Režie:
Robert ZemeckisScénář:
John GatinsKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Denzel Washington, Don Cheadle, Kelly Reilly, John Goodman, Bruce Greenwood, Brian Geraghty, Tamara Tunie, Nadine Velazquez, Garcelle Beauvais, Melissa Leo (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Kapitán Whip Whitaker (Denzel Washington) je velezkušený pilot, kterému sebeprudší turbulence ani nestojí za zvýšení hlasu či adrenalinu v krvi. Když během rutinního letu jím pilotované dopravní letadlo vlétne do mohutné bouře, chladnokrevně ho vyvede do bezpečí, za což si vyslouží potlesk 96 cestujících a šesti členů posádky. Radost je předčasná, letadlu postupně začnou vynechávat funkce, je čím dál neovladatelnější a Whip se odhodlá k šílenému činu – otočí ho vzhůru nohama, což ho má déle udržet ve vzduchu a mezitím se pokusí najít co nejvhodnější místo k přistání. Před rovným pásem louky ho znovu otočí a ve dvousetkilometrové rychlosti sedne na zem. Jako zázrakem přežije 96 lidí. Když se Whip posléze probudí v nemocnici, dozví se, že se stal národním hrdinou. Adorace ale trvá jen do chvíle, než padne klíčová otázka: Co dělal kapitán před osudným letem? V tu chvíli pro něj začíná nový boj. Boj, který nakonec bude těžší než ten, který svedl se živly a neovladatelným letadlem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (31)
Recenze (973)
Velké herecké sólo pro autenticky nadraného Denzela Washingtona. Zrežírované Robertem Zemeckisem tak, jako kdyby sám střízlivěl z (CGI) opojení. Nadčasový příběh o (ne)dobrovolných závislostech a nabývání ztraceného kontroly vypráví občas nesoustředěně a po celou dobu velmi pomalu, abychom pochopili každou sdělenou myšlenku, a téměř nedramaticky (napětí leteckého úvodu je například oslabováno druhou dějovou linií s Nicole). Zatímco první, akčnější polovina, slibující hrdinovu rychlou proměnu, je ještě slušně rytmizována střídáním scén tichých a scén podbarvených moderní hudbou, v té druhé vše splývá a naděje na změnu slábne. Poté, co ho nakopne letecká havárie, díky které doslova spadne nohama zpátky na zem, je Whip odhodlán udělat si v životě pořádek. Až nutnost čelit vlastním prohřeškům a vést bitvu, jejíž příčinu považuje za nesmyslnou, jeho odhodlání citelně oslabí. Whip sice udělal jeden hrdinský skutek, ale filmovým hrdinou hollywoodského střihu není. V detektivce by byl zároveň viníkem i vyšetřovatelem a tuto jeho vnitřní ambivalenci dokázal Washington bravurně vystihnout, ačkoli nedostal mnoho velkých dramatických momentů ani možnost odstínit postupnou proměnu postavy. Neprodělává kontinuální vývoj k lepšímu, a jako takový si ani nezaslouží soucit. Režisér se o něj zajímá bez patosu, bez empatie, jako kdyby šlo jen o objekt ke zkoumání, na jehož permanentní opilosti rozhodně není nic cool (takže žádné subjektivní záběry, žádné chlastací střihové sekvence s rockovou hudbou). SPOILER Pohledy zvenčí, kdy se svědkem vlastních činů stává také Whip samotný (televizní zpravodajství), si Zemeckis připravuje půdu pro závěrečné odhalení, komu (zřejmě) po celou dobu patřila vypravěčská perspektiva. Přesně jako upřímná zpověď napraveného hříšníka, pohrdajícího svým dřívějším já, film také působí. KONEC SPOILERU Let je ukázkovým „krizovým“ filmem. Trochu naivně, ale bez přehánění a nejlacinějších scenáristických kliček (ty přicházejí až na závěr) varuje před hledáním opory v drogách a alkoholu. Ač má snímek nakročeno k náboženskému poselství, vysvobozením nakonec není Bůh (nad jehož fanatickým následováním Let spíše pozvedává obočí), nýbrž celkem prostě a obyčejně rodina. Cynismus stranou, i takové filmy jsou dnes třeba. 70% Zajímavé komentáře: Marigold, imf, eye candy ()
|| Scenár: John Gatins | Hudba: Alan Silvestri | Produkcia: Laurie MacDonald, Walter F. Parkes, Jack Rapke, Steve Starkey, Robert Zemeckis | Distribúcia: Paramount Pictures | Štúdio: Parkes + MacDonald Prods., ImageMovers | Rozpočet: 31 miliónov $ | Tržby: 161,772,375 $ || Skvelá dráma, kde vám hlavná postava oproti viacerim žánrovkám naopak nie je ukradnutá, a tak má film napätie od začiatku až do konca. Trochu divná dejová linka so štetkou, trochu fyzickej protizákonnosti na začiatku drží film pri zemi. Laťka ajtak nadpriemerná. ()
Je sice hezké, že Robert Zemeckis konečně nechal stranou rádoby revoluční animováne ptákoviny a vrátil se tam, kde mu to šlo vždycky nejlepé. A takové scéna havárie letadla ukazuje, že to má stále ještě v paži. Bohužel si ke svému návratu vybral podprůměrný scénář o totálně nesympatickém alkoholikovi, který Zemeckisovi naprosto podráží kolena. Vznikla tak stopáží naprosto přepálená moralitka, ve které je spousta linek a postav tak nějak navíc (ex-feťačka a Goodman, který vypadá jak z naprosto jinýho filmu) a klišovitých scén, ze kterých je vám Roberta až líto. Tenhle scénář zkrátka nezachránil ani on a ani skvěle hrající Denzel.50% ()
Havárie šla. Ale potom... už to moc nešlo. "Boží zásah jako jedna z možných příčin", to jsem fakt nevěděl, jestli si dělají srandu. K tomu je to strááášně zdlouhavé. Žádné postupné rozvíjení dramatu, vyšetřování, odpovědnost a tak. Jen nuda a nuda. Přitom nápad je tak slibný. Hrdina nikoli bez bázně a hany, ale závislák, to skutečně slibuje velké možnosti. Ale je z toho velké nic. Vlastně ani nevím, co konkrétního napsat, protože se není skoro čeho chytit. ()
Další film o alkoholismu, člověk by si řekl, že se už nic originálního vymyslet nedá, ale přece. Trošku se mi zdálo, že malinko kulhá závěr, který částečně postrádá logiku, což zřejmě cítí i autoři a snaží se to dolepit umělým přílepkem, ale i tak výtečný film stojící zejména na Denzel Washingtonovi. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (34)
- Natáčanie prebiehalo na viacerých miestach v americkom štáte Georgia. (MikaelSVK)
- V reálnom živote bol John Goodman vyliečeným alkoholikom od roku 2007 (päť rokov pred premiérou filmu). (Arsenal83)
- Když je letoun obrácený "vzhůru nohama", letí v záběru z pilotní kabiny v mnohem větší výšce, než v předchozím záběru ze země. (imagoo)
Reklama