Režie:
David MackenzieScénář:
Kim Fupz AakesonKamera:
Giles NuttgensHudba:
Max RichterHrají:
Ewan McGregor, Eva Green, Connie Nielsen, Ewen Bremner, Stephen Dillane, Denis Lawson, Richard Mack, Alastair Mackenzie, Anamaria Marinca (více)Obsahy(1)
Zatímco Susan a Michael objevují nové a nepředvídatelně hluboké city, lidé na celém světě se začínají cítit divně, jako by něco ovlivňovalo jejich emoce. Je to proto, že jsou zamilovaní, nebo se svět citově rozpadá? Už jsme si zvykli na filmy o globálních katastrofách z americké produkce podle dějové dramaturgické šablony obvykle diktované právě původem těchto filmů. Toto je neamerický film, který k žánru přistupuje z jiného úhlu. Má dvě navzájem provázané dějové linie: první je milostný příběh mezi mladým šéfkuchařem a dívkou ze sousedství, která je epidemioložka; druhou je propuknutí záhadné nákazy v různých částech světa, která způsobuje, že postihnutí lidé ztrácí nejprve čich, poté chuť a nakonec i sluch. Film zároveň podává subtilní, avšak velmi důležité sociální poselství prostřednictvím vnitřního hlasu kombinovaného s dokumentárními záběry z různých částí světa, který naznačuje, že možným důvodem této globální katastrofy je to, že lidé zanedbali své životní prostředí a následně i sami sebe. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (730)
Malý nenápadný film, o kterém ale už asi třetí den po projekci docela přemýšlím. Přitom se tam postavy labužnicky cpou mýdlem nebo pěnou na holení. Děje se to teď a tady a připravený není nikdo. Film Perfect Sense se nevyhne srovnání s tematicky podobnou Soderberghovou procedurální Nákazou, přesto je jiný. Divák vnímá neznámou epidemii skrze dvě hlavní postavy, sukničkáře a šéfkuchaře a epidemioložku, která o mužích ztratila veškerá dobrá slova. Jejich vztah urychlený okolnostmi poměrně rychle chytne, a i díky tomu, že je poměrně chladný, tak se jeho nedostupnost pak plně zúročí ve finále. Než se k němu ale dopracujeme, tak britský režisér David Mackenzie nabídne řadu dynamických a nápaditých momentů, Ewan McGregor a Eva Green holé zadky i slušné herectví a Max Richter velmi povedený hudební doprovod!! Prostě bez čichu nebo sluchu má život pořád smysl. Cynikové budou ale zcela jistě upozorňovat na příliš velkou interpretační volnost. Přesto skvělý námět a velká spokojenost. PS: Mackenzieho jsem po jeho (dle mého ne úplně špatném) Samci s příjemně nehollywoodským závěrem neodepsal a Connie Nielsen jsem tu téměř přehlédl!! ()
Tak ještě jednou a lépe. Začal bych shadwellovským vtipem. Jaký je rozdíl mezi emocí a nemocí? Odpověď: Písmeno "n". V případě filmu Perfect Sense se ale takový hloupý žertík skutečně nabízí, protože v souvislosti se záhadnou a nezjistitelnou (alespoň vědeckými způsoby) nákazou hrají (potlačované) city ústřední roli. Jestliže se pak přesuneme na pole anglického jazyka, v jehož rámci se nachází i samotný film, pak slovo "emotion" v sobě jednoznačně obsahuje jako základ slovo "motion", tedy "pohyb". A právě takové nemocné emoce tady uvádějí do pohybu žánrová schémata melodramatu a ozvláštňují jeho sledování. S tímto filmem je to trochu podobné jako např. s Černou labutí, která, pokud ji budeme sledovat jako art film s vysokými uměleckými ambicemi, se ukáže jako nabubřelý film plný otřepaných klišé, ale v případě, že se na ni budeme dívat jako na horor, ozvláštněný přepjatými motivy z baletního prostředí, jeví se jako velice inovativní žánrovka. Podobně tak Perfect Sense sice zklamává jako "výpověď o stavu světa", ze které bychom si měli