Režie:
Vladimír BahnaScénář:
Štefan SokolKamera:
František LukešHudba:
Jozef MalovecHrají:
Emília Vášáryová, Bronislav Križan, Ctibor Filčík, Martin Gregor, Viera Strnisková, Eva Poláková, Oľga Sýkorová, Július Vašek, Vlasta Fialová (více)Obsahy(1)
Filmový prepis rovnomenného románu Rudolfa Jašíka. Dej filmu je situovaný do štyridsiatych rokov nášho storočia, do prvých rokov druhej svetovej vojny. Zachycuje politickú a spoločenskú atmosféru jedného zo slovenských mestečiek, ktoré žije zdanlivo v závetrí, ďaleko od sveta a vojny. No zdanie klame. Pod povrchom pokojného, každodenného života prebieha tragický proces urýchľujúci osudy ľudí, rozpad ich charakterov, no aj dozrievanie ich vťahov. Film je príbehom Evy a Igora, ich lásky, násilne prerušenej vplyvom politických udalostí. V tejto epoche osobných i spoločenských tragédií sa z detí takmer cez noc stávajú dospelí, z poctivcov obete a z duševných úbožiatkov vrahovia. Film na osudoch Evy a Igora, židovských povozníkov Samka a Maxiho a kariéristu Flórika podáva vierohodný, presvedčivý obraz doby, poznačenej expanziou fašizmu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (40)
O tomto filmu jsem neměl ani tušení, jméno režiséra mi nic neříkalo, o to větší bylo překvapení, jak kvalitní film to je. Má ovšem smůlu, že je ze stejného roku jako Obchod na korze, takže je jím zastíněn, neb ve srovnání s ním je kapánek slabší. Tísnivá atmosféra, která postupem děje nabývá na intenzitě, je zachycena skvěle. Hlavní nevýhodou oproti Korzu je asi představitel hlavní mužské role B. Križan, který toho neuhraje tolik jako J. Króner. ()
Knihu som čítala ešte v puberte a bola výborná. Film som videla teraz, no jednak mám odjakživa problém so starým štýlom hrania (či už bol hollywoodsky alebo domáci, prehnaná štylizovanosť pohybov a celková divadelná teatrálnosť mi vadí), jednak sa mi záverečných pár minút filmu zdalo uponáhľaných, nedotiahnutých, odfláknutých. Tam by som veruže prijala viac výrazu i emócií, než zopár krátkych záberov na mladého Križana, ktorý teda vôbec nevyzerá na to, že práve videl zomrieť zopár blízkych ľudí... Ale musím uznať, že po všetkých stránkach je to dobre spravený film, samozrejme s ohľadom na rok výroby. ()
Pomerne naivne podaná téma židovskej otázky na Slovensku. Teda aspoň oproti skutočnému klenotu, Obchodu na korze. Postavy sú čiernobielo podané, respektíve situáciu nechápu a nechajú sa okolím prevalcovať. V popredí je však milenecký pár typu Rómea a Júlie, s ktorým máme sympatizovať a držať mu palce, čo sa Bahnovi darí naopak veľmi dobre. Všetky výčitky nakoniec zachraňuje posledná polhodina, kde sa silno tlačí na divákove emócie a vypláva na povrch fakt, že Námestie svätej Alžbety je veľmi temný film. Jeho akademizmus by mi vadil v európskej alebo americkej veľkoprodukcii, lenže naše povinné filmové čítanie berieme predsa len trochu inak. Viac napínavá záležitosť ohľadom záchrany ženy v ťažkej situácii, ako vyrovnávanie sa s krutou minulosťou, ale možno mladým, ktorým je už naša minulosť plná hanby úplne šumafuk, dá film poriadne za ucho. ()
„Je nevyliečiteľne chorý, je Žid...“ Téma holokaustu mě dokáže zasáhnout už jen při vzpomínkách na stovky obětí i následné celospolečenské trauma, jakým si zejména středoevropské národy ještě dlouho po válce procházely. Námestie svätej Alžbety je jeden z filmů, do něhož se (také s ohledem na rok vzniku) podařilo protavit prožitky z nesnadné doby tvůrcemi přímo zažité i potřebu vyrovnání se s těmito událostmi. Svou atmosférou mě po celou dobu pohltilo a dokázalo pravidelně vyvolat silné emoce bez jakýchkoliv stop po citovém vydírání, což se při tak citlivém tématu vidí málokdy! Prostředí Slovenského státu dýchá temnotou a tísní, ponurou atmosféru dějiných událostí uprostřed stále přísnějších podmínek zároveň doplňuje hutné psychologické drama několika postav různých charakterů. Objevují se všední problémy obyčejných lidí, láska se špetkou naděje ústící do odhodlanosti pro čin, bezskrupulózní přechod na stranu k vládnoucímu režimu (holič) i morální dilema ve vztahu k rozhodnutí mezi prospěchem plynoucím ze zrady nebo zachováním čistého svědomí (jeden z Igorových kamarádů). ***** Ani netuším, proč se mi tento snímek až doposud vyhýbal, ale pro jeho působivost a díky celkově silnému prožitku s plným počtem hvězd neváhám. Také protože podobně vzácných dramat na tohle téma jako je tenhle nebo Obchod na korze se už asi v současnosti jen tak nedočkám. [90%] ()
Celkovou vážnost a tragičnost narůstajících a nevyhnutelných časů, mi nezkazila ani částečná Igorova naivita, ani prvorepublikoví frajírci, kteří ovšem v sobě dokáží nalézt kousek cti, ale co je to proti zradě. Naopak, sílu filmu podporuje slušná režie, překrásná a skvělá Emília i silný, i když lehce ukvapený závěr. Proměna jednoho impotentního holiče v odporně sebevědomého gardistu a vraha, nebo láska, která i rasové zákony přenáší. To vše je provázeno komorní, ale do filmu krásně pasující hudbou, která skvěle dolaďuje tento pohled na jeden z miliónů lidských osudů, který přinesla nadcházející zlá léta. Možná bylo mé natěšení přehnané, i když jde o silný snímek, čekal jsem více. ()
Galerie (3)
Photo © Slovenský filmový ústav
Reklama