poster

Úkryt

  • USA

    Panic Room

  • Slovensko

    Úkryt

  • Velká Británie

    Panic Room

Drama / Krimi / Thriller

USA, 2002, 112 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • -bad-mad-wolf-
    *****

    Úkryt mi způsobil nefalšovaný šok. Z údajně nejslabšího Fincherova kousku se vyklubal prvotřídní thriller a je mi fuk, zda toto mé odhalení zapříčinila naprosto nulová očekávání. Dvě věci - kameramanské pozlátko v podobě průletů uchy kuchyňských nádob a podobných fíglů je sice možná trochu navíc, ale taky slušně umocňovalo napětí jednotlivých scén. Často vytýkané klišé s dcerou diabetičkou, jejíž léky jsou samozřejmě mimo úkryt, také nebylo ku škodě věci - naopak! Postupně narůstající vědomí ubíhajícího času, který konfrontuje snahu zločinců dostat se dovnitř s narůstající potřebou dcery vzít si léky a tlakem na matku, která musí tuhle psychologicky zničující situaci ustát a ještě zajistit vše potřebné v extrémních podmínkách, je podáno zcela bezchybným způsobem. Výměna pozic v závěrečné třetině byl takřka geniální nápad. Zkrátka, i klišé může být použito nápaditě. Když ke skvělému scénáři, bezchybné režii a provokativně hrající si kameře připočtu skvělé herecké výkony a hudbu, která svým minimalismem a většinovou nepřítomností skvěle koketuje s už tak nepolevujícím napětím, vychází mi veliké thrillerové překvapení. 9/10 a v rámci žánru možná i hodnocení absolutní... tak to přinejmenším v současné chvíli prostě cítím. Tyhle filmy já rád.(5.8.2009)

  • novoten
    ***

    Fincherova milá hračka pro zábavu, které zvedají kredit tři aspekty: dokonalá atmosféra neustálé tíživosti domu, ze kterého kamera vyleze jen sporadicky, nejednoznačná Whitakerova postava, u které do poslední chvíle nemůžete tušit, na jakou stranu se přidá a hlavně Jodie Foster, která dokáže s překvapivou bravurou uhrát hysterické scény, na kterých by si většina jejích kolegyň vylámala zuby. I kvůli ní jsou ty tři hvězdy lepší, ale chtělo to víc zvratů a scenáristických nápadů. Takhle se průlety, detaily a zpomalovačky několikrát ztratí v samoúčelnosti. 70%(13.8.2007)

  • Psema
    ***

    Expozice učebnicově přesná, ale okolo hodiny to zřídne jako stolice po proflámovaný noci a mě osobně to do titulků nedokázalo dostat zpátky. Echt když se ukáže, že je Raoul postava jenom k tomu, aby vytvářela umělý napětí, postavy se začnou chovat jako idioti a Fosterová je najednou přebornicí na napichování telefonů. Digitální průlety nápaditý, ale čím víc stárnou, tím míň fungujou.(6.12.2014)

  • salahadin
    ****

    Skvělé a inteligentní domovní drama, scénář je dokonale promyšlený, Forest Whitaker chrlí jeden nápad za druhým, Yoakam je parádně odporný (potkat ho na ulici utíkám o dva bloky dál od něj) a Leto tikavý (co to měl na hlavě za štůčky veverčích hovínek?). Foster a Stewart si vaše sympatie sice získají, netvrdím že ne, ale stejně tou absolutně nejsympatičtější postavou tu je Whitaker, který předvádí chytrou hru. Fincher si nevybral slabší chvilku, natočil to zase parádně - líp to holt natočit nešlo, ale přece jen se zbytkem jeho filmografie se Panic Room měřit nemůže.(22.2.2010)

  • castor
    ****

    Ve Fincherových filmech velmi často dochází k manipulaci – v Sedmi manipuluje dvojicí detektivů brutální vrah, ve Hře pak rekreační zábava, v Klubu rváčů vypravěčovo alter ego. Jeho představa druhého já však nepodléhá stejným zákonům, je ideálním řešením, které běžní lidé neznají. Jeho „témata ohrožení“ navíc postrádají pravidla. Pravidla rád nelítostně ničí, rád je obchází, nedodržuje. Jeden luxusní dům, jeden soukromý bunkr opevněný ocelí, Jodie Foster, tehdy neznámá Kirsten Stewart a tři zločinci. A z logistického hlediska asi perné natáčení. Vše za kamerou bedlivě kočíruje mistr filmové tísně David Fincher, který dohlíží na to, aby ta vrtačka byla skutečně na správném místě a aby záběry z bezpečnostních kamer korespondovaly s tím, co jsme viděli před pár vteřinami v reálu. Tihle tři pánové si myslí, že dům je prázdný. Něco hledají. A jsou schopní kvůli tomu i zabíjet. Jeden to celé vymyslel a mlží o sumě, která je ve hře, druhý je dobrácký černoch, který se vyzná v sejfech a poplachové technice, třetí se nebojí použít bouchačku. Divák klíčové informace nezná. Fincher s nimi nakládá poměrně rafinovaně, ač karty rozdá prakticky hned po pár minutách, co kamera prolétne uchem konvice. Divák přemýšlí, jak by se zachoval on, co by udělal jinak, co stejně, celé je to přitom komorně laděné a zatraceně atraktivně podané. Zvuk, kamera, všechno šlape na jedničku. Perfekcionista Fincher piluje záběry, jeho posedlost je tentokrát v technickém zpracování filmu. Začne úžasnými úvodními titulky, skončí všemi těmi průlety a detaily na elektrickou svítilnu. Když na kočku a na myš, tak ideálně s Fincherem.(19.3.2012)

  • - Ve scéně, kdy postavy večeří pizzu, je před Sarou (Kristen Stewart) plechovka coly a nalitou skleničkou. V záběru z jiného úhlu je ale ve skleničce víc coly a sklenička je před plechovkou. V dalších záběru se poté polohy rekvizit navracejí opět do původní polohy. (Terva)

  • - Kristen Stewart během natáčení velmi vyrostla. Na počátku byla menší než Jodie Foster a na jeho konci byla již větší. (Kulmon)

  • - Jodie Foster byla během natáčení podruhé těhotná. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace