Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (CinemArt)
(více)Videa (15)
Recenze (665)
Dánská dívka trochu schizofrenně nabízí zcela povrchní a sterilní příběh, zahraný charismatickými herci, kteří podávají skvělé herecké výkony. Po celou dobu jsem si totiž užíval dvojroli Eddieho Redmayna, který se v mých očích měnil z muže na ženu neuvěřitelně sugestivním způsobem a už jen nasazení punčoch ho jako kouzlem přepínalo v někoho jiného. "Užíval" jsem si i utrpení Alicii Vikander. Postupně ztrácela manžela a nemohla s tím udělat nic, pouze ho podporovat, jinak by totiž ztratila úplně všechno. Zaútočila tak na mě celkem nečekaně motivovaná emoce. Přes všechny tyto silné dojmy jsem se ale zcela pronudil celým příběhem a na jeho konci jsem byl víc než rád, že to celé skončilo. 6/10 ()
Toto je pro mě mnohem zajímavější snímek, než většina těch, kterým se dostalo nominací za nejlepší film. Téma je zajímavé (i když nebudu předstírat, že tomu nějak zvlášť rozumím), natočené to taky bylo dobře, mělo to dvě hodiny a já se za tu dobu nestihla nudit ani jednou. A z celého filmu pak byli nejlepší herecké výkony. Jak Eddie tak Alicia hráli přirozeně a naprosto skvěle (přála bych jim toho Oscara oběma, ale snad alespoň jeden nominaci promění). 4* ()
Filmy Toma Hoopera môžeme rýchlo odbiť slovom midcult, alebo ich formu môžeme považovať za jeho osobitý filmársky štýl. Pravda bude niekde uprostred, ak totiž podľa každého záberu spoznáte režijný rukopis, nikdy to nie je na zahodenie. Prvá polovica, ktorá sa mi páčila viac, nám ukazuje, ako to vyzerá v harmonickom manželstve dvoch inteligentných ľudí. Pripravuje pôdu pre polovicu druhú, aby tu manželka ukázanú oddanosť naplno prejavila. Napriek tomu všetko to porozumenie naokolo nepôsobí úplne presvedčivo. Emócie sú držané pod "pokličkou", dialógy často pôsobia dojmom, že si ich postavy vopred premysleli, aby preboha na seba nezačali kričať a hádať sa. To by sa v tak naleštených priestoroch nehodilo. Napriek výhradám film zanecháva pozitívne pocity. Vďaka príjemnému prostrediu Kodane a Paríža a výkonu sympatickej Alicie Vikander. Jej postavu by totiž chcel mať každý muž za manželku. Ak chápajúci lekár, tak jedine v podaní Sebastiana Kocha. ()
Řemeslná kvalita se Tomu Hooperovi upřít rozhodně nedá - vše je přesně na svém místě, každá scéna má svůj smysl, kamera funguje ve vztahu k postavám na výbornou a z herců je ždímáno naprosté maximum. Eddie Redmayne je tradičně přesvědčivý a sympatický, Alicia Vikander je fenomenální. Co se ale týče nějakého sdělení či dramatické hodnoty, pomineme-li ten sám o sobě oslovující námět, není dále nad čím jásat. Film především moc nevyznívá jako skutečný životní příběh, dění nedosahuje požadovaných emocionálních výšin a přestože hnacím motorem má být v prvé řadě znázornění osudové lásky a náklonnosti mezi oběma hrdiny, nepodařilo se jejich cit rozprostřít dále než do výrazů a posunků hereckých představitelů. Celkově trochu nedotažené, v maličkostech a jednotlivých složkách ale určitě poutavé a na úrovni...... ale ještě aby ne. 70% ()
Když si odmyslím nadpozemské herecké výkony, tak musím říct, že mě ničím jiným film nepřekvapil. Ani neměl čím překvapit. Tématice nerozumím a tak je pro mě těžké se k ní vůbec nějak blíž přiblížit. Na druhou stranu uznávám, že Eddie Redmayne je neuvěřitelnej herec. Stejně tak neuvěřitelnej, jako je Alicia Vikander krásná. A jelikož mám evropský film rád, ocenil jsem i herce jako jsou Matthias Schoenaerts a Sebastian Koch, kteří tu hereckou kvalitu pozvedli na absolutní vrchol. ()
Galerie (111)
Zajímavosti (17)
- Charlize Theron byla první volbou na roli Gerdy Wegener, ale z výběru vypadla. Role byla poté nabídnuta Gwyneth Paltrow, která ale odmítla, aby mohla trávit více času se svou rodinou. Dalšími herečkami, o jejichž obsazení do role Gerdy tvůrci uvažovali, byla Marion Cotillard a Rachel Weisz. (Jocker94)
- Manželství Wegenerových ve skutečnosti trvalo 26 let. Měli prý spíše otevřený vztah, který umožňoval Gerdě scházet se svými partnerkami. Po anulování manželství se jejich cesty rozešly. Lili zemřela ve věku 48 let po operaci (údajně poté, co její tělo odmítlo transplantovanou dělohu). (Coleator)
- Matthias Schoenaerts (Hans Axgil) v rozhovoru na premiéře prozradil, že si při natáčení setkání Hanse s Lili (Eddie Redmayne) v pařížském bytě myslel, že Lili Elbe ztvárňuje sestra Jessicy Chastain. (Petrasuvicka)
Reklama