Režie:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Michael Fassbender, Keira Knightley, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon, Katharina Palm, André Hennicke, Arndt Schwering-Sohnrey (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh zrodu psychoanalýzy a vztahu Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga... Píše se rok 1904. Psychiatr Carl Jung přijímá do své péče v curyšské nemocnici Burghölzi mladou pacientku, u níž byla diagnostikována hysterie. Ctižádostivý lékař, inspirovaný prací Sigmunda Freuda, chce na nové pacientce vyzkoušet experimentální léčbu zvanou psychoanalýza. Léčba Sabiny Spielreinové je úspěšná a Jung o svých poznatcích s nadšením píše Freudovi. Na základě vzájemné korespondence vzniká mezi oběma muži přátelství. Freud Junga požádá, aby léčil jeho přítele, psychiatra Ottu Grosse, anarchisticky založeného volnomyšlenkáře. Ženatý Jung pod jeho vlivem ustupuje ze svých pevných morálních zásad a navazuje se Sabinou vášnivý vztah, který může být zničující nejen pro ně dva, ale i pro jejich blízké... Životopisný film Davida Cronenberga vznikl podle scénáře Christophera Hamptona, jemuž předcházela jeho hra Léčba řečí, inspirovaná knihou Johna Kerra Nebezpečná metoda. Jeho protagonisty jsou velikáni psychoanalýzy Carl Gustav Jung (1875–1961) a Sigmund Freud (1856–1939), jejichž učení i život významně ovlivnila dnes pozapomenutá psychoanalytička Sabine Spielreinová (1885–1942), jež byla první Jungovou pacientkou, na niž aplikoval Freudovu revoluční léčebnou metodu. Děj, odehrávající se v letech 1904–1913 sleduje složité lidské i profesní vztahy ústředních postav. Kultivovaný a esteticky působivý snímek také podává obraz doby, pod jejímž idylickým povrchem se odehrávala osobní dramata a vřely temné vášně. (Česká televize)
(více)Videa (21)
Recenze (720)
Člověk by si neměl dělat žádné představy, ale už je to tak, že nějaká očekávání prostě jsou, tomu se nedá uniknout. Filosofie C. G. Junga mě zajímá, těšila jsem se na konfrotaci s Freudem ... Vyšla z toho love storry, která mě do kolen nedostala. I když uzávám, že na Keiru Knightley bylo pěkné pokoukání. ()
Umírněný sled divadelních sekvencí, kde co obraz, to dialog, posouvají život tria Jung-Freud-nějaká Ruska po zásadních okamžicích jejich životů: Jung má rád Freuda, Jung souloží Rusku, Freud má rád Junga, Jung nesouloží Rusku, Jung přestává mít rád Freuda, Jung souloží Rusku, Freud odkopne Junga, a do toho pár bonusů. Je to zkreslující nuda a málo sexy. A že by šlo o ,,komplexní síť vztahů muž x žena, otec x syn, freudiánství x jungovství,'' bych se nejspíš hodně přel. ()
Uplatnenie teórií Freud-Jung na príbeh vzťahového trojuholníku, v ktorom zohrávajú ústredné party títo dvaja úctyhodní gentlemani, je nápad hodný génia. Prechod Cronenberga od explicitnosti k novodobej implicitnosti, odhaľujúcej sa pod mikroskopom podrobnej psychoanalýzy, je rovnako prezieravým rozhodnutím ako stávka na akademickú čistotu a divadelnosť (ktorá v secesnom prostredí inkarnuje do podoby nie nepríbuznej nemeckým televíznym biografickým romancám), vďaka ktorej je možné sa pozastaviť a uvedomiť si skutočnú perverznosť a rafinovanosť témy i relácií zahalenú filmárskou dokonalosťou. Čerešničkou sú chrumkavé výkony zvučného tria a Shoreova hudba. 85% ()
Lahůdkové herecké výkony tří hlavních představitelů, na poměry a styl Davida Cronenberga velice umírněná, střízlivá režie. Co je však zásadní, Nebezpečné metodě se myslím podařilo vkusně a stručně představit ony dva v mnohém tak podobné a přece podstatně odlišné pohledy na to, jak funguje lidská mysl, potažmo duše. A jsem rád, že Cronenberg stejně jako já, poměrně otevřeně straní Jungovi. 80% ()
Pohříchu nevzrušivé. Nebezpečná metoda je sice formálně jen těžko napadnutelný film, u kterého budou filmoví teoretici nejspíš slastí vrnět, ale kdybych mu dal vyšší hodnocení, lhal bych sám sobě. Prostě se mi nelíbil, nepřišel mi ani trochu zajímavý a představa, že bych se na něj musel dívat znova, mě docela děsí. Stará Cronenbergova úchylnost a podvratnost se ztratila pod tunou akademicky precizního make-upu, už si jen tak pokojně bublá hluboko pod povrchem. A mne nebaví ji hledat. ()
Galerie (108)
Zajímavosti (25)
- Ve scéně, kdy se Carl Jung (Michael Fassbender) baví s Otto Grossem (Vincent Cassel) o monogamii a morálce, je odkazováno jejich umístěním, Ottovým černým oblečením i jeho usazením na prvotní hřích v Rajské zahradě. (Othello)
- Herečka Keira Knightley zezačátku nevěděla, jak by měla zahrát záchvaty, kterými její postava Sabina trpěla. V rámci přípravy na roli si proto pročítala Sabininy záznamy, načež režisérovi předváděla různé obličeje a grimasy prostřednictvím Skypu. (272827)
- Postava Keiry Knightley je inspirována skutečnou historickou postavou, Sabinou Naftulovnou Spielreinovou, která se zapsala do dějin jako jedna z prvních ženských psychoanalytiček. (Ajka1)
Reklama