Reklama

Reklama

Na hraně zítřka

  • USA Edge of Tomorrow (více)
Trailer 4

Příběh se odehrává v blízké budoucnosti. Mimikové, mimozemská rasa připomínající včelí kolonii, vytrvale útočí na Zemi, obracejí velká města v hromadu trosek a zanechávají za sebou miliony lidských obětí. Podplukovník Bill Cage (Tom Cruise), který nikdy nebyl v žádné bitvě, je bez cirátů degradován a s nulovým výcvikem a mizernou výzbrojí poslán splnit úkol, který není ničím jiným než sebevražednou misí. Během několika minut je zabit, předtím se mu však podaří zneškodnit Alphu. Ač se to zdá nemožné, procitne opět na začátku toho samého pekelného dne a je nucen znovu bojovat a zemřít... a tak stále dokola. Přímý fyzický kontakt s mimozemšťanem způsobil, že se dostal do časové smyčky a je tak odsouzen prožívat nelítostnou bitvu znovu a znovu. S každým dalším pokusem se však zvyšuje jeho odolnost a pohotovost a své rostoucí schopnosti dokáže v boji s Mimiky lépe využívat. Po jeho boku bojuje členka speciálních jednotek Rita Vrataski (Emily Blunt), která zlikvidovala víc Mimiků než kterýkoliv jiný bojovník na Zemi. Každá další bitva je pro Cagea a Ritu příležitostí najít způsob, jak mimozemské vetřelce porazit a Zemi zachránit. (Warner Bros. CZ)

(více)

Videa (17)

Trailer 4

Recenze (2 333)

Matty 

všechny recenze uživatele

Některé informace v komentáři jsou za hranou toho, co byste chtěli vědět před zhlédnutím filmu. Na delší dobu zřejmě nejnákladnější lamerský gameplay a zároveň potenciálně nejoblíbenější film Cruiseových odpůrců, protože v žádném jiném filmu Tom tolikrát nezemře. Na hraně zítřka při svém smělém slučování poetiky filmů a videoher podceňuje odlišnost elementárních principů, na nichž stojí filmový, potažmo herní zážitek. Ke hrám se vracíme kvůli možnosti stát se (skrze své avatary) silnějšími, rychlejšími, obratnějšími a tyto schopnosti opakovaným hraním vylepšovat. Filmy identifikaci s postavou ochuzují o prvek interaktivity a o pocit, že jsme to my, kdo se stává zdatnějším (jakkoli každé sledování filmu v jistém ohledu také představuje interaktivní činnosti, při které zdokonalujeme své kognitivní schopnosti). Tím víc by se měly snažit postavy prokreslit a postupným dávkováním informací podpořit naše emocionální napojení na ně. Promyšlený, postupně vyhodnocovaný příběh a věrohodné postavy by zkrátka měly mít navrch nad bezprostřednějším „motion and emotion“. V tomhle ohledu Na hraně zítřka kriticky selhává. Příběh je stejně jednorozměrný a tupě přímočarý jako v libovolné akční videohře. Postavy se ani příliš nenamáhají s hledáním řešení, které by nezahrnovalo hodně střelby a mrtvol. Přestože protagonistovi několikrát vstoupíme do hlavy a zadíváme se na svět jeho očima (velmi herní skenování prostoru), film nám neposkytuje dost vodítek, proč bychom mu měli fandit. Kromě toho, že je zbabělcem, který nechce bojovat, se o něm téměř nic nedozvíme. Jeho povšechná charakterizace odpovídá požadavku „otevřených“ herních postav, do nichž může hráč snáze promítnout své vlastní já. (Emily „full metal“ Blunt pak ztvárňuje schematickou akční krásku, do které se musí platonicky zamilovat každý druhý nerd – navenek je sice svéhlavá, tvrdá a nezkrotná, ale stále zdatnější hrdina ji nakonec dle očekávání vezme pod svou patronaci a tím promění v další křehký objekt milostného citu.) Jenomže co funguje ve videohře, působí jako scenáristická laxnost ve filmu. Nejvýraznější proměna, kterou prochází, spočívá ve zdokonalování fyzických schopností, nikoli v přehodnocení názoru na válčení, fatalismus a další nabízející se témata. Zejména ale kvůli zvláštní schopnosti, kterou disponuje, nemáme po většinu filmu důvod se o něj obávat (scénář rozhodně dostatečně nevyužívá potenciál situace, kdy by Cage byl pouze vážně zraněn, ale nezemřel). Můžeme se tudíž jen bavit tím, jak lamerskými způsoby umírá a jak ostatní postavy uvádí do rozpaků rozsahem svých znalostí. Ani narativně nosná skutečnost, že v některých scénách vidí dál do budoucnosti než divák (a je tudíž explicitně využíván jako vypravěč příběhu, resp. jako hráč, který se probojoval dál), nebyla rozpracována nad rámec jednoduchých gagů nebo patetických gest. Nejméně se Liman videohrami ironicky nechal ovlivnit při režii akčních scén, v nichž je asi třikrát více střihů, než by bylo třeba, vinou čeho jsou minimálně třikrát méně přehledné, než by být mohly. Na hraně zítřka je zábavná letní jednohubka, která názorně dokládá, jak kontraproduktivní může být přílišná, ale přitom nepříliš promyšlená snaha sblížit filmové a herní prvky. Prosté napodobování nestačí a alespoň v mém případě vedlo zejména k přemítání nad tím, o kolik zábavnější by bylo to stejné hrát. 70% () (méně) (více)

