Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V divácky úspěšné komedii Martina Friče z roku 1941 se rozvíjí nápad, později mnohokrát použitý: autor pokleslé detektivní literatury Karel Kryšpín je nečekaně konfrontován s vlastním výmyslem – v tomto případě se svým románovým hrdinou, lupičem – gentlemanem Fredem Flokem. Fred Flok se nečekaně objeví v Kryšpínově bytě a jeho zatím poklidný život dostane nečekané obrátky. Zaplete se do krádeže peněz a drahého šperku, bojuje s bandou zločinců a ochraňuje bezbrannou dívku. Zkrátka má možnost vyzkoušet si na vlastní kůži všechny ty nesmysly, jimiž týden, co týden krmí čtenáře laciných sešitových detektivek… Na snímku se scenáristicky podíleli Josef Gruss a Karel Steklý a objevily se v něm hvězdy své doby, a to především Ladislav Pešek, Otomar Korbelář, Jaroslav Marvan a Adina Mandlová. Zazněly v ní písničky "Sám já chodívám rád" a "Každý musí někdy něco mít" od Emana Fialy, které zpíval R. A. Dvorský a Lišáci. (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

blackrain 

všechny recenze uživatele

Spíše bych řekla těžký život spisovatele Kryšpína než dobrodruha, ale na druhou stranu by spisovatel měl mít dobrodružnou duši, když dokáže svou postavu uvrhnout do nebezpečí. Kryšpín píše romány s lupičem gentlemanem, Fredem Flockem. Jednoho krásného dne navštíví Kryšpína noblesní a elegantní muž . Ten o sobě tvrdí, že je Fred Flock. Spisovatel se tak zaplete do světa zločinu. Zažije na vlastní kůži to, o čem tak vášnivě psal. Rozehraje se kolotoč pronásledování, únosů, rvaček a záměn kriminálních živlů. Všechno skončí tím, že spisovatel po Fredovi vystřelí. Všechno není takové jak se může zdát. Ladislav Pešek předvedl výborný herecký výkon. Jeho spisovatel je moc zajímavá figurka a co je potom schopen udělat. Těžký život dobrodruha je prostě hodně povedená parodie na kriminální filmy, která má spád. Líbil se mi spisovatelův byt, který byl pěkně udělaný a takový členitý. Zkrátka a dobře, jsem si film užila. ()

Martrix 

všechny recenze uživatele

Filmy pro pamětníky mám moc rád a leckdy jsem se při jejich hodnocení nechal unést nostalgií; i přes vyšší míru patosu a strojenosti, jsem nějaké ty půlhvězdy přidával. Ale tentokrát tomu tak nebude. Tahle rádoby krimi komedie, je v mých očích pouze velká zavlasypřitaženost s hloupou pointou. Do parodie a la Lelíček ve službách Sherlocka Holmese má dost daleko. Samozřejmě není špatně vše. Korbelář byl vynikající a Pešek ukázal, že ustojí hlavní roli. Ovšem tím bych s pozitivy končil. Mám rád chytré scénáře....ale nesmí být překombinované. Vlastně jsem dost alergický na filmy, které na diváka v samotném závěru vybalí podvůdeček ve stylu...všechno je jinak. Ale nebudu spoilerovat. Že je to pochybně zkonstruovaná opičárna bych i přešel, ale nikoliv to, že jsem se tak často nudil. Pocitově to byl dvouhodinový film. ()

Reklama

nash. 

všechny recenze uživatele

Klasika, která skvěle funguje i po sedmdesáti letech. Výborný Pešek a ještě lepší Korbelář vytvářejí skvělou dvojku, kterou jen lehce koření svou přítomností Adina Mandlová, výtečné balancující mezi polohou vážnou a ztřeštěnou. Takový, ztřeštěný i vážný, je ostatně i scénář příběhu, který se s každou scénou zamotává a přesto zůstává po celou dobu přehledný a svěží. Nenáročné, odpočinkové, lehounké, přesně tak, aby se člověk uvolnil a spravil si náladu. A jako bonus další s nesmrtelných šlágrů Sám já chodívám rád, v dokonalé interpretaci R. A. Dvorského. ()

VenDulin85 

všechny recenze uživatele

Zajímavé, jak oproti romantickým srdcebolným slaďákům se tahle parodie na šestákové detektivky povedla na výbornou, zlehka odsýpá a baví i dnes.  >> Kde je Helena?? << O tu se nestarej. >> Helena je pořádné děvče a nedopustím, aby se stala obětí takového dobrodruha, jako jsi ty! << Vždyť jsem tvoje duchovní dítko.. >> Právě proto! ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,Dobrodružství můžete zažít všude ve světě." Ve světě československého filmu rozhodně taky. ;-) Film, který mne neskutečně baví svou invencí. Za první republiky se u nás krimi žánr stihl jenom velice málo tvarovat skrze několik málo snímků, první proslulé filmy noir se ve světě teprve začaly točit. A hle, co nám to (dokonce uprostřed zuřící války) Frič se Steklým nabídli! Tahle skvěle propracovaná parodie z roku 1941 totiž disponuje snad vším, co můžete kolem starých detektivek očekávat: naprosto nekonvenční zápletka směřující k mnoha překvapivým vyústěním, stylová atmosféra prostředí (velice osobité prvorepublikové podsvětí kasařů, sňatkových podvodníků a hospodských rváčů), znamenité dialogy i herecké výkony. Pokaždé, když se za otočeným křesílkem spustí nahoru cigaretový kouř nebo se ozve pískání melodie Sám já chodívám rád, divák se dostává do napjatého očekávání, co další setkání spisovatele Krišpína se svým fiktivním záporním hrdinou Fredym Flokem (a nebo klidně někým jiným za něho se vydávajícím) přinese. Ačkoliv nápad směřuje k moralistickému poučení s optimistickým vyústěním, tvůrcům se podařilo v návaznosti na brakové detektivky z dobových časopisů stvořit originální kousek hravě vyčnívající ze soudobé komediální produkce. Jestliže se v ojedinělé akci potkávají tajemný Otomar Korbelář s roztomile civilním mladým Peškem, kouzelnou Adinou, nad vším dohlíží Jaroslav Marvan ve své typické roli muže zákona a dobovou atmosféru doladí šlágry R. A. Dvorského s Lišáky, vskutku není možné odolat. Baštím každou minutu. ,,Jakého sis mne stvořil, takového mne máš!" 95% ()

Galerie (7)

Zajímavosti (11)

  • Novinára a redaktora Vladimíra Tůmu, autora námetu, nenechal filmový producent pracovať na scenári, ale najal si dvoch skúsených matadorov. (Raccoon.city)
  • Autor pôvodného filmového námetu Vladimír Tůma nebol s filmom veľmi spokojný. Podľa jeho námetu sa mal film odohrávať v Paríži a zápletka sa mala točiť okolo falošných dolárov a zlatého náramku. Scenáristi tak isto premenovali hlavné postavy deju. Zo spisovateľa Raula Bonela sa stal Charles Crispin (Ladislav Pešek) a z dobrodruha Léona Delugeho sa stal Fred Flok (Otomar Korbelář). (Raccoon.city)
  • Scéna s dialógom v prvej tretine filmu medzi spisovateľom Karlom Kryšpínom (Ladislav Pešek) a policajným inšpektorom Tichým (Jaroslav Marvan) bola napísaná tak dobre, že sa smial celý ateliér aj s režisérom Martinom Fričom. Ten musel dokonca odísť zo štúdia a scénu skúšal natočiť Láďa Terš, ale scéna bola neustále prerušovaná smiechom. Nakoniec sa scéna točila päť dní. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama