Reklama

Reklama

Láska, chamtivost, nenávist a Joan Crawfordová v hlavních rolích klasického amerického westernu. Americký western Johnny Guitar, natočený podle stejnojmenného románu Roye Chanslora z roku 1953, byl v době své premiéry v červnu 1954 jednoznačně odmítnut odbornou kritikou i diváckou veřejností. Prvním, kdo se filmu zastal a rozpoznal jeho kvality, byl francouzský kritik (a později slavný režisér) Francois Truffaut, který ve své dobové recenzi mj. napsal, že mu snímek připomíná Krásku a Zvíře s tím, že Kráskou je tu Sterling Hayden (představitel titulní postavy) a Zvířetem Joan Crawfordová, která s gustem ztělesnila majitelku saloonu Viennu. Dnes je Johnny Guitar právem pokládán za klasické dílo padesátých let, které svým příběhem i zpracováním předběhlo dobu. Příběh tvrdé Vienny a její bývalé lásky, pistolníka Johnnyho Logana, který si teď říká Johnny Guitar, se sice odehrává ve westernových reáliích (natáčelo se v okolí arizonského městečka Sedona s proslulými červenými skalními útvary), ale svým laděním spíš inklinuje k tehdy populárnímu filmu noir. Příběh snímku není ani tak příběhem jeho titulního hrdiny, který je tu v podstatě vedlejší postavou, jako příběhem dvou navzájem se nenávidějících žen – Vienny a zběsilé rančerky Emmy (vynikající Mercedes McCambridgeová), která svoji sokyni chce za každou cenu zlikvidovat. Právě obě ženy jsou nositelkami výbušné agresivity, která v tomto žánru jinak výhradně náleží mužům, a skutečná nevraživost obou hlavních představitelek značnou měrou přispěla k přesvědčivosti jejich postav.
Film, jehož děj dopředu posunují emoce a nikoli akce, bývá také považován za skrytou alegorii mccarthyismu (scenárista Philip Yordan byl známý tím, že svým jménem zaštiťoval práce kolegů, kteří byli na černé listině). Snímek překvapuje nezastřenou sexuální symbolikou (v dobovém hollywoodském kontextu naprosto výjimečnou), vizuální krásou (kamera Harryho Stradlinga) a působivým hudebním doprovodem Victora Younga. Režisér Nicholas Ray (1911–1979) je u nás známý především úspěšným dramatickým portrétem odcizeného mládí Rebel bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem. Na sklonku svého života se objevil jako herec v úloze ukřičeného plukovníka ve Formanových Vlasech (1979) a spolu s Wimem Wendersem se podílel na dokumentu o svém životě a smrti, nazvaném Blesky nad vodou (1980). Některé motivy filmu (hlavní hrdina s hudebním nástrojem, ekonomické důsledky postupující železnice či postava tvrdé, soběstačné ženy) si „vypůjčil“ Sergio Leone do svého klasického díla Tenkrát na Západě (1968). (Česká televize)

(více)

Recenze (57)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Podivný, rozporuplný, feministický western, možná spíš divadelní art drama ve westernových kulisách. Johnny Guitar je jedním z filmů, které si buď zamilujete pro jeho výjimečnost a dramatičnost, nebo budete nenávidět pro jeho divadelnost a neustálý svár. Podle mne byl film zpočátku pouhým statickým konverzačním dramatem, ale neustálé hádky mezi (anti)postavami mne brzy vyčerpaly a otrávily. Ve druhé části se děj již rozjede podle pravidel westernového žánru, obě konfikní hrdinky s chlapskými "gulemi" už jsou v pohybu, pomstychtivá fanatička typu Jany z Arku se neustále snaží přesvědčit dav, aby zlynčoval neústupnou majitelku saloonu. Johnny Guitar je pak jen vedlejší hrdina, který se vedle hraní na kytaru chová jako macho, ujme se záchrany konfliktní majitelky a vydrží nezastřelit její oponentku. Symbolickou alegorickou rovinou snímku je pak otázka morálky honu na nepohodlné potenciálně nevinné oběti, což bylo aktuální v době vzniku filmu v Americe, kdy probíhaly nedemokratické soudní procesy s možnými sovětskými špiony. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=yl6pc5de51w ()

Tsunami_X 

všechny recenze uživatele

Excelentní film, který se zpočátku tváří jako hybrid dramatu a westernu, jehož hlavním hybným prvkem bude, pro na druhém místě jmenovaný žánr trochu atypický, ženský souboj dvou černovlásek (!!!). Díky morální nejednoznačnosti a absenci kladných hrdinů se Ray trochu naváží do klasických žánrových propriet, kterým ovšem v celkovém součtu přisuzuje minimálně stejný prostor (přepadení, motiv železnice). Za zmínku stojí hlavně působivá apokalyptická jízda zfanatizovaného davu, oděného do černých pohřebních šatů. Symbolika jako hrom, hlavně při konfrontaci s Joan Crawfordovou v bílém (která ovšem není ani trochu sexy), ze které se možná v rámci její milostné obrody vyklube i padlý anděl. Gradaci jako hrom nepokazí ani diletantská zadní projekce, která bije do očí zejména nesouladem rychlostí (jízdu na koni můžete těžko snímat z rychle jedoucího automobilu). ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Western z jiného světa. Alegorický prostor na pomezí reality a špatného snu (nebo se ocitáme přímo v podvědomí postav?), chvíli vypjatý psychothriller (úvod s točící se ruletou a venku hučící meluzínou), chvíli satanistický horor (noční lynč, zřejmě reflektující mccarthyovský hon na čarodějnice), v jádru těžkotonážní melodrama, v němž ale až do finále není zcela zřejmé, kdo touží po kom. Cyničtí a psychicky nestabilní hrdinové (jako ve většině Rayových filmů) představují reprezentativní vzorek poválečné americké společnosti s Viennou coby emancipovanou ženou, k níž se z války vrací nových poměrů neznalý muž. Osudový motiv kruhu (ruleta, lustr), na pomezí campu zdůrazňovaná barevná symbolika (Crawfordová se v jednom kuse převléká), formální virtuozita a strhující tempo vyprávění. Film, ve kterém je toho opravdu hodně a lze jej „číst“ tolika různými způsoby, že první zhlédnutí bude pro každého milovníka odvrácené strany klasického Hollywoodu pouze začátkem jednoho krásného přátelství. 85% ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Klasika, ktorá nechýba v žiadnom rebríčku naj westernov na popredných miestach. A naozaj, je to nádherná akčná dráma s perfektným, na tú dobu dokonca trochu revizionistickým príbehom, luxusne napísanými dialógmi ("Ak sa chlapec hrá so zbraňami, musí rátať s tým, že zomrie ako muž.") a výborným obsadením na čele s úchvatnou Joan Crawford (ktorej postava evidentne inšpirovala Claudiu Cardinale vo Vtedy na Západe) a démonickou Mercedes M.. Keď sa to v poslednom dejstve rozbehne, je to z toho nečakane intenzívna, parádne vydragovaná záležitosť s doteraz fungujúcim napätím. Nečudujem sa, že na film prisahalo toľko velikánov ako Scorsese či Truffaut. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Western, který je pojmenovaný po takovém klasickém floutkovi, který si myslel, že vládne divokým západem, ale přitom si ho tu snadno strčí do kapsy dvě uzurpátorky a dominy v jednom, u kterých Vám je okamžitě jasné, kdo zde v danou chvíli vládne. Určitě zajímavý film v rámci žánru, ale jediné, na co opravdu nezapomenu, byly ty dvě divy. To se jen tak nevidí. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Western, kde vládnou dvě mužatky a kde jedna nenávidí druhou až na smrt. Nechápu, proč se Joan sebekriticky nezamyslí nad faktem, že na mladé a krásné  divy prostě nemá a fakticky tím potopila z velké části celý film. Nemohla jsem si nevzpomenout na film o jejím životě Drahá maminko, kde život s ní popisuje její dcera. A ano, Joan se skutečně rvala i o role, které už jí z hlediska věku a vizáže nepříslušely. Takže jí děkuji za zmrvený pohled na celou tuhle podívanou. Nezachránili to ani koně klusající neustále sem a tam nebo výbuchy jak v obrovském kamenolomu i když si to tam v těch místech asi mohou dovolit. Musím se oklepat a ono to rozčarování hned pomine. 60% ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Asi najlepší ženský western čo som videl. Vlastne jediné čo mi vadilo, bolo to herecké drevo v titulnej (ale nie hlavnej) úlohe. Dobre napísané s prekvapivo rozostavanými figúrkami, svižne natočené a až na spomínanú výnimku skvelo zahrané. Joan Crawford to neskutočne dáva. A prvý frajerský stret dvoch pištolníkov rozhodne nepripomína klasický western. Ženské role tu hrajú prvé husle a drsňáci si tu svoje vtáky premeriavajú v scéne, ktorá vyzerá približne takto. "Hráš na gitaru tak dobre, ako sa hovorí?" "A ty vieš tak dobre tancovať akú máš povesť?"Tak Johnny Guitar zahrá, Dancing Kid zatancuje a drsné baby čakajú kedy už môžu konečne niekoho odstreliť. 9/10 ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý western s prvky dramatu. Odehrává se v atraktivním prostředí, Vienna's saloon má velké kouzlo stejně jako srub v horách, k němuž se musí projet skrz vodopád. Na poutavosti se podílí také herci, resp. postavy, které ztvárňují. Obě ženy, ale i Johnny a Kid mají co nabídnout. Střety mezi nimi stojí za vidění. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nicolas Ray klame už v názve. Johnny nie je hlavnou, ale vedľajšou postavou a tými hlavnými protivníčkami sú ženy. Prvá je jednou z najlepších postáv, aké som kedy na plátne (v telke) videl a tá druhá asi najnesympatickejšia záporáčka vôbec. Klobúk dole pred oboma herečkami. Nie sú tu dve, ale tri skupiny, ktoré sa nemajú v láske a zisťujeme, že aj vnútri nich to poriadne škrípe. Jedná sa tiež o pozemky, čo vidím vzhľadom na fakt, že boli pôvodne zobraté indiánom ako scenáristickú iróniu. Ani tých zopár postáv, ktoré na malom území musia koexistovať, si nedokáže vďaka chamtivosti, hnevu a nenávisti nájsť k sebe cestu. Western silný ako antická, alebo shakespearovská tragédia, respektíve dráma ()