KarelR 

všechny recenze uživatele

Nebudu zastírat, že jsem si při sledování Na hraně zítřka střídavě vzpomínal na Cameronovy Vetřelce a Hvězdnou pěchotu. V žádném případě to ale není výtka, Cruiseovo cestování časem se naopak bezesporu zařadí mezi nejpoctivější akční nářezy posledních let. Sice by sneslo trochu vyladěnější expozici a menší přitlačení na pilu v samotném závěru. I tak tu ale máme nesmírně velkolepý sci-fi biják, jenž uhání dopředu jako splašený a konstantně ohromuje epickou akcí, která ždíme PG-13 na maximum. Na hraně zítřka je vlastně malý splněný sen. Zatraceně cool řežby s emzáky tu jsou prokládány skvěle načasovaným humorem, zároveň ale funguje i náležitě emocionální vztah dvou protagonistů. Připravte se tedy na nervydrásající popcornovou jízdu, která má špičky žánru vyloženě v dohledu. (8/10) ()

Reklama

RedAK 

všechny recenze uživatele

Poslední týden jsem kolem tohoto počinu váhavě kroužil jak moucha kolem hovna a nakonec mě oslavné blahozpěvy místních guru přesvědčily a donutily si stáhnout ruský kinorip. Alexei však evidentně neměl dobrý den, protože mu zavřeli oblíbený kiosk s vodkou v akci, čili chopil kameru do rukou nemotorného, léty ethanolem dopovaného obráběče kovů a výsledek taky tak vypadal. Objektiv byl většinu času zabořen v pomočeném klíně a hlas sexy starce s perfektně tvarovanou bradavicí na tváři šel slyšet pouze z dáli. Nakonec jsem se tedy překonal, odpustil si deset galonů ovocného vína Zámecká paní a zaplatil si za lístek v kině. Upřímně, zase tak fanaticky extrémně nadšen jsem z toho nebyl. Zasmál jsem se asi osmnáctkrát, z toho patnáctkrát jen proto, že tomu pánovi přede mnou se legračně leskla pleš. Pořádnou dávku humoru by v tom nenašel ani pošťák Ondra a vizuální efekty nejsou nic, co byste dneska neviděli v každé druhé reklamě na zubní pastu. Přesto to jako celek klapalo poměrně ladně a to bez hluchých míst, čili jsem musel ty čtyři piva, co jsem nemoudře zkonzumoval před projekcí, držet křečovitě v močáku po celou dobu stopáže. Tu pátou hvězdu dávám jen z úcty ke sračkám, kterým jsem bez ostychu napálil za čtyři. ()

