Režie:
Anton CorbijnScénář:
Andrew BovellKamera:
Benoît DelhommeHudba:
Herbert GrönemeyerHrají:
Philip Seymour Hoffman, Rachel McAdams, Willem Dafoe, Grigorij Dobrygin, Homayoun Ershadi, Nina Hoss, Daniel Brühl, Herbert Grönemeyer, Mehdi Dehbi (více)Obsahy(2)
V hamburské islámské komunitě se jedné noci objeví neznámý muž na pokraji smrti. Napůl Čečenec, napůl Rus, který má u sebe 500 dolarů a tajné informace o milionovém kontě v jedné soukromé bance. Jeho identita zůstává záhadou - je Issa terorista nebo oběť špinavých praktik mezinárodního zločinu? Když vyjde najevo, odkud pocházejí peníze na účtu, jeho život bude opět v ohrožení a začnou se o něj intenzivně zajímat všechny tajné služby. (Forum Film CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (466)
Corbijn kreslí svoju reflexiu stavu súčasných tajných služieb pomalými a precíznymi ťahmi, štetec namáča do tmavších farieb, jednotlivé výjavy úmyselne nedokončí, ponecháva priestor na vlastnú interpretáciu. Výsledok však, nech je akokoľvek pútavý, pri pozornejšom pohľade neschová, aký je zároveň schematický a naivný... Plagát namiesto obrazu, bezmocný vzlyk namiesto výkriku. ()
Film co má hlavu a patu, ví co chce říct, jakou formou to chce říct s neskutečně ostrou a nekompromisní atmosférou. Děj začína jakoby od prostředka a divák si musi vztah k postavám budovat a dějové linky a souvislosti mezi jednotlivými charaktery rozplétat sám hned od prvních minut. Žádné oslí můstky, pomocné indicie, žádné placebo scény. Poctivá filmařina, která je ale až přiliš strohá a odměřená, sice nechávajíc zajímavě naturalistický pohled na terorismus jako takový, ale zároveň nechybí zbytečně pomalé, "jakoby" hluché sekvence. Hoffman byl velká herecká persona a tahle oldschool záležitost není špatná, jen krajně nepřívětivá. ()
Sedíc se svým týmem na staré ošuntělé rybářské pramici má agent Bachmann políčeno na bezvýznamnou mřenku. Tiší blázni dlouze sedí a trpělivě čekají. Pomocí téhle mřenky je totiž možné chytit barakudu, která pak může nalákat žraloka. Vidíte však ten přímo na ně se řítící rybářský škuner, kterému do plachet vane vítr politických zájmů a lidského strachu? V nahozených sítích už za sebou vleče stovky mřenek i tucty barakud a v ekosystému moře tím dělá černé díry, u nichž čert ví, co je zase vyplní. I když tyhle vody patří všem, myslíte si, že před tou vetchou pramicí jen tak změní kurz..? Fotograf Corbijn udělal špionážní snímek se clonou „Enjoy the Silence“. Stejně jako ten s názvem Američan je strohý, nekonvenční, žádající empatii ze strany pozorovatele a katarzi nastartuje podobně jako Michael Clayton v interiéru automobilu. Ač by jako agent udělal pro bezpečnost světa víc, kdyby přestal kouřit všem okolo pod nosem, podal P.S.Hoffman soustředěný výkon na hranici hereckých možností. Škoda jej, to jeho nikotinem zežloutlé obočí mi bude chybět.. ()
Tak mám dokonale rozhozený koncept a vůbec nevím jak se k tomuhle filmu postavit. Opět se asi potvrzuje, že buďto nemám vkus (to tvrdí jedni) nebo prostě nemám to správný vnímání pro ty takzvaný artový filmy. to je moje domněnka. Každopádně když mě nevaruje ani plný počet od největšího odborníka přes hlubokomyslné filmy kterým normální divák prostě neporozumí bludného mana, tak si za to můžu sám, ale zase ne věděl jsem co od toho čekat počítal jsem, že tam bude minimum akce a bude to hlavně dialogová nálož. Na to jsem se připravil a úplně podobné filmy neodsuzuji, ale musí mě zaujmout. Filmy z prostředí špionáže mi taky nejsou cizí, ale tohle je prostě tak totálně nedivácký, že jsem se do toho zkrátka nedostal ať jsem dělal co jsem dělal. Film je určitě zajímavej a vzbuzuje spousty otázek. problém je v tom, že je k divákovi děsně odtažitej a nevstřícnej a hlavně totálně nedořešenej. Ano já to chápu nic se tu neřekne na plnou hubu všechno se jenom naznačuje a vy si holt musíte domyslet ten zbytek. nevím no jsem z toho rozpolcenej a možná, že jsem opravdu konzumní divák, protože když tu všude čtu jak je ten film vyjímečnej právě proto, že na to jde zgruntu jinak, tak mám chuť si radši pustit nějakej tradiční špionážní akčňák klasickýho střihu. tohle je prostě něco úplně jinýho a neříkám, že to nezaujme, ale ta naprostá nedořešenost mi dost vadí. Pozitivní je, že konec je všechno jen ne happy end, ale ani ten v podstatě nic neřeší a máme tu několik možností kam se může všechno vyvíjet, ale to se už nedozvíme. No abych to shrnul ten film určitě má cosi do sebe, ale já si k němu bohužel cestu nenašel.40% ()
Moje přirozená reakce by zněla "mnoho povyku pro nic", ale to by zřejmě vůči snímku, kde se tolik důrazu klade na němý emoce většiny zúčastněných, nebylo tak úplně fér. Nicméně jo... až do toho jednoho silnýho Hoffmanova výlevu se A Most Wanted Man z poklidný roviny (s pár vysloveně nadbytečnýma scénama) zarputile odmítá odchýlit a chtě nechtě tak skutečně uspává. Ba co hůř - on ani k tý Tetsuem inzerovaný "překvapivý a drtivý pointě" nedospívá. S tim se můžou ztotožnit leda tuze naivní diváci. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (6)
- Jeden z producentů filmu Stephen Cornwell je synem autora předlohy Johna le Careé, jehož skutečné jméno je David John Moore Cornwell. (Dr Lizal)
- Natáčanie prebiehalo prevažne v nemeckom Hamburgu, kde sa podľa knižnej predlohy dej odohráva. (m.a.t.o.)
- Týždeň po premiére filmu na filmovom festivale Sundance zomrel hlavný predstaviteľ P. S. Hoffman. Tento film bol zároveň aj jeho posledným, kde si zahral v hlavnej úlohe. (MikaelSVK)
Reklama