Visáč 

všechny recenze uživatele

Geniálne dielo o dvoch lesbách, ktoré si medzi sebou vybavujú účty skrz bandu "vykastrovaných" figurantov, z ktorých najväčší drsan Sterling Hayden vyhráva balady na gitare... Mimochodom, Joan Crawford bola fakt úchylná maska a hodila by sa do filmov Davida Lyncha. Z očí jej ide niečo hodne zvrátené a perverzné. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Od režiséra filmu Rebel bez príčiny Nicholasa Raya, ktorý má tesne pred Rebelom s Deanom, iných rebelov, ktorí radi lynčujú, robia si čo chcú, najmä jeden bohatý McIvers, ktorý si s pomocou jednej zámienky zaumieni, že vyženie z kraja jednu dámu Viennu. Na začiatku vidím ako prichádza do kraja JOHNNY GUITAR, áno, chlapík s gitarou, ktorý sa nevrhá do konfliktov, ale tak či tak sa v nich ocitne... Totiž Johnny je bývalý pištoľník, ktorý túto kariéru zavesil na klinec, teraz používa pseudonym GITARA, a tak prichádza za svojou starou priateľkou, s ktorou ho spája vzťah, vášeň, po dlhých piatich rokoch si nemajú takmer čo povedať, ale situácia sa začne meniť. Vienna dlhé roky budovala svoj veľký SALOON, bar, podnik, ktorému šéfuje, kde má pár zamestnancov, ale domácim obyvateľom absolútne nevonia, nie preto, že by bola nejaká humusáčka, bezdomovkyňa, to ani nepripadá do najmenšej úvahy, totiž chcú ju odtiaľto vyhnať, kvôli jednak, že jej závidia úspech, a po druhé, že chce, aby tadiaľto viedla nová železnica, ktorá by so sebou priniesla tisíce a tisíce prisťahovalcov, hladných farmárov, ktorí by narušili pokojné dianie v mestečku. Naopak je tu dusná atmosféra, a to vďaka zlovestnej Emme Small, ktorá vytvára dusnú atmošku, lebo si naivne myslí, že zodpovední za zabitie jej brata je banda okolo Dancin Kida, najmä výbušný zlobor Bart Lonergan, ktorý sa naváža do Johnnyho. Jednoducho Emma si spojí Kida s Viennou, že je v tom s nimi. Všetkých okolo seba nainfikuje, šerifa, boháča i lovcov odmien. Boháč McIvers im dáva 24 hodinové ultimátum, aby sa odtiaľto spakovali. Zamestnancov prepustí, ostane odhodlaný Tom. Tesne predtým, ako dá výplaty, ide si pre peniaze do banky, kde sa čírou náhodou objaví Kid, aby s kumpánmi urobili lúpež tejto banky, kde je práve Vienna. Johhny čaká vonku. Tá KRAVA EMMA opäť hucká, že nie je pochýb o tom, že ide v tom s nimi. Večer prídu Viennu navštíviť, pričom Emma sa podpíše pod jedným, naozaj milým skutkom, a to, že jej podpáli Salón! Emmu nenávisť priam zožiera zvnútra, začína sa lov, lynčovanie, jedného, mladého sa im podarí obesiť, Viennu už nie, lebo je tu záchranca Johnny. Utečú a skrývajú sa v zrube, ktorý je pre verejnosť skrytý, vyčkávajú, čo príde, skrýšu aj tak objavia, je pod vodopádom, kadiaľ sa ide k tomuto zrubu. Súboj nebude tentokrát chlap proti chlapovi, ale žena proti žene! Joan Crawford je geniálna, odvážna, smelá, nebojácna, zato Mercedes McCambridge je opozitum, zaliata nenávisťou sa ženie proti múru, a ja som mal veľkú chuť jej niečo urobiť, aspoň ju zahnať do kúta, spomaliť ju, lebo jej totálne preskakuje v hlave. Perfektný WESTERN, a to len pre hlavnú postavu, ale i Sterling Hayden nemá v podstate žiadnu chybu. Je to bezchybná záležitosť, ktorú smelo odporúčam! Hor sa do toho! ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Tak trochu iný western. Vynikajúca Joan Crawford ako majiteľka saloonu osciluje medzi dvomi mužmi a hlavne je konfrontovaná s nenávisťou, fanatizmom a chamtivosťou miestnych obyvateľov... Krásna farba, hudba, napätie až do konca. ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Zase som náhodou natrafil na ďalší skvelý western. V päťdesiatkách sa ich točilo neúrekom. Má to svižné tempo, atmosféru, že by sa dala krájať, skvele napísané a zahrané postavy a k tomu ako bonbónik famózne dialógy, ktoré ma bavili na filme najviac. K tomu to má aj celkom originálnu zápletku s feministickou témou. Všetky tie konflikty stoja na nevraživosti dvoch žien a všetci tí akože drsní chlapi okolo vlastne len skáču jak ony zavrieskajú. Na jednej strane Joan Crawfordová, ktorá si podmaní každého chlapa a na druhej strane nasratá stará panna Mercedes McCambridge. A všetci tí chlapi si už len musia vybrať stranu. Z ostatných postáv zaujme Sterling Haydenako drsný El Mariachi s gitarou, Scott Brady ako jeho ukecaný sok v láske alebo Ernest Borgnine ako parchant, ktorý je schopný hrať na všetky strany. Akcie tu je minimum, ale k mojej absolútnej spokojnosti to vyvažujú tie úchvatné dialógy. Zase raz sa potvrdilo, že najnebezpečnejší je sfanatizovaný  lynčujúci dav, ktorému je u prdele, čo je pravda a čo nie. 10/10. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Scénář: Philip Yordan. Kde já jsem jen podobný námět už viděl? Jenže tohle je z roku 1954 - takže původní námět. Kamera: Harry Stradling Sr. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Netradičný western, ktorý zaujme najmä skvelými dialógmi a napätou atmosférou od asi 4 minúty až do konca. Čo sa mu dá vytknúť, je ale chovanie a motivácia postáv. To vážne bola Emma poháňaná len obyčajnou ženskou žiarlivosťou, ktorá ju hnala cez mŕtvoly? A prečo ju všetci chlapi v meste počúvali na slovo a báli sa jej protirečiť? A čo to je za nápad, že keď neprávom obvinia štyroch slušných chlapov zo zločinu, tak tí sa za to rozhodnú zločin spáchať a tak potvrdiť tie podozrenia, ktoré voči nim obyvatelia majú? Taktiež to priznanie Turkeyho bolo prazvláštne a veľmi málo uveriteľné, že tak spravil kvôli tomu, že sa bál o život (tu za to môže slabý herecký výkon Bena Coopera) a počínanie Toma v okamihu, keď to pre jeho šéfku začínalo vyzerať lepšie tiež rozum neberie... Aj keď je toho, čo mi tu vadilo fakt dosť, stále klady prevyšujú zápory, aj hlavne vďaka obom ženským predstaviteľkám, ako Joan Crawford, tak Mercedes McCambridge. ()

