Reklama

Reklama

Edmond Vidal známý také jako Momon, vyrůstal v chudé cikánské osadě, odkud si odnesl smysl pro rodinu, neochvějnou loajalitu a hrdost na svůj původ. Nejvíce ho ale posílilo přátelství se Sergem Suttelem, s nímž poprvé okusil vězeňský život, navíc pro něco tak banálního, jako je krádež třešní. Oba se nevyhnutelně zapojí do organizovaného zločinu, a tak vznikl gang Lyonnais. Stávají se nejznámější ozbrojení lupiči počátku 70. let minulého století. Jejich nezadržitelný vzestup skončil až v roce 1974 velkolepým zatčením. Dnes je Momonovi takřka šedesát a rád by na tuto část svého života zapomněl a žil jen pro děti, vnoučata a svou ženu, ale jak sám ve filmu říká: „Člověk vězí ve svém těle a ve své duši svou minulostí, a ona nás stravuje, až nás zničí…“ (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (148)

Radko 

všechny recenze uživatele

Smrteľne vážne poňatá gangsterka o priateľstve, oddanosti, zrade a cigánskom morálnom kódexe. Ten ma "pobavil" hádam najviac. Pretože ak sa Cigáni riadia nejakým kódexom, tak prevažne cigánskym Otčenášom: "Deti moje nekradnite, čo vidíte potiahnite. V živote ja nelúpil som, čom som videl, ukradol som.". V ňom sa presne odzrkadľuje variabilita vnímania rómskeho pohľadu na svet okolo, vyrovnávajúceho si česť a morálku podľa momentálneho nastavenia, nie nejakých rigídnych, nemenných pravidiel. Cigáni boli a sú ťažko skúšané etnikum a bez spomenutej okamžitej miery schopnosti prispôsobiť si morálku momentálnej situácii, by len ťažko odolali prežiť tak dlho v etnicky a mravne úplne cudzorodom prostredí. Preto tento Marchalov film, v snahe priblížiť svet tohto etnika a jeho zapojenia sa do podsvetia, pôsobí skôr ako slon v porceláne. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Sice tentokrát Marchal zpracovává příběh z druhé "strany barikády", ale to je asi tak jediný výraznější rozdíl oproti jeho předchozím počinům. Možná ještě, že ta historická linka celkem připomíná Placidův Kriminální román. Jinak je vše tak jak bychom u něj čekali; tedy nekompromisní drsná kriminálka volně založená na skutečných událostech, která stojí na atmosféře, chlapáckém přátelství a výkonech charismatických šedesátníků (pro tentokrát namísto Auteuila neméně fantastický Lanvin). ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

V súčasnosti je už pomerne veľkým problémom zapnúť si televízor a nenaďabiť na nejaké strieľanie, výbuchy, naháňačky na autách, oplzlosti a pod. A pre mňa, ako filmového diváka vzniká problém sa v tom mori násilia orientovať, hľadať, čím sa jedna gangsterka odlišuje od druhej, v ktorej je realistickejšie znázornené zabíjanie, v ktorej sú rafinovanejšie podrazy a vystupňované napätie. A v tejto gangsterke bolo zvláštnosťou, že postavy gangu boli Cigáni. Nie síce takí, ako tí z východoslovenských osád, ale Cigáni, ktorých pôvod sa v činnosti gangu prejavoval najmä v ponímaní cti, vynaliezavosti v krutosti a dôslednosti v pomste. Napriek tomu si ani túto gangsterku asi dlho v pamäti neudržím. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Kdybych to sám neviděl, tak bych tomu nikdy nevěřil, ale téhle kriminálce nejvíc podráží nohy nedostatečné charisma Gérarda Lanvina. Tenhle drsňák od pohledu, jehož si už nedokážu představit bez unavených očí, kupy problémů a zbraně na dosah, kterou je hodlá všechny vyřešit, působil tentokrát ploše a nezajímavě. Přestože zahrál vysoký standard a z jeho projevu mu nemůžu vytknout vůbec nic, tak jsem mu jeho postavu vůbec nevěřil. Bez toho působil jen jako obyčejný padouch, jemuž se nejen nedá fandit, ale ještě jsem mu jeho nezáviděníhodný osud přál. Takhle to Olivier Marchal určitě nezamýšlel. ()

Santino7 

všechny recenze uživatele

Napriek tomu, že väčšina komentárov, ktoré som k tejto snímke mal tú možnosť čítať, hovoria o priemernej a ničím výnimočnej gangsterke, tak musím povedať, že ja osobne som s tým spokojný viac než dosť. A dôvod je úplne prostý, dostal som totiž presne to, čo som aj dostať chcel. Francúzi vedia ako na to, žiadne vedľajšie preumelkované dejové linky o nešťastne zaľúbenom mafiánovi a podobné nezmysly tu nemali priestor, podobne ani nijaké zbytočné prestrelky čisto pre efekt alebo zženštilé hlavné postavy, to skutočne ani omylom, všetkému tomuto sa vyhli. A spravili nepochybne dobre! Bolo to precízne, realistické, malo to úroveň a musím povedať, že ani na okamih som sa nenudil. Obsadenie Gérarda Vidala (Momon) bolo trefou do čierneho, sledovať jeho po väčšinu času kamennú tvár a popritom aj obrovskú dávku charizmy naozaj stálo za to, bol vskutku perfektný a za tým si proste stojím - jeho výkon by som sa dokonca nebál označiť za akýsi moderný a naozaj dôstojný francúzsky ekvivalent ku Brandovmu stvárneniu Kmotra či napríklad Gazzarovmu Camorristovi. Keď k tomu navyše ešte pripočítam až prekvapivo pútavý príbeh, skvelo zvládnutú retrospektívu, postupne dávkované napätie či napríklad aj celkovú eleganciu, v akej sa niesla prakticky celá snímka, tak potom naozaj pomaly ani neviem, čo by som Marchalovi tentokrát mohol a mal vytknúť. Jasné, niečo by sa už nepochybne nájsť dalo, to sa predsa dá vždy a všade, pokiaľ človek naozaj chce, lenže môj celkový dojem to nijak výraznejšie neovplyvnilo. Les Lyonnais sú skrátka nadmieru vydarenou žánrovkou, ktorá mala onen potrebný šmrnc, no a musím už len doplniť, že takto kvalitne zvládnutých gangsteriek v modernom šate by som v dohľadnej dobe uvítal kľudne aj viac. 5/5 ()

Galerie (98)

Zajímavosti (4)

  • Edmond Vidal, jeden ze členů Lyonského gangu, napsal autobiografickou knihu, která se jmenuje „Pour une poignée de cerises“ (česky „Pro hrst třešní“). (Rollo_Tomasi)
  • Film zachycuje osudy tzv. Lyonského gangu, který páchal trestnou činnost hlavně v letech 1967–1977. Lyonský gang byl hlavně proslulý ozbrojenými loupežemi, při kterých tento gang uloupil obrovské množství peněz. Gangu je ale taky přisuzováno několik vražd, atentátů a únosů. „Tvrdé jádro“ gangu tvořilo osm lidí a širší okruh gangu tvořilo dalších sedm lidí, kteří byli příbuzní členů tvrdého jádra. (Rollo_Tomasi)
  • Približne v 56. minúte filmu sa za Edmondom Vidalom (Gérard Lanvin), čítajúcim noviny na ulici, objavia v pozadí dva plagáty k snímkam Splice (2009) a 600 kilo zlata (2010). (fefee)

Reklama

Reklama