Režie:
Rose BoschScénář:
Rose BoschKamera:
David UngaroHudba:
Christian HensonHrají:
Jean Reno, Mélanie Laurent, Gad Elmaleh, Raphaëlle Agogué, Hugo Leverdez, Oliver Cywie, Sylvie Testud, Anne Brochet, Denis Ménochet, Roland Copé (více)Obsahy(1)
6. června 1942 vstupuje v platnost nové nařízení francouzské vlády namířené proti židovskému obyvatelstvu. Jedenáctiletý Joseph Weismann proto odchází do školy se žlutou hvězdou na hrudi. Přesto žijí Weismannovi v přesvědčení, že mají stále důvody k radosti. Ale jen do úsvitu dne 16. července 1942, kdy do bytu vtrhnou muži v černých uniformách. Budí celou Josephovu rodinu a ženou je do autobusu… Po největší razii v dějinách lidstva, která proběhla pod taktovkou francouzské policie, se v pařížské cyklistické aréně tísní na třináct tisíc Židů. Pět dní bez vody, bez jídla a bez zdravotní péče. Dr. Sheinbaum (Jean Reno) internovaný spolu s ostatními dělá, co může. Intenzita rasismu šířeného zdejší kolaborantskou vládou hluboce zasahuje mimo jiné také sestru Červeného kříže Anette Monod (Melanie Laurent). (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (179)
Trošku přidávám kvůli námětu. Film téměř dokumentárního střihu, který je silný hlavně tím, že popisuje skutečné události, aniž je příliš komentuje, a nechává je působit svou vlastní vahou. Pro mne je zajímavý i tím, že popisuje epizodu druhé světové války, o níž jsem toho příliš nevěděl, totiž odsun židů z území "svobodné" Francie do koncentračních táborů. ()
Škoda, že naozaj silné scény (násilné odlučovanie detí od rodičov, razie v domoch atď) sú mohutne prekladané nezáživnou romantikou (svetospasiteľské ambície sestry Anette) a miestami až komickou vatou (zbytočné scény s Ádim). Namiesto nich by radový divák určite radšej prijal ucelenejší pohľad na historický podtext a ozrejmenie opisovaných udalostí. Mňa osobne by ešte zaujímalo, kedy sa takejto sebareflexie dočkám aj od slovenských filmárov... ()
16. července proběhne v Paříži vojenská akce, během níž jsou všichni Židi sestěhováni do obrovského Velodromu d´hiver. Po několika dnech, během nichž žijí v nepředstavitelných hygienických podmínkách, jsou deportováni dále po Francii do dalších sběrných táborů. S jednou skupinou jede i židovský lékař Jean Reno a zdravotní sestra-protestantka Melanie Laurent. Na venkově není situace o mnoho lepší, ale po nějaké době se přece jen zlepší. Jak už to ale bývá, po každém zlepšení následuje nacistická facka. Neviděla jsem zatím mnoho francouzských filmů s tematikou druhé světové války. Respektive ano, ale La Rafle se od nich liší. Je zaměřený na francouzské Židy, na psychiku davu, ve kterém jedinec ztrácí svou autonomii a stává se součástí většího celku. Reno i Laurent jsou skvělá dvojice a doufám, že se společně ještě v nějakém dalším filmu objeví. Film se dá shrnout takhle: "Rasistická čistka, jejímž spolupachatelem je Francie." Je to zhruba takové, jako bychom my natočili film o Čurdovi. "Spojenci by to nedovolili" - jak směšně zní tahle věta od Francouzky. ()
V originále by to bylo asi lepší, ale přežil jsem i dabing. No s filmem spokojený nejsem. Tématiku holocaustu mám ve filmech rád a jsem docela náročný co se zpracování týče. Tenhle film naprosto nesmyslně celou látku nadlehčuje, ty komické scény převažují nad vážnými a film tak působí dojmem, že to vlastně byla během transportů celkem švanda. Hudba nebyla v některých pasážích vhodně zvolena, chybí tam znatelně emoce i napětí. Hitler i celá ta jeho vložka je taky divná. Z vojáků nejde strach, spíš působí jak exoti. No asi to nejlepší na celém filmu je Mélanie Laurent. Za ní ty 2 hvězdičky dám, ale doufám, že příště uvidím na tuto tématiku výrazně kvalitnější film. ()
O Francúzoch je známe, že najlepšie, čo vedia je vzdávať sa a tuto, smradľavý Nemčúrik s mastnými vlasmi a priščami po celom ksichte, zahajloval a celé Francúsko sa zosralo a vrhli sa na Židov ako nenažratí vlci na karkuľku. Ta to nielen vyspevovať žetem, žetem, ale keď treba tresnuť aj po papuli chlapovi a nie vršiť sa na malých deťoch. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (22)
- Samuel Le Bihan bol pôvodne obsadený do úlohy Capitaine Pierreta, ktorú napokon zastal Thierry Frémont. (Arsenal83)
- Emmanuelle Seigner bola pôvodne obsadená do úlohy Joovej matky Sury Weismann, no tri týždne pred natáčaním odstúpila. Rolu nakoniec dostala Raphaëlle Agogué. (Arsenal83)
- Část zachycující Adolfa Hitlera (Udo Schenk) v bílém plášti na terase při konzumaci dortu je převzata z mimořádně vzácných barevných záběrů pořízených samotnou Evou Braun (Franziska Schubert), Hitlerovou milenkou a později manželkou, v Berghofu, Hitlerově soukromém sídle v Bavorsku, během jeho narozenin. Scény byly pečlivě zrekonstruovány tak, aby zahrnovaly nejen postoje, kulisy a uniformy, ale také hosty: šéfa SS Heinricha Himmlera (Thomas Darchinger) a ministra propagandy Josepha Goebbelse, samotnou Evu Braun, Hitlerova německého ovčáka Blondiho a dva malé chlapce, kteří byli Goebbelsovými nejstaršími dětmi. Je zde dokonce část, kdy Hitler Evě vynadá za kouření a poté se generál ostražitě podívá do kamery, když na něj namíří. To vše je autentické a je to vidět na kompletním záznamu. (Johnny.ARN)
Reklama