Agatha 

všechny recenze uživatele

Prapodivný western, jehož kouzlo pro mě spočívá jen a pouze ve sledování Joan Crawford. Nevim jak to ta ženská dělala, ale jen co se objeví na plátně, tak sleduju každý její pohyb a nedokážu z ní spustit oči. Proto asi měla tolik fanoušků a obdivovatelů, přitáhla si je jako magnet. Vyzařuje z ní schopnost předat něco ze sebe dál a dokonale u toho zaujmout své okolí. Proto s tolika kolegy a režiséry nevycházela, proto ji diváci milovali. Jak se říká - milovala kameru a kamera milovala jí. Co se týče filmu, neviděl jsem podivnější westren, sám bych ho do této kategorie asi ani nezařadil, i když do ní samozřejmě patří. Občas je velmi přínosné vidět něco, co se vymyká zajetým kolejím. Zvláště ve filmu. I samotná Joan působí ve westernu trochu nepatřičně. O to více je to zajímavější. Stejně na mě působil i Sterling Hayden, akorát na něj tedy nebyl zdaleka tak hezký pohled. Zdál se mi takový nakyslý. A to už ani nemluvim o Mercedes McCambridge se svým lynč amokem, ta mě přímo vytáčela a vůbec mi nepřišla vynikající. Spoiler: Na konci jsem pocítil velké zadostiučinění, když to koupila a valila sudy do rokle ;-) Zvláště za vypálení salónu, ten za nic nemohl.  Konec spoileru. Celkem příjemné a netradiční pokoukání. Ale rozhodně v původním znění, dabing byl děsný. ()

Reklama

Reklama