Marius 

všechny recenze uživatele

Tak to máme Groundhog Day, Starship troopers, Saving Private Ryan, Aliens a k tomu ešte šmrcnuté manga predlohou. Japonsko z toho trčí v každom druhom políčku a Liman si je toho veľmi dobre vedomý. Riródo ! Celkom rozumiem, že z toho boli všetci čo nemajú napozerané anime takí odvarení. Limanovi treba uznať, že tento cocktail chutil aj mne napriek tomu že je vlastne jednoduchý a na prijatie záveru potrebujete naozaj veľa interpretačnej ústretovosti. Mne osobne pomáha skutočnosť, že nevieme aké vlastnosti má krv omegy, inak by ten záver poprel všetky pravidlá fikčného sveta EoT. Každopádne ako relatívne myšlienkovo nenáročná jazda s extrémne sexi Full metal (alchemist) Bitch a vecami, ktoré sú k videniu leda v anime výborný popcorn. 10/10 P.S. celkom by som chcel vidieť čo by za tie prachy z toho spravil taký Ryuhei Kitamura... ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Už teď klasika, po které budete sahat když vám bude mizerně. Skvělý scénář, který si půjčuje tak akorát, kombinuje to co máme rádi z Vetřelců, Hvězdné pěchoty (věrnější Henleinově knižní předloze než filmu) nebo Na Hromnice o den více. Úchvatná výprava (připomene videoherní Crysis) je špinavá jako písek na pláži v Normandii (70 let výročí, hip hip). Tom zvládá uhrát zbabělého sraba i zabijáckou mašinu a Emily Blunt si střihla chlapáckou ženskou hrdinku z řádu Ripleyové, Paxton potěší. Chytrý, vtipný a hlavně zábavný blockbuster, který mě osobně v téhle sezóně zatím sedl nejvíc. Vstávej červe! ()

Galerie (191)

Zajímavosti (58)

  • Jedná se o první snímek realizovaný ve studiích Leavesden poblíž Londýna po jejich modernizaci a rozšíření. Investice studia Warner přesáhla 100 milionů liber. Komplex filmových studií, kde pracovaly štáby při natáčení některých "bondovek" či na Harry Potterovi, se stal po rekonstrukci základnou evropského filmování. (oje)
  • Scenárista Christopher McQuarrie přiznal snahu filmařů nalézt místo, kde by se postavy Williama Cagea (Tom Cruise) a Rity Vrataski (Emily Blunt) mohly políbit. Žádné jim však nesedlo, všude to vypadalo divně a nepřístojně. Scenáristé se svého záměru nakonec vzdali. Nikoliv však Emily Blunt. Když Rita dává Cageovi sbohem, políbí ho, ačkoliv to ve scénáři nebylo. Poté uvedla, že polibek se jí zdál jako správný, tak to udělala. (CrypzzXD)
  • Když Rita (Emily Blunt) tvrdí, že při transplantaci krve přišla o schopnost vracet čas, nemůže to vědět. Jediná možnost to ověřit je, že umře a znovu se neprobudí. Jelikož je však naživu, těžko může vědět, zda schopnost má nebo ne. (Mythoss)

Související novinky

Tom Cruise se vrací k Warnerům

Tom Cruise se vrací k Warnerům

10.01.2024

Když byl Tom Cruise ještě jednadvacetiletým mladíčkem, jeho průlomem byla role Joela Goodsena, jenž si ve filmu Riskantní podnik chtěl vyhodit z kopejtka. Ten vzešel ze slavného studia Warner… (více)

Star Wars: Rogue Squadron našlo scenáristu

Star Wars: Rogue Squadron našlo scenáristu

27.06.2021

Prvním novým Star Wars filmem po skončení ságy o rodině Skywalkerů by se měl stát Star Wars: Rogue Squadron, který chystá režisérka Patty Jenkins (Wonder Woman). O ději se zatím příliš neví, jen že… (více)

Na hraně zítřka 2 má nového scenáristu

Na hraně zítřka 2 má nového scenáristu

01.03.2019

Po nedávném oznámení plánu natočit hned dva nové díly do série Mission: Impossible současně to zdánlivě vypadalo, že veškeré ostatní rozdělané projekty Toma Cruise půjdou k ledu. Server Heat Vision… (více)

Reklama

Reklama