Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1950. Zatímco někteří lidé budují s nadšením totalitní stát, jiní lidé z něho v hrůze utíkají. A někteří se ztratí. Tak jako se ztratila Jarmila, sestra lékařky Marie. Sice od ní přišel dopis ze Západního Německa, ale je adresován Marušce a tak Jarmila sestře nikdy neříkala. Tak začíná dramatický příběh scenáristy Václava Šaška Kráska a netvor 1950. Na začátku je jen skoro nedoložitelná pochybnost, pak intuice milující sestry a Marie se vydá po stopách. Víc prozradit nelze. Je to příběh napínavý, syrový a jde v něm o život a ne jen o jeden! (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (60)

zdenny 

všechny recenze uživatele

Film pojednává o ilegálním převaděči žen přes železnou oponu. Tajná služba o něm věděla, dá se říct, že s ním i jaksi spolupracovala. Jenže on se jim chlapec trochu spustil z řetězu.A to naprosto nevídaným směrem. STB ale takovouto spolupráci nemohla vypustit na světlo boží a tak se panáčka zbavila dosti zajímavým způsobem. Film má určité napětí a slušnou atmosféru. Co ale stojí za povšimnutí, je trocha z vyšetřovacích metod veřejné a státní bezpečnosti. Jo, uměli si kluci pohrát s lidskými osudy. Celkem tedy slušně natočený film, který nám (jako poslední dobou více a více českých filmů) ukazuje zrůdnost komunistického režimu. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Škoda, že tak silná látka dostala jen podobu televizního filmu, navíc ,,ozvláštněného" zcela nefunkčními experimenty s dělením obrazu á la seriál 24 hodin, přičemž se nemohu zbavit dojmu, že tentokráte jde jen o jakousi samoúčelnou nápodobu. Kráska a netvor 1950 je zpočátku jakousi antitezí 30 případů majora Zemana, díky gradující a celkem originální druhé polovině však začíná být zápletka hodně thrillerová. Totalitní propagandě přisluhující Jiří Sequens st. byl ale prostě řemeslně trochu někde jinde než režisér Jiří Svoboda, dlužno však dodat, že Sequensovi poskytl režim prakticky neomezené prostředky, tudíž srovnávat epizody majora Zemana s tímto televizním filmem není moc fér... Každopádně příběh sériového vraha Huberta Pilčíka bych rád viděl znovu, ale jako nějaký hodně temný celovečerní film a v režii třeba takového Radima Špačka... ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

SPOILER! ---- Václav Šašek a Věra Šašková napsali parádní scénář ve kterém se velkou mírou inspirovali událostmi padesátých let a zejména masovým vrahem Hubertem Pilčíkem. Ten v těch krutých časech kdy nejedna rodina hodlala zaplatit neskutečné peníze za převod a riskovala zastřelení při ilegálním přechodu hranice, vystupoval jako převaděč. V lesích se vyznal a v pohraničí žil. Místo ale aby lidi převedl přes čáru, vraždil je a zahrabával v lesích. Jejich majetek si pan nechával. Uprchlíky nikdo nehledal. V těch časech bylo lepší se k příbuzným co uprchli přes hranici raději nehlásit. Spousta lidí si tak myslela, že jejich blízcí žijí kdesi své spokojené životy a zatím jejich ostatky tlely ještě na české straně hranic v hlukokých lesích kam skoro nikdo nesměl. Spolupráce Pilčíka s STB nebyla zcela jasně prokázána, ale prý měl u sebe speciální povolenky k pohybu v hraničním prostoru. Jelikož skutečně odeslal onen dopis čímž udělal chybu a jelikož se v lesích začaly nacházet mrtvoly, šla po vraždách i klasická kriminální police. Pilčík chycen a uvězněn. Zjistilo se, že znuříval a věznil dvanáctiletou dívku, které na hlavů dával speciálně hlukově utěsněnou dřevěnou bednu aby nebyl slyšet její křik.... Než však došlo na soud, kde by mu stoprocentně hrozil provaz, zpáchal ve vězení sebevraždu. I ona sebevražda má však spoustu ale a tak se spekuluje, že jej STB odstranila sama. Těžko hádat jako roli hrál v jejích tehdejších ,,pastech'' na lidi, kteří se snažili hledat štěstí na té svobodnější straně světa v Bavorsku. Hlavu vraha Pilčíka mají uříznutou uloženou v lihu na soudním lékařství patologického ústavu v Plzni. Kráska a netvor jen klouže po hraně tohoto skutečného příběhu masového vraha. Ve filmu se perfektně podařilo vastihnout dusivou atmosféru padesátých let a to i v první polovině. Někomu to připadalo dle komentů nudné, ale já byl naprosto spokojen. Druhá polovina v hájence je luxusním psycho thriller skoro až horor. Töpfer byl naprosto výborný a fakt z něj šel strach. Issová také skvělá. Jediné co se mi ve filmu nelíbilo byla ,,komixová'' okna ve kterých bylo promítáno několik různých situací na jednou třeba žena jdoucí parkem a ve druhím okně Tatra STB jak ji pozoruje. To tam dost rušilo ten jinak skvělý dobový feeling. Pro mne velké překvapení! Dávám za 4 masti z kostivalu! * * * * ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Další epizoda majora Zemana trochu jinak. Nebo spíš hodně jinak. Scenáristicky výborně vystavěné drama, rozehrané až do thrillerového konce. Herecky stojí zejména na výkonu Kláry Issové, Tomáš Töpfer jako vraždící bestie mi přijde o poznání méně přesvědčivý. Režisér Svoboda to celé drží pevnou rukou a jeho hrátky s rozděleným obrazem mají hlavu i patu a velmi dobře pomáhají vytvářet patřičné napětí. Rozhodně povedený televizní film. ()

Rosalinda 

všechny recenze uživatele

Mne to nejdříve nějak vůbec nenadchlo, tak jsem se koukala jedním okem, až teprve od odjezdu z nádraží jsem zpozorněla. Jistou atmosféru to mělo, i když to bylo vše předem jasné jak facka, herci dobří, ale tohle "rozčtverečkované úhlopoidní" zpracování se mi pranic nelíbilo, takže celkově průměr průměrovitý. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (6)

  • Film vyšel na DVD jako příloha knihy Schůzky se stíny Jiřího Svobody v rámci Edice Finále. (NinadeL)
  • Předobrazem příběhu byl skutečný případ Huberta Pilčíka. Přivydělával si jako převaděč přes státní hranici do Německa, ale ty, které měl převádět, vraždil a okrádal. Celkem byl usvědčen z pěti vražd, ale obětí bylo pravděpodobně více. Po zatčení se oběsil. (sator)
  • Příběh podle pravdivé události byl zfilmován již dvakrát před tímto dílem a totiž ve filmu Měsíc s dýmkou (1966) a jako 6. epizoda v seriálu 30 případu majora Zemana (od r. 1974) s názvem "Bestie". V policejním muzeu v Praze byl případ zdokumentován a je tak veřejnosti umožněno jeho zhédnutí. (sator)

Reklama

Reklama