odnést jedinečné vyjádření k apokalyptickým náladám společnosti, kterou sužují nediagnostikované, a spíše metafyzické než fyzické, choroby, ale právě jako ozvláštněné melodrama funguje velice dobře. V klasickém romantickém příběhu se totiž předpokládá, že postavy chovají určité city a hromadí v sobě emoce, které pak projevují (např. náklonností k druhému) a posouvají tak děj romance kupředu. Všichni určitě známe klasické schéma hollywoodského romkomu, které zaručeně funguje na diváka, který chce vidět v zásadě pořád to samé jen trochu jinak (s jinými herci atd.). Perfect Sense jako kdyby tuhle artificiálnost ustáleného romantického narativu sebeuvědoměle komentoval tím, že upozorňuje na nevyhnutelnost až schematičnost jednotlivých důležitých "uzlových bodů" příběhu, které tady nevyvěrají ze samotných hrdinů (ti jako kdyby sami od sebe nebyli schopni emoce vyjadřovat), ale musejí být na ně "uvaleny" celosvětovou emocionální nákazou. Jednoduše a stručně: funguje to a je to působivé. Redukovat tenhle film jen na nějaký derivát Nákazy (mapování epidemie), Melancholie (úpadek lidstva soustředěný do několika postav) nebo Turínského koně (postupné "zhasínání světa" odrážející se v diegezi filmu), je nesmysl, protože Perfect Sense v samém základě operuje se zcela odlišnými kódy a schématy. Chápu, že to někdo onálepkuje jako midcult, ale mě to především v závěru docela upřímně dojalo a budu ten film kdykoli obhajovat. ()
Pefektní námět, to bez diskuze. Režisér megafilmu Samec natočil překvapivě ambiciózní romantické drama na pozadí celosvětové katastrofy. Výsledek na mne docela zapůsobil, ale mohl zapůsobit i mnohem víc, kdyby lépe fungoval vztah dvou hlavních postav. Mezi McGregorem a Greenovou jsem v tom filmu prostě necítil žádné větší pouto. Mnohem lépe funguje ta apokalyptická linie, hlavně díky ní mě Perfect Sense bavil. Tak trochu kámen úrazu je však v tom, že se na těchto dvou liniích tvůrci chtějí vyjádřit k příliš mnoha věcem - od mezilidských vztahů, přes podstatu lidskosti až ke vztahu k rodné planetě Zemi - takže mi nakonec uniknul nějaký ústřední hlavní motiv, pokud byl tedy vůbec přítomen. Závěr na mne pak udělal asi tak jednoznačný dojem, jako kdyby mi někdo optimisticky řekl, že mi zbývá ještě celý rok šťastného života ... 7/10 ()
Instantné posolstvo o strate zmyslov a zmyslu sveta všeobecne a o potrebe lásky. Nemuselo by to byť úplne márne, no komentované prehliadky záberov z celého sveta to úplne zabili. Práve tie posolstvá nádeje zmysluplného žitia napriek mizérii a vychutnania si jeho rozmanitosti aj pri obmedzeniach viac než čo iné pripomínali všeobjímajúcou bezobsažnosťou prázdne apelatívne zamyslenia o nutnosti morálnej obrody, ktoré sa v posledných rokoch vyrojili ako huby po daždi. ()
Netuctové a (možná překvapivě) funkční spojení romance a postapokalyptické sci-fi. A při vší úctě k neotřelé zápletce se ztrátou smyslů, film je paradoxně mnohem silnější v romantické linii. Ewan McGregor a Eva Green jsou totiž úžasný pár a díky jejich výtečným civilním výkonům jim onu vzájemnou chemii nelze nevěřit. 80%. ()
Galerie (70)
Zajímavosti (6)
- Eva Green a Ewan McGregor museli na place po jistý čas nosit i roušku, aby se nenakazili chřipkou nebo jinou nemocí, protože se natáčelo ve zdraví nebezpečném prostředí. (Ozo)
- Ewan McGregor je v reálnom živote synovcom Denisa Lawsona, ktorý vo filme hrá majiteľa reštaurácie. (eurika)
- Ve scéně, kde Michael (Ewan McGregor) kouše mýdlo, byla ve skutečnosti použita bílá čokoláda. (starydivak)
Reklama