náznaků a nejednoznačné odpovědi. Druhá je trochu víc předvídatelná a zbytečně zpomalí. Pořád si však udržuje dramatickou linku celkem slušně vysoko a Garfield umí být i boží, herecky silný v nemainstreamovém bijáku. ()
Tvrdě zasažen, po dlouhém intermezzu ve filmovém světě i rozplakán. Působivý snímek skoro jak z dílny Lars von Triera. Drama, co překvapí a obtočí si člověka kolem prstu svým tíživou epikou, řekl bych, že trochu programově se táhne částí filmu ta dobrá nálada, která obratem se stočí do "pekel". Nicméně já jsem na to plně skočil a neměl jsem s tím problém. ()
Boy A je jednoznačně silný film, který pokračuje a volně rozvíjí tradici britských sociálních dramat a jeho tvůrci nepokrytě manipulují s divákem - vyprávějí curriculum vitae hlavního hrdiny tak, že se s ním nedá nesympatizovat. Vyprávějí však s citem a zvláště mistrně odkrývají tajemství ústřední postavy, k čemuž využívají kompoziční instrument flashbacků, které patří asi k tomu nejzajímavějšímu v tomhle komorním snímku. Důraz je kladen především na vizuální rozměr díla - často až Rembrandtovská kompozice záběru je barokně výtvarná - pokoj utopený ve tmě a matný pruh světla z okna dopadá na nehybnou postavu ve výseku světelného pole... K tomu minimalistické hudební motivy (jen v prostorách tanečních klubů je sound poplatný manchesterské klubové scéně), pomalá dynamika střihu a úsporné herecké výrazivo s občasnými expresivními momenty zvýrazněnými originálními střihovými přechody. Celý film je ale pomalý, zádumčivý, britsky rozjímavý a především vnitřně moralizující. Co je to vina a kde leží její sémantické pole? Kdo je v tomto příběhu vlastně obětí a kdo viníkem? Jestliže ale vychází v podání vypravěčů tohoto příběhu něco zvlášť negativně, tak je to role bulvárních médií, jejichž hon za senzacemi nerespektuje nic a nikoho. Boy A je skutečně silný film - strhující melancholický film o nespravedlnosti v mnohých životech a nespravedlivé karmě, které se nedá utéci. Jakoby chtěl mimochodem říci - Přemýšlejme, dříve než někoho odsoudíme v mediální zkratce... Podobné filmy: Lilja / Lilya 4ever, Moje léto lásky, Dospívání po americku / Život jednoho chlapce ()
Plakátovitý kýč, který donutí k zamyšlení. Na detaily zaměřená kamera navozuje pocit intimního prožívání. Soucítíme s hlavním hrdinou, který se po letech ve vězení začíná učit žít a vůbec poznávat život. ______Jenomže scénář působí jako železná tyč, která má z diváka vymlátit soucit a pochopení. Už jenom tím, že hlavního hrdinu představuje sympaťák, v dospělosti jemný, křehký a trápený výčitkami svědomí/ v dětství opomíjený a nešťastný.______ KOUSEK DĚJE: Hlavního hrdinu nikdy nevidíme v negativním světle, vše zlé je jenom naznačeno, neukázáno. Scénáristický mus přímo trčí v černobílé kombinaci dvou osudových okamžiků: zabije dívku/zachrání dívku (stejným nožem na papír!). A ještě jedna dvojkombinace: zlý, ztracený syn se stane dobrým a syn vlastní se stane zlým a tím se ztratí. Fantazijní loučení s přítelkyní na mole by se dalo čekat spíš v nějaké harlekýnce. _____ Nedivím se, že film získal cenu ekumenické poroty, protože přímo překypuje vzýváním k odpuštění. Jde na to ale nebezpečnou cestou, protože hrdina je jednoznačně suprkladný, takže odpustit mu je lehké. Přidat mu sem tam nějakou tu zápornou vlastnost (aby byl aspoň trochu reálný), už by to odpouštění šlo hůř. Proto znovu říkám: Tohle je kýč. /12. 9. 11. / ()
Přesně to co jsem čekal. Nezávislá humaniťárna s šikovnou kamerou. Jinak je to klišé nad klišé. Jak film skončí je jasné po pěti minutách, malej kluk pomlátí tři o deset let starší šikanéry, borka z práce ihned projeví neskonalý zájem o toho nejdivnějšího a nejretardovanějšího týpka v okolí a neskončí to dobře. Klasika, nuda. Naštěstí film občas dokáže vykouzlit nepříjemně paranoidní atmosféru a dojemná tragika na konci je dívatelná. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (5)
- V jednej z retrospektívnych scén sa mladí Eric a Philip hrajú na Spider-Mana, vystreľujú imaginárne pavučiny a predstierajú let pomedzi mrakodrapy. Herec stvárňujúci dospelého Erica, Andrew Garfield, si neskôr zahral Spider-Mana vo filme The Amazing Spider-Man (2012). (tomashrabek)
- Film je voľne inšpirovaný skutočnou udalosťou z roku 1993, kedy dvaja chlapci uniesli a zavraždili trojročného Jamesa Bulgera. (Avathar)
